חשש: עשרות בני נוער עושים כעת את דרכם לעמונה

קבוצות ווטסאפ רבות של בני נוער הפעילים במאבק על עמונה ומוכנים להתייצב בשעת פינוי, סוערות הערב עקב שמועה כי במידה ותושבי עמונה לא יקבלו את המתווה המורחב- הפינוי יתבצע עוד הערב

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 14/12/16 18:41 יד בכסלו התשעז

חשש: עשרות בני נוער עושים כעת את דרכם לעמונה
tps/הלל מאיר, צילום: tps/הלל מאיר

בקרוב יתכנסו בשנית תושבי עמונה במטרה להגיע להחלטה בנוגע לעתיד היישוב. הממשלה הניחה אמש על שולחנם של ראשי היישוב הצעת פשרה המתארת את מתווה העתקת היישוב, כפי שפורסם הבוקר ב'כיפה'. במהלך הבוקר התקיימו דיונים ממושכים של תושבי היישוב בניסיון להגיע להחלטה משותפת בנוגע למתווה. בפני תושבי עמונה עומדת האפשרות לקבל את המתווה כמות שהוא ולאפשר למדינה להעתיק את היישוב לקרקעות סמוכות על אותו ההר או לסרב למתווה, דבר שככל הנראה יגרום לפינוי כואב וקשה.

תושבי עמונה דנו הבוקר במשך כארבע שעות וטרם הגיעו להחלטה משותפת. גורמים ביישוב מסרו כי היום בשעה 19:00 יחודשו הדיונים עד השעה עשר בלילה, אז תיערך הצבעה והתושבים יודיעו לילדיהם על ההחלטה ולאחר מכן תצא הודעה לתקשורת.

עשרות קבוצות ווטסאפ שנפתחו בשבועות האחרונים לצורך התאגדות ועלייה המונית לעמונה בשעת פינוי סוערות בשעות האחרונות עקב שמועה לפיה במידה ויחליטו התושבים שלא לקבל את המתווה המוצע להעתקת היישוב, יתרחש הפינוי עוד הלילה. "אנשי עמונה מצביעים האם לקבל את ההסכם או לא. ברגע שהם מסרבים להסכם הצבא עושה הסגר ומפנה את עמונה תוך רגע בלי מאבק! חייבים שיבואו הרבה אנשים" נכתב בהודעה שנשלחה אל הקבוצות "כולם מגיעים עכשיו לעמונה!!!".

קיים חשש כי עשרות בני נוער, המרכיבים את רוב קבוצות הווטסאפ ומעודכנים בדרכי ההגעה לעמונה, יעלו אל ההר עוד הערב במטרה להיאבק נגד הפינוי. גורמים בבית היהודי לא פסלו את האפשרות כי הפינוי יתבצע הערב ונדמה כי ערפל כבד שורר לא רק בשאלה מה תהיה הכרעתם של תושבי עמונה.

ח"כ אורית סטרוק, אמרה אמש בראיון ל'כיפה' כי היא מאמינה שתושבי עמונה יקבלו את המתווה ואף ישמחו בו. לטענתה המתווה הנוכחי הוא "מענה ראוי שהנהגת היישוב כבר בירכה עליו. עד כמה שאני הבנתי מהנהגת היישוב, הם בעצמם לא חושבים למחות כי הם חושבים שאם הם יקבלו את מה שהם ביקשו הם צריכים להתפנות בדרכי שלום ואפילו בראש מורם. נכסי נפקדים הורחב, הוא עכשיו מתווה של שנתיים שמתארכות כל פעם, שמתחדשות מעת לעת, הוא הורחב ליותר חלקות. הם קיבלו את כל מה שהם רצו". סטרוק נמנתה עם נציגי הבית היהודי שנפגשו אמש עם מטה המאבק על עמונה לצורך הצגת המתווה.

על פי המתווה יוקמו מבנים ניידים בחלקות הסמוכות לעמונה, המדינה תבקש דחייה של 30 יום בביצוע הפינוי ותדאג לפתרונות דיור זמניים לתושבים, ביישוב עפרה הסמוך, במקרה וחלופות הדיור בחלקות הסמוכות לעמונה לא יהיו מוכנות בזמן.

המתווה כולל הקמת 11 מבנים ניידים באחת החלקות ששטחה 6 דונם, החלקה תוקצה לרשותה של המועצה האזורית מטה בנימין למשך שנתיים באופן מיידי. הכשרת השטח והקמת המבנים יארכו כחמישה שבועות.

בנוסף, נכתב במתווה כי המדינה תפעל להצבת 40 מבנים ניידים נוספים בחלקות הסמוכות, זאת באמצעות עקרון "פירוק שיתוף" המאפשר לחלק חלקות על פי בעלות ולהשתמש בחלקים המוגדרים כקרקעות נטושות על פי צורך, כיוון שרוב הבעלות על החלקות היא בגדר נכסים נטושים הדבר מתאפשר בחלקות המדוברות.

"לאחר שיובהר- בסיומם של תהליכים אלו- היקף השטח הנמצא בחזקת הממונה, יבחנו הגורמים המקצועיים, אם ניתן מבחינה תכנונית, להקים התיישבות ארוכת טווח במקום ובהתאם לכך יבחן היועץ המשפטי לממשלה אם ניתן לאשר זאת מבחינה משפטית" כך נכתב בהצעה שהוגשה לתושבי עמונה ופורסמה על ידי כתב חדשות ערוץ 2, עופר חדד.