טראמפ או קלינטון, את מי מעדיפים יהודי ארה"ב?

כמה יהודים מתגוררים בארה"ב ומה שיעורם מתוך האוכלוסיה הכללית? איזה לב פועם בקרבם, דמוקרטי או רפובליקני? וכמה כסף שפכו המיליארדרים היהודים על שני המועמדים?

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/11/16 11:41 א בחשון התשעז

טראמפ או קלינטון, את מי מעדיפים יהודי ארה"ב?
UpstateNYer -cc-by-sa, צילום: UpstateNYer -cc-by-sa

הבחירות בארה"ב ממש מעבר לפינה, זמן טוב לבדוק עד כמה עתידים יהודי ארה"ב להשפיע על זהות המנהיג, או המנהיגה, של העולם המערבי.

בארה"ב מתגוררים כיום יותר משבעה מיליון יהודים, המהווים כ-3% מכלל אוכלוסיית המדינה. איך יכולים 3% לתפקד כשחקן מרכזי וגורם משמעותי במערכת בחירות של מדינה כל כך גדולה? מסתבר שהם יכולים. יהודים רבים נמצאים בעמדות השפעה בכירות בציבור האמריקני, בפולטיקה, במערכת המשפט ובכלי התקשורת, מעבר לכך היהודים הם גם מחוייבים ומאוד ממושמעים. אחוז ההצבעה בקרב כלל האוכלוסיה בארה"ב עומד על כ-78%, בקרב היהודים הנתון הזה קופץ ל- 90%. נתון נוסף שיכול ללמד על מידת השפעת היהודים, בטח ביחס לשיעורם באוכלוסיה, הוא כמות הכסף ששופכים יהודי ארה"ב על המועמדים. מתוך עשרת התורמים הגדולים למערכות הבחירות, ניתן למצוא שישה יהודים. שניים בולטים, הם שלדון אדלסון שתרם למטה טראמפ 40 מיליון דולרים וחיים סבן שתדלק את מערכת הבחירות של קלינטון בכ-13 מיליון מרשרשים.

(צילום: פלאש 90)

למי אחינו בגולה האמריקנית מצביעים? ליהודים בארה"ב, יש נטייה מובהקת להצביע למפלגה הדמוקרטית, אך לאורך השנים, ובמיוחד בשנים האחרונות, הנטיה הזאת הולכת ונשחקת. אם בזמן מלחמת העולם השנייה הצביעו 90% מהיהודים עבור המועמד הדמוקרטי דאז, פרנקלין רוזוולט, לאובמה הצביעו כבר פחות מ 70%. ומה בדבר מערכת הבחירות הנוכחית? נכון לעכשיו כ-20% מקרב המצביעים היהודים, הצהירו על תמיכתם בטראמפ. קלינטון זוכה לאמונם של כ-60%, מה שמותיר את שיעור המתלבטים על 20%.