חתמו על עצומה נגד חוק הגיור, ומפעילים בית דין פרטי לגיורים

מאה רבנים חתמו על עצומה נגד חוק הגיור. ביניהם נמצאים הרב פרל והרב רוזן שמפעילים מתחת לשולחן בית דין עצמאי. הרב רוזן: מדובר במסלול זמני עד קבלת אישור מהרבנות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/08/14 14:46 כח באב התשעד

חתמו על עצומה נגד חוק הגיור, ומפעילים בית דין פרטי לגיורים
שבי ישראל, צילום: שבי ישראל

הרבנים מתנגדים לחוק הגיור? תלוי מאיזה צד של המראה מסתכלים. בסוף השבוע שעבר פורסם ב'כיפה' כי מאה רבנים בכירים חתמו על עצומה נגד חוק הגיור השנוי במחלוקת. "אנו הרבנים החתומים מטה מצטרפים לעמדת מועצת הרבנות הראשית, המאוחדת סביב העמדה הנחרצת כי האחריות על הגיור במדינת ישראל צריכה להישאר באחריותם של הרבנים הראשיים לישראל", כתבו הרבנים.

אך האם הרבנים אכן מתנגדים לחוק הגיור? בעוד שרוב הרבנים אכן כפי הנראה אכן מתנגדים לחוק הגיור, הרב גדעון פרל, רב המועצה האזורית גוש עציון, והרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת, מתנגדים לחוק ביד אחת, ובשניה מפעילים בית דין חצי מחתרתי לגיור, אשר מגיירת אנשים אשר אינם יכולים להתגייר באמצעות הרבנות הראשית. כך, הרבנות הראשית מקבלת חתימה וחיזוק, אך מתחת לפני השטח הגיורים נעשים ללא אישור ובניגוד לעמדת הרבנות הראשית.

כזכור, ההצעה העיקרית של חוק הגיור מבקשת שכל רב עיר יוכל לקיים בית דין לגיור באופן עצמאי. הרבנים הראשיים מתנגדים למהלך בתואנה כי כל הגיורים צריכים להיעשות על ידי הרבנות הראשית ומאיימים כי לא יכירו בגיורים של בתי הדין העצמאיים. בפועל, טוענים גורמים בציונות הדתית כי מדובר בניסיון לחסום גיורים של צהר והתנגדות פוליטית בראשות אריה דרעי.

בעוד שעל פני השטח מציגים הרבנים חזית כמעט אחידה נגד חוק הגיור, בפועל בית הדין של הרב רוזן והרב פרל, הממוקם במכון צומת שבגוש עציון, פועל בדיוק באותה הדרך אשר לכאורה הרבנים הראשיים מנסים למנוע. ובאמצעות רבנים שונים שמפנים אנשים שאינם יכולים להתגייר באמצעות הרבנות הראשית אל המקום.

ממסמך אשר הגיע לידי כיפה עולה כי ההוראות לגיור בבית הדין נעשות באופן כמעט מחתרתי. כך, יש להודיע 15 דקות לפני ההגעה, להגיע עם גורם רבני או חינוכי שימליצו על הגיור, ולהביא מסמכים המוכיחים נישואין אזרחיים לבן זוג או בת זוג יהודי.

גורמים בציונות הדתית אשר תומכים בחוק הגיור זועמים בעקבות הדברים. “מדובר בצביעות. מצד אחד הם עוצרים הקמת בתי דין שיקלו על הגיור, ומצד שני מגיירים מתחת לשולחן. הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן".

יש לציין כי גיורי בית הדין, אשר ממוקם במכון צומת בגוש עציון, אינם מוכרים על ידי הרבנות הראשית והגיורים אינם נחשבים באופן ביורוקרטי כיהודים על ידי מדינת ישראל. צביעות? כך לפחות נראה על פני השטח.

תגובת הרב רוזן: “אני תומך בכך שהגיור חייב להיות באישור הרבנות הראשית מסיבות פרקטיות. בלי חסות הרבנות הראשית לא יבואו להתגייר מכיוון שלא יהיה למועמדים, אזרחי המדינה, מה להרוויח מהעניין. אם הרבנות הראשית תצא בקריאה שהם לא מקבלים את הגיורים של בתי הדין העצמאיים האוכלוסייה לא תבוא ולכן הם חייבים להיות בתמונה.

בית הדין הפרטי פועל במקביל ומיועד אך ורק לכאלו שאינם אזרחי המדינה, בדך כלל נשים, בנות זוג של ישראלים שלא יכולות להתגייר במערכת הרגילה. מכיוון שהן לא אזרחות המדינה הן צריכות להגיש בקשה לוועדת החריגים, דבר שלוקח כארבע שנים. אנחנו מגיירים אותן ולאחר מכן הן ממתינות את התקופה הנדרשת ועוברות גיור שוב ברבנות הראשית. בינתיים הן יכולות לחיות חיי משפחה כהלכה. הן אומנם לא מוכרות על ידי הרבנות, אבל הן מוכרות בתפוצות ויכולות לחיות עם בני זוגן.

מדובר בגיורים הטובים ביותר מכיוון שהן מכירות בדת ישראל. הויכוח שלנו הוא לא עם הרבנות הראשית אלא עם משרד הפנים. מכיוון שיש כאן פוטנציאל של נשים וגברים שרוצים להתגייר ומשרד הפנים דוחה אותם מחשש מעליה של עולים רבים לצורך פרנסה ולא כי הם יהודיים. הם אומרים שהרבנים מקילים מדי בגיור".