טיולים ביו"ש: "אפשר לטייל בישראל בלי לעקור זיתים"

בדיון שיזמה ח"כ רוזין בועדת החינוך בנוגע לטיולי בתי ספר בשטחי יו"ש נשמעו טענות על שר החינוך: "בנט הפך את מערכת החינוך לזרוע הסברה של מועצת יש"ע". ח"כ ברושי ממפלגת העבודה השיב לרוזין: "עם כל הכבוד, חמישה מנדטים לא מחנכים את הציבור"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 03/01/17 12:28 ה בטבת התשעז

טיולים ביו"ש: "אפשר לטייל בישראל בלי לעקור זיתים"
אביטל טרקיאלאטוב, צילום: אביטל טרקיאלאטוב

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי מסיעת ש"ס קיימה הבוקר דיון בנושא טיולי בתי ספר באישור משרד החינוך לשטחי יהודה ושומרון.

בדיון סוער שיזמה ח"כ מיכל רוזין ממרצ, טענה רוזין כי פקודות צבאיות חדשות מאשרות למשרד החינוך טיולים ביהודה ושומרון בהם, בין היתר, עוברים התלמידים בשטחי A ו-B. "המסלולים כוללים את נחל שילה, סבסטיה ועוד. מדובר בילדינו, כל הכרעה והחלטה כזו היא פוליטית וחשובה". רוזין מדגישה כי מסלולי טיולים ואתרים אליהם מגיעים תלמידים מקבלים יותר תקציבים ממשרד החינוך.

בכנסת ה-18, כאשר משרד האוצר היה בידיו של גדעון סער, התעוררה סערה דומה סביב סיורי תלמידים במערכת המכפלה בחברון.

"אם מחליטים שמעבירים את ילדינו לגדה המערבית יש לכך השלכות, פוליטיות וחינוכיות. גם על התכנית שתלווה את הסיורים האלה עלינו לדון, מן הראוי שהתלמידים יחשפו לעמדות שונות לגבי השטח. אני בעד לחשוף את ילדינו לכיבוש, מהו כיבוש והאם יש כיבוש על פי מוטי יוגב" אמרה חכ" רוזין בפנייה לח"כ יוגב מהבית היהודי שישב בוועדה. "גם לילדי החינוך הממלכתי דתי, נביא להם את 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. אני בעד ללמד אותם לחקור, לבקר, שהם ידעו את כל העובדות".

"זה מזכיר לי את טיולי השואה" אמרה רוזין. "לא מספיק לטייל לפולין לבקר במשרפות חשוב להבין מה הלקח, ויש כל מיני צדדים". רוזין טענה כי טיולי בתי הספר ליהודה ושומרון מערימים קשיים ועומס על מערכת החינוך ומערכת הביטחון. "האם נכון להעמיס על מערכת החינוך ומערכת הביטחון את הנטל הזה? גם ככה מירב כוחות הבטחון שלנו מוצאים את עצמם משרתים בגדה המערבית במקום להגן עלינו בגבולות האחרים". ח"כ רוזין טענה כי מערכת החינוך עוברת פוליטיזציה, "יש פה הליכת צעד נוסף למחיקת הקו הירוק".

[embed]

]

"לא מכיר התערבות פוליטית במשרד החינוך"

גל כפרי מאגף של"ח במנהל חברה ונוער, המרכז את נושא הטיולים במערכת החינוך הדגיש כי בתי הספר קובעים את תכנית הטיולים השנתית שלהם על פי ראות עיניהם ומעבירים אותה לאישור של משרד החינוך, אך המשרד אינו קובע לכתחילה לאן יטיילו בתי הספר במהלך השנה. כפרי הדגיש כי אין הנחייה מגורמים פוליטיים במשרד החינוך או מחוצה לו לגבי מקום הטיולים. "אני לא מכיר התערבות פוליטית, בתי הספר יושבים לתכנן את הטיולים שלהם, אין כפייה על בתי הספר לאן יצאו לטייל".

כפרי נשאל האם הייתה התנגדות של הורים לתלמידים להוציא את ילדיהם לטיולים מעבר לקו הירוק. כפרי ענה כי "זה קיים. קיבלנו את זה בתקופה של גדעון הסער בנושא טיולים לחברון. אנחנו לא יכולים לכפות על ההורה".

סמנכ"ל הבטיחות במערכת החינוך שנכח בועדה הוסיף כי למרות טענותיה של ח"כ רוזין לא הוספו בחודשים האחרונים מסלולים חדשים ביהודה ושומרון לתכניות משרד החינוך. "לא הוסף ולא מסלול אחד ולא אתר אחד למערכת שאני מנהל, אני במערכת 20 שנה. גם אם יש הצעה מאחד מבתי הספר לבקר במסלול או באתר מסויים, אנחנו מבצעים עליו תהליך, בוחנים פדגוגית מבחינת תכנית הליבה, קובעים את רמת הגיל של המטיילים. בנחל צאלים לדוגמא יש לנו הגבלת גיל מכיתה ט' ומעלה. אנחנו בונים מפת מסלול לטיול, עם נקודת כניסה, יציאה וציר מסודר. כך התיאום מתבצע כולל ניהול סיכונים".

ח"כ איתן ברושי מהמחנה הציוני, אמר כי היכן שמתגוררים אזרחי מדינת ישראל, יש לאפשר טיולים וביקורים למרות החשש הביטחוני. "תמיד נשאלת השאלה האם אתה מבקר במקומות שבהם יש סכנה, אני אומר לאנשים שאיפה שחיים ילדים ואנשים אין מי שמשוחרר מהטיול וההכרה של המקום. צריך להפריד בין הבטיחות והביטחון והאוטונומיה של בית הספר לקבוע את מקום הטיולים, יש כללים ומסלולים ובסוף יש מנהל בית ספר ויש שיקול דעת. לכן אני מציע לא לערב בויכוח את העומס על הצבא או כוחות הביטחון".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

ח"כ ברושי פנה אל ח"כ רוזין והדגיש כי דעותיו הפוליטיות אינן אמורות למנוע ממנו ביקורים במקומות לגביהם קיימת מחלוקת. "זה לא סותר אחד את השני, אפשר לטייל בארץ ישראל הרחבה בלי לעקור זיתים, אפשר להיות בקבר רחל ובמערכת המכפלה ולא צריך להיות שונים מהדעות שלך ושלי. איפה שאפשר לטייל צריך לטייל".

ח"כ מיכל רוזין התפרצה בהתנגדות לדבריו של ברושי שענה לה "עם כל הכבוד, חמישה מנדטים לא מחנכים את הציבור. אני רוצה להזכיר למיכל שבקעת הירדן וצפון ים המלח זה ההתיישבות של מפלגת העבודה והתנועה הקיבוצית הקימה אותה, ואני לא מתייחס ברמת הגולן. הגושים זו תפיסת העולם שלנו, מעולם לא חשבנו שחוזרים לקו הירוק. גם במקומות שאולי לא נהיה בהם על פי התפיסה אסור למנוע את הטיול שם".

חה"כ מהרשימה המשותפת, דב חנין אמר כי "מערכת החינוך צריכה להיות חשופה לאידאולוגיות שונות אבל זה לא אומר שבנט יכול להפוך את כל מערכת החינוך ברוח רעיונות הבית היהודי. אני אומר את זה כמי שבעתיד הקרוב עשוי להיות שר חינוך בעצמי, אני לא אקדם במערכת החינוך את כל הרעיונות האידאולוגיים שיש לי, למרות שהם רעיונות טובים, לדעתי. אני הייתי מעדיף שהשר בנט לא היה מנסה לעשות את סיפוח השטחים דרך מערכת החינוך, זה לסכן ילדים בשביל אידאולוגיה".

ח"כ מוטי יוגב השתתף בדיון ואמר כי "דבר ראשון יהודה ושומרון זה חלק מארץ ישראל, ארץ אבותינו שזכינו בה לפני למעלה משלושת אלפים שנה וכוללת את יהודה ושומרון". יוגב הדגיש כי טענותיה של ח"כ רוזין שגויות וכי "מאז הסכמי אוסלו אין שום סיורים בוודאי בשטחי A ו-B. סבסטיה ונחל שילה, המקומות שהזכרת, הם בשטחי C"

"כשם שמטיילים בתל חי או טירת צבי או קיבוץ נגבה או בכל מקום אחר, אזי כך מטיילים בכל מקום בארץ ישראל. זה בסדר שאין כפייה ושמנהל יכול להחליט על תכנית הלימודים שלו. מערכת הטיולים של משרד החינוך היא נוקשה, לא נותנת לאף אחד סיכון בטיחותי או ביטחוני. לא סומכים על הנס, מנהלים באחריות גדולה את הסיכונים, יש פה אחריות גדולה".

ח"כ יהודה גליק מהליכוד הדגיש כי הוא בעצמו מורה דרך וכי "הטיול הוא כלי חינוכי ראשון במעלה. שבנו לארצנו, יש כאן עיוות, יהודה ושומרון זה מקום שבו לאורך דורות עם ישראל התנחל שם וגם ימשיך להתנחל שם". ח"כ גליק אמר כי מאחר והעולם אינו מכיר בזכויותיה ההיסטוריות של מדינת ישראל על הכותל המערבי, על פי טענותיה של רוזין, יש לאסור על טיולי בתי ספר בכותל המערבי.

"משרד החינוך מעל בעיקרון הממלכתיות ומצופה מהוועדה להחזירו לדרך הישר" אמר יותם יעקובא, נציג תנועת 'שלום עכשיו' בדיון "אני רוצה למחות נגד הטיולים האלה כי הקיום שלהם מכחיש את הפיל בחדר- השטחים האלה אינם חלק ממדינת ישראל ולמרות הרצון של רבים לספח אותם זה עוד לא קרה. נפתלי בנט הפך את מערכת החינוך לזרוע הסברה של מועצת יש"ע. מצופה מהועדה להגן על משרד החינוך מהתעמולה של הבית היהודי".

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון בתגובה על הדיון היום בוועדת החינוך של הכנסת בנושא פקודת הטיולים ביו"ש: "קודם כל יש לדייק בעובדות. נראה שח"כ רוזין לא למדה את החומר לפני שהיא באה לכנס וועדה ולבזבז את זמנה של הכנסת. מדובר ברענון פקודת הטיולים בשומרון. מהלך שנעשה ע"י צה"ל באופן קבוע. ונעשה גם כעת לאחר 10 שנים בהם לא רועננה הפקודה בהתאם לנוהל. אין שום מניעה חוקית או אחרת שתלמידי בי"ס יטיילו ביו"ש וכל טענה אחרת היא פופליזם לשמו. זאת ועוד. נכון להיום מתגוררים מעל 700000 בני אדם מעבר לקו הירוק. אחוז נכבד מהם ילדים. לא יעלה על הדעת שייצא מסר מכנסת ישראל שחבריהם בקריית שמונה או תל אביב לא יוכלו לבוא לטייל באיזור מגוריהם ביו"ש בדיוק כפי שהילדים המתגוררים ביו"ש מטיילים באיזורים אחרים בארץ. צר לי שח"כ רוזין וחבריה בשמאל הקיצוני עושים שימוש ציני בילדים כדי לקדם את האג'נדה ההזויה שלהם שכבר הוכח פעם אחר פעם בקלפי שרוב מדינת ישראל אינה מצדדת בה"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן