חרב הקיצוצים כבר חותכת בישיבות ההסדר

משכורות לרבנים מעוכבות, אין כסף למזגנים או להדפסת דפי מקורות וחלק מהישיבות החליטו לבטל את שבתות התלמידים ולסגור את בתי המדרש בשבת. ישיבות ההסדר, כך נראה, עומדות בפני תהום כלכלי

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 06/06/13 12:45 כח בסיון התשעג

חרב הקיצוצים כבר חותכת בישיבות ההסדר
יחצ, צילום: יחצ

הדבר האחרון שהיה חסר עכשיו למפעל ישיבות ההסדר, זה קיצוץ נוסף, שרק הרע עוד יותר את מצבן הכלכלי הקשה המתדרדר בשנים האחרונות. רבות מישיבות ההסדר בארץ נמצאות במצב כלכלי רעוע - ואחת מהגדולות שבהן - כך נודע לכיפה - פשוט הפסיקה לצלם דפי מקורות לשיעורים, כי אין לה כסף לשלם על נייר ודיו. מספר מוסדות החליטו להפסיק לקיים שבתות תלמידים, בשל עלויות האירוח הגבוהות.

כשמשכורות ר"מים מתעכבות וכשאין חשמל למזגנים, הקיצוץ הקרב עשוי לסגור את שעריהן של לא מעט מוסדות לימוד תודה ועשייה חברתית שזכו בעבר בפרס ישראל על תרומתם למדינה - ישיבות ההסדר.

"זה מצב שלא יכול להימשך והייתי חייב לעשות קיצוצים בר"מים וכוח אדם והמשמעות היא פגיעה בתלמידים", אומר בגילוי לב הרב דוד בוצ'קו, ראש ישיבת ”היכל אליהו“. בראיון לכיפה הוא אומר כי "נאלצנו להיפרד מר"מים ולפגוע בפת הלחם שלהם וזו אמירה חינוכית קשה. ישיבה לא יכולה להוציא כסף שאין לה והתקציב שאנו מקבלים פר תלמיד גם ככה אינו מכסה את ההוצאות. ישיבות היום מתקיימות מתרומות וחרף כך יש לנו מדיניות ברורה לקבל גם תלמידים ממשפחות חלשות כלכלית שאינם יכולות לעמוד בשכר הלימוד, יש לנו בציבור הרבה משפחות ברוכות ילדים שאין להן אפשרות לשלם ואנו כישיבה לא מונעים מילדיהם ללמוד תורה".

מספריו המדויקים של הקיצוץ הקרוב עוד לא ממש ברורים אך ברור לכל כי מדובר בקיצוץ רחב מאוד. בעוד משרדי הממשלה סופגים קיצוץ של כ-5%, ישיבות ההסדר ניזוקו בשיעור של כ-40%-60% מתקציבן. בפועל מדובר על קיצוץ של 600 מיליון שקלים כאשר 200 מיליון יקוצצו כבר השנה ו-400 נוספים בשנה הבאה.

עוד לפני חתימת תקציב המדינה, עם תחילת שנת הכספים הנוכחית, קוצץ תקציב הישיבות בכ-20% מהתקציב שהיו מקבלות עד עתה ובחודש מאי האחרון אף קוצץ בכ-20% נוספים. תלמיד ישיבת הסדר משלם בשנה כ-11 אלף שקלים אך עם מדיניות קבלת תלמידים מעוטי יכולת יורד סכום זה לכ-6 אלף בממוצע. ישיבות ההסדר מקבלות מהמדינה כ-1,200 שקלים פר תלמיד בחודש - משרד הביטחון מעניק 583 לתלמיד (רק בתקופת השל"ת) ומשרד החינוך מעניק 695. אלו הם מספרים נכונים לשנה שעברה, כאמור, עם תחילת שנת 2013 כל אותם המספרים יורדים משמעותית כך למשל אם משרד החינוך היה מעניק סכום של 695 לתלמיד הרי שהשנה העניק רק 540 ש“ח לתלמיד ובשנה הבאה גם סכום יסבול מירידה ניכרת נוספת.

משכורת הר"מים בישיבות משתנות בהתאם לישיבה: במרבית ישיבות ההסדר מי שמחנך את התלמידים יקבל משכורת של מתחת ל- 10 אלף לחודש. מדיווחים שקיבלנו ממספר ישיבות עולה כי סכומים אלה אינם מספיקים לכסות את הוצאות הישיבה ועל אף מדיניות כלכלית מצומצמת וזעירה ישיבות הציונות הדתית נתונות לחסדי תורמים נדיבים.

”ר“מים בישיבות היו כנראה מרווחים יותר בכל עבודה אחרת, הם מוכשרים וחכמים“, אומר הרב בוצ'קו, "אנשים הופכים לעניים על אף שהם עובדים במסירות. סדר בוקר וסדר צהרים שנמשכים עד שבע בערב, ולאחר מכן עוד יש שיחות אישיות עם תלמידים. להיות ר"מ זו עבודה סבב השעון ואנחנו לא מתפשרים, מדובר על הוראה ברמה מאוד גבוהה, להכין שיעורים וכל אלה הופכים את היום למאוד עמוס".

האם פנית לחברי כנסת על מנת להציל את תקציב הישיבות?

”אני עוסק בחינוך, לא בפוליטיקה. אבל יש טובים ממני שעוסקים בנושא ואני מקווה שיצליחו. אני מבקש להדגיש, כולנו מבינים שכל אחד צריך להשתתף בקשיים של המדינה כי המדינה היא אנחנו ואנו בהחלט מבינים את זה אבל מה שקורה בישיבות, והקיצוצים שכל שנה עולים באחוזים הם מעל ומעבר לכל מגזר אחר. יש לזה גם מסר לא נכון שלימוד התורה הוא לא כל כך חשוב“.

”אנו מאמינם שחשוב לחנך את הדור הצעיר לנאמנות, למדינה ולתורה, ועולם ישיבות הציוניות תורם תרומה אדירה להרמת קרנה של הרוח והעם במדינה וצריך לקחת בחשבון. תלמידי שיבות הסדר הם ציבור שלומד, משרת בצבא, עובד ועושה הכל. ברור שגם אנחנו צריכים לשאת בעול הכלכלי אבל לא בצורה שהיא מעבר לכל פרופרציה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן