טענה: היבואנים הרשמיים בישראל מונעים ייבוא מקביל בחסות תעודות הכשרות

יבואנים טוענים שיצרני המזון והיבואנים הרשמיים משתמשים בתעודות הכשרות ומונעים מהם לייבא במקביל. הרבנות:"לא תמיד ניתן להבטיח כי המוצר אכן כשר. אנו בוחנים לעומק את הסוגיה במטרה להסיר חסמים בתחום הייבוא המקביל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/11/16 06:46 טז בחשון התשעז

טענה: היבואנים הרשמיים בישראל מונעים ייבוא מקביל בחסות תעודות הכשרות
06photo / Shutterstock.com, צילום: 06photo / Shutterstock.com

האם בחסות הרבנות ותעודות הכשרות, מונעים מיבואנים לייבא באופן מקביל מוצרי מזון? בעלי עסקים בתחום טוענים שכן, כך פורסם באתר 'גלובס'. ברבנות מסבירים שהנושא מאוד מורכב.

ייבוא מקביל הוא דרך יחסית חדשה להוזלת מחירי המזון. בדרך זו, מוצרים בעלי מיתוג, אמיתיים ולא מזויפים, אשר נוצרו על ידי היצרן ומופצים בשוק החופשי ללא רשותו. יש לציין כי הדבר נעשה על פי חוק וזוהי דרך מקובלת להורדת יוקר המחיה במדינות רבות.

חודשים ספורים אחרי שהיבוא המקביל כבש את הכותרות והפך להיות טרנד, בקרב חלק מהיבואנים והצרכנים, מתברר כי הוא נתקל בקשיים שחוסמים את ביצועו. לטענת בעלי עסקים העוסקים ביבוא מקביל, היצרנים, בהשפעת היבואנים הרשמיים או השלוחות בישראל, מונעים מהם לייבא את המותגים דרך תעודת הכשרות. מרבית רשתות השיווק בישראל מחזיקות בכשרות עסק של הרבנות הראשית לישראל, ולכן אינן יכולות לשווק מוצרים ללא תעודת כשרות או אפילו מוצרים בעלי כשרויות אירופיות או מארה"ב, בשל היעדר היכולת לקבל אסמכתא ישירה מהמפעלים.

אחד המקרים האחרונים הוא של המוצר שוקולד נוטלה, השייך לתאגיד הבינלאומי פררו רושה. רשת 'ויקטורי' מכרה את המוצר ביבוא מקביל במחירים נמוכים יותר, אך נחסמה. לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת, "מכרנו אריזה של 840 גרם ב-24.90 שקל, אותו מחיר שבו נמכר מוצר שמכיל 750 גרם בלבד. היינו מייבאים את נוטלה מהמפעל בפולין, אותו מפעל שמייצר לארץ היום. הרבנות יודעת שהסחורה יוצאת מהמפעל הזה, כי יש רק מפעל אחד שמייצר בפולין נוטלה, וכל המפעל כשר". לטענתו, הבעיות החלו לצוץ כשהחברה היצרנית פתחה שלוחה בישראל, "כל עוד לא הייתה לפררו רושה נציגות בארץ, בחודשים מאי עד אוקטובר השנה, לא הייתה בעיה להנהלת המפעל לשחרר תעודות כשרות ולא הפריע לה שנכנס יבוא מקביל לארץ - נהפוך הוא. אבל ברגע שהחברה הבינלאומית לקחה את המושכות בארץ והקימה נציגות, התפוגגה תעודת הכשרות".

(צילום: shutterstock)

גם דודו פיצחדזה, בעל עסק ליבוא מקביל בשם "דודו הדיל", נתקל בבעיה דומה. לדבריו, "הכשרות זו הבעיה הכי גדולה. אני מייבא בירה קורונה מהמפעל המקסיקו, ולמרות שהבירה מיוצרת באותו המפעל של הבירה הכשרה, אין לי תעודת כשרות. אני מייבא את כל מותגי פררו רושה, לרבות שוקולד פררו רושה ונוטלה, סניקרס, מארס, טוויקס, פרינגלס. שום דבר לא עם כשרות. חברת ליימן שליסל ייבאה מפולין את מותגי פררו מאותו מפעל שאני מייבא, ולמרות זאת לא קיבלתי תעודת כשרות". פיצחדזה לא מצליח להבין את עניין חסימת הכשרות שמונעת ממנו לעסוק בייבוא מקביל, "למיטב ידיעתי, ברגע שיש מפעל כשר, כל המוצרים כשרים. אלמלא כן, היה כתוב על המוצר 'פס ייצור מיוחד', וזה לא כתוב על המוצרים. אפשר למכור ברשתות אותם מוצרים בהרבה פחות כסף, אבל רשתות השיווק והצרכנים אוכלים אותה בגלל הכשרות".

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה כי "הייבוא המקביל מציב בפני הרבנות הראשית אתגר מורכב בהיבט של כשרות המוצרים. בהתחשב בכך שהיבואן המקביל, ככלל, אינו מחזיק בידיו אישור כשרות של המוצר המיובא על ידו כנדרש, ובהתחשב בכך שלעיתים ייתכנו מוקדי ייצור או קווי ייצור שונים של אותו מוצר שרק חלקם נתון לפיקוח כשרותי, לא תמיד ישנם בידי הרבנות הראשית הכלים להבטיח למען ציבור שומרי הכשרות, כי המוצר המיובא בייבוא מקביל אכן כשר. גם בג"ץ גילה הבנה לקושי זה במסגרת פסק דין שניתן לאחרונה בעתירה שהגיש יבואן מקביל נגד הרבנות הראשית. יחד עם זאת, הרבנות מקיימת בימים אלו בחינה מעמיקה של הסוגיה במטרה להסיר, ככל הניתן, חסמים בתחום הייבוא המקביל, וזאת מתוך מגמה לסייע במשימה הלאומית להפחתת יוקר המחיה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן