חרדים נגד דתיים-לאומיים באלעד: "נהפוך את אלעד לבית שמש 2"

אולפנת אלעד וסניף עזרא העירוני הפכו זירה של מאבק חריף בין תושבים דתיים לאומיים לחרדים שטוענים לבעיות צניעות קשות. חבר מועצת העיר שי נתן: "סערה בכוס מים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 08/12/15 13:37 כו בכסלו התשעו

חרדים נגד דתיים-לאומיים באלעד: "נהפוך את אלעד לבית שמש 2"
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

העיר אלעד הפכה להיות זירת מאבק בין הציבור הדתי לאומי לציבור החרדי כבמוקד הסכסוך תושביה החרדים של אחת השכונות נגד אולפנת 'נחלה' ברחוב בן זכאי וסניף עזרא העירוני הנמצא בשטחה. "אנו נעשה כל מה שנצטרך במסגרת החוק כדי להפוך את אלעד לבית שמש 2", מצהירים התושבים החרדים ל'כיפה'. בשבוע שעבר גלש העימות לפסים אלימים כאשר מהישיבה החרדית הסמוכה הושלכה ביצה לעבר הקראוון של עזרא ואחד מהנערים הצמיד סכין לבטנו של אחד מבחורי הישיבה.

סביב האולפנה הייתה כבר בעבר סערה כאשר תושבי שכונה אחרת בעיר התנגדו למיקום שניתן לה והיא הועברה על ידי העירייה ובשיתוף עם נציג הציבור הדתי לאומי בעיר, שי נתן, למיקום העכשווי ברחוב בן זכאי. "האם מה שלא היה טוב עבור השכונה החרדית למעלה טוב בעבורנו? האם ילדינו שונים?" טוען יניב, אחד התושבים החרדים בשכונה וממובילי המאבק.

לדבריו, הם סובלים רבות מהאולפנה בשל מה שהוא מגדיר כבעיות צניעות קשות, "ישנן כמובן בנות נהדרות וצנועות, אך גם כאלה שלבושות בחוסר צניעות בולט עם חצאיות כמעט מיני וכדומה ואנו איננו מוכנים שילדינו יראו את זה מידי יום". התושבים החרדים טוענים כי הם ניסו לפתור את הבעיה על ידי הצעה של תלבושת אחידה שתעלים חלק גדול מהבעיות, "ההורים של התלמידות שדיברנו איתם היו מרוצים מאד מהרעיון אך בהנהלת האולפנה סירבו וטענו כי הם אינם מעוניינים לכפות לבוש מסוים על הבנות", מספר יניב.

בהמשך, העברת סניף עזרא למתחם האולפנה, החמיר את המצב והשכנים מתלוננים על רעש ומוזיקה חילונית עד השעות הקטנות של הלילה ועל מופעי דגלנות במגרש של האולפנה שמפריעים להם. "זה נהפך לבלתי נסבל. אני אינני חרדי קיצוני כלל ומלכתחילה לא חשבתי שתהיה לי בעיה עם האולפנה ועם עזרא, אך זה נהפך למצב בעייתי במיוחד עם הפרעות רבות, חילולי שבת כשנערים חובשי כיפה מגיעים למקום בשבת עם מכשירים סלולריים. זאת מלבד המיקום הלא חוקי של הקרוואן והחיבור הפיראטי שלו לחשמל", אומר יניב ל'כיפה'.

שי נתן: סערה בכוס מים

בשיחה עם שי נתן, נציג הציבור הדתי לאומי בעירייה הוא טוען כי זאת "סערה בכוס מים" בלבד. "הזזנו את עזרא באופן זמני לחצר של האולפנה וזה מול שכונה דתית לאומית. אמנם ברחוב הסמוך ישנם תושבים חרדים, והמגרש של האולפנה נמצא מול בתיהם, אז אני מבין את השכנים. כל אחד שהיו שמים לו תנועת נוער מתחת למרפסת היה מנסה למצוא דרך להזיז אותם אך מכאן ועד למלחמה בין חרדים לדתיים לאומיים באלעד רחוקה הדרך מאד", טוען נתן.

לדבריו, העירייה וראש העיר תומכים במאה אחוז בהימצאות של הסניף במקום ולטענתו בקרוב יבנה בקרבת מקום מבנה קבע לתנועת הנוער עזרא. "אני מסכים שיש רעש לשכנים, שבת ארגון עם חנוכה יצרו יחד מפגע רעש לא פשוט. אני מבין אותם. ישבתי איתם וביקשתי שידברו איתי במושגים של רעש והפרעה ואדבר עם ההורים של החניכים. אבל שלא ידברו במושגים של קדושה וטהרה וינסו למנף את המאבק לזירה של חרדים נגד דתיים לאומיים. אנו שכנים שחיים יחד יפה כבר שנים ועד עתה הכל היה בסדר".

השכנים החרדים לעומת זאת פחות אופטימיים ולא מסכימים עם טענותיו של נתן. "אין דבר יותר קבוע מדבר זמני, ואנו יודעים שאם לא נאבק זה יישאר כך. פעם, נתן היה הגורם המאחד בעיר וניתן היה תמיד להגיע איתו לרעיונות חדשים שימנעו מלחמה, לצערנו לנוכח ההגירה השלילית מהעיר של תושבים דתיים לאומיים, הוא ככל הנראה מנסה ליצור הישגים של "אזור דתי לאומי" למרות שבשטח זה ממש לא המצב", הם טוענים.

"תזרקו עליהם ביצים כדי שיהיה לי תירוץ"

לדבריהם, בשיחה עם נערי עזרא הם טענו כי הם מעדיפים שלא להיות באמצע שכונת מגורים וכי אין להם ברירה כי זה המקום היחיד שניתן להם, "דיברתי איתם בסניף ונוכחתי לראות שרבים מהנערים שם מנומסים ומלאי רצון חיובי אך זה המקום שניתן להם לפעילות על חשבוננו וחשבון ילדינו. אין ספק שמגיע להם מקום ראוי ברמה גבוהה אך זה צריך להיות בהתאם לאופי המקום", אומר יניב.

לדבריו, אין מנוס מהעברת המאבק על מיקומה של האולפנה לזירה החרדים נגד הדתיים לאומיים, "אין לנו ברירה ואם צריך ליצור קמפיין בידול שיבהיר ש"דתי לאומי זה איכסה" אנו נעשה את זה עם כל הצער עד שמטרתנו תושג", הוא מצהיר ומוסיף כי שניים מהתושבים החרדים סיפרו לו כי ראש העיר, ישראל פרוש, אמר להם שישליכו ביצים על האולפנה כדי שתהיה לו סיבה לנסות להעביר אותם. "אינני יודע אם זה אכן נכון אך אנו כמובן לא מתכוונים לנהוג כך אלא רק על פי החוק ובמסגרתו ויש בידינו כלים רבים שאנו מתכוונים להפעיל כבר בקרוב", אומר יניב.

למרות הטונים הצורמים טוען שי נתן כי עדיין ניתן להגיע להבנות ולנסות לפתור את הבעיות בדרכי שלום. לדבריו, המצב הקהילה הדתית לאומית בעיר מונה 900 משפחות ומצבה סטטי וכל הטענות על התנהלות כוחנית שלו הן אינן נכונות כלל. "המודל של אלעד הם חיים משותפים של דתיים לאומיים לצד חרדים ואכן כך קורה. מדובר בסכסוך שכנים מקומי ואני מאמין שהוא ייפתר".

מעיריית אלעד נמסר בתגובה ל'כיפה': "הנושא מטופל על ידי ראש העיר יחד עם צוות הישיבה ונציגי הציבור הדת"ל, כדי למצוא את הפתרון. אנו דוחים בתוקף את ההשמצות על ראש העיר".