טבילה לגרות או הטרדה מינית בחסות החוק?

קמפיין שמטרתו הכפשת מערך הגיור של הרבנות הראשית מתנהל בימים אלו, בעזרת עדותה של בחורה שחוותה לפני עשור חוויה קשה במהלך טבילתה לגרות. הרב אליהו גליל מגיב לדברים

חדשות כיפה הרב אליהו גליל 26/11/14 17:54 ד בכסלו התשעה

טבילה לגרות או הטרדה מינית בחסות החוק?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מחוץ לרדאר של רובנו מתנהל קמפיין שמטרתו הכפשת מערך הגיור של הרבנות הראשית. עדותה של בחורה צעירה, גיורת בשם ג'ניפר, שחוותה לפני עשור חוויה קשה במהלך טבילתה לגרות משמשת היום כלי לניגוח הרבנות; לדברי הגיורת, הדיינים נכנסו לחדר הטבילה בשעה שהייתה ערומה, לבושתה ולכאבה הנפשי כי רב:

"עמדתי שם, לפני עשור כמעט, ערומה כביום היוולדי, בתוך המקווה הקטן כשהמים מכסים את גופי עד הכתפיים.

לאחר שטבלתי, נאחזתי בסולם הקטן עם המדרגות שמובילות מעלה מתוך בריכת המקווה על מנת לשים עלי כותונת כי ידעתי שאחרי שאני טובלת מול הבלנית - תורם של 3 גברים דיינים ממערך הגיור להיכנס ואז אצטרך לטבול גם מולם אך הפעם עם כותונת עלי. לא הספקתי לצאת לגמרי ולהתעטף בחלוק, כי לחדרון הקטנטן נכנסו במפתיע, מבלי אפילו לדפוק, 3 דיינים בחליפות מהודרות, כשאני עומדת מולם, רועדת ערומה לגמרי, מנסה לכסות את מבושיי.

בעיניי עבר כמעט נצח מהרגע בו התחלתי לצווח מלוא גרוני ועד לרגע בו הבלנית המבוהלת רצה אלי והושיטה לי את החלוק שהבאתי איתי. לא היה זמן להלביש עלי את הכותונת לכן היא עטפה אותי עם החלוק הביתי שלי. הבלנית רעדה וכך גם אני.

נתבקשתי להפסיק לצווח ולא הפסקתי עד שהגברים יצאו מהחדר. לאחר שיצאו, הבלנית הורידה ממני את החלוק, הלבישה עלי את הכותונת, הכניסה לחדר את אותם הגברים, הטקס נמשך, טבלתי בפניהם עם הכותנות עלי, כשדמעות של עלבון זולגות על פניי. נתבקשתי לצעוד עם הכותונת שנדבקה לגופי מתוך מימי המקווה, להתייצב מולם ולומר את התפילה. זהו. תם הטקס. הרגשתי שאני מחוללת".

גם אם נכונים הדברים לכל פרטיהם, וראוי להזכיר שלא שמענו את עדותם של הנאשמים בהטרדה או את תגובתם להאשמה, אין כל סיבה להניח שהדיינים עשו זאת בכוונה; מי שחושב ששלושה דיינים נדברו כאיש אחד להיכנס לחדר הטבילה כדי "לתפוס" את הגיורת ערומה הוא איש עם ראש מלוכלך. סביר יותר שהדבר אירע בטעות, וזו טעות מצערת ומכאיבה, אך מכאן ועד האשמה בהטרדה מכוונת המרחק גדול מידי. איני בא בטענות לגיורת שנפגעה. היא חוותה טראומה. אני בא בטענות לאלו שעושים שימוש בעדות הזו כדי להכפיש מערך שלם של אנשים שעושים מלאכתם נאמנה. אכן, אם אנשי מערך הגיור של הרבנות רוצים למנוע לזות שפתיים מדורשי רעתם, כדאי וראוי שיפרסמו נהלים מסודרים להליך הטבילה של גרים, ישננו אותם לדיינים וגם ימנו נציב תלונות ציבור. די בכך כדי להסיר כל שמץ של ביקורת ולמנוע פגיעה אפשרית מן הגרות. דגם טוב לנהלים כאלו הם אלו המקובלים במרפאות ובתי חולים ביחס לבדיקה גופנית של מטופל בידי רופא.

ולעניין הטענה שיש דיינים שמטרידים גרות בכוונה - ובכן, הטרדות מיניות הן לא חלק מתהליך הגיור. אם היה דיין שבחר לנצל את כוחו כדי להטריד גר או גרה - יש חוק בישראל ויש הלכה. יתכבד המוטרד ויתלונן; תלונתו תתברר בידי המשטרה ואם תתאמת, המטריד ייענש. ולסיום, אני רוצה להזכיר לכל המתלוננים על "טבילה בפני גברים" כאילו היא המצאה מודרנית של דיינים, שהיא הייתה תמיד חלק מהליך הגיור הקדום. הנה מה שיש לרמב"ם (חכם בן המאה הי"ב) לומר על כך:

"ואם הייתה אישה - נשים מושיבות אותה במים עד צווארה, והדיינין מבחוץ. ומודיעין אותה מקצת מצוות קלות ומקצת מצוות חמורות, והיא יושבת במים; ואחר כך טובלת בפניהם, והן מחזירין פניהן ויוצאין, כדי שלא יראו אותה, כשתעלה מן המים" (הלכות איסורי ביאה יד, ו).

הטבילה נעשתה בעבר ונעשית גם כיום בפני הדיינים כשהם בחדר הטבילה. זו הדרך ההלכתית המקובלת, זו המסורת האורתודוקסית. מי שמוצא פסול בדרך זו, מוזמן ללמוד את הסוגיה ברצינות ולהציע הצעות אחרות שעולות בקנה אחד עם ההלכה ועם המודרנה.

הרב אליהו גליל הוא רב קהילה בחו"ל, ראש כולל תורה מציון ובעל הבלוג "בלוגין שאובין".