חניכי בני עקיבא חזרו באמצע הלילה: "הילד אמר לי 'אמא, נורא חשוך ויש מלא כתוביות בערבית'"

שבע שעות נסיעה, בלי אוכל ועם מים הולכים ואוזלים, ישיבה בשלשות ורכזים שמנסים להסתיר את האמת מההורים. חניכי בני עקיבא חזרו ממחנה ב-1:20 בלילה לאחר שהאוטובוס שלהם עבר בתקוע, כרמי צור ונוקדים

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 24/08/16 13:38 כ באב התשעו

חניכי בני עקיבא חזרו באמצע הלילה: "הילד אמר לי 'אמא, נורא חשוך ויש מלא כתוביות בערבית'"
בני עקיבא, צילום: בני עקיבא

חניכים מסניף בני עקיבא גבעת משואה בירושלים חזרו הבייתה ממחנה בצפון ב- 1:20 בלילה לאחר שבע שעות נסיעה, ללא אוכל ושתייה. לטענת ההורים האוטובוס עבר דרך נוקדים ותקוע ללא ידיעתם, ובאוטובוס שאינו ממוגן ירי.

ההורים המזועזעים פתחו אמש חמ"ל בסניף בסביבות חצות, לאחר שילדיהם לא חזרו והנהלת בני עקיבא לא סיפקה תשובות. הבוקר הם דורשים שמישהו בתנועה ייקח אחריות על הדברים. "זה דבר הזוי. לא ישנתי הלילה, הלב שלי הגיע עד הריצפה. זו התנהלות חמורה ביותר" מספרת אפרת דנינו, אמא לאחד הילדים בסניף.

אתמול אחר הצהריים בסביבות השעה 18:00, יצא אוטובוס ממחנה מעלות ביער עין זיתים שבצפון. באוטובוס היו חניכי סניף, גבעת משואה בירושלים וחניכי סניפי הגוש ביניהם תקוע, כרמי צור, חברון, נוקדים וכפר עציון. "בסביבות השעה 20:00 הבן שלי מתקשר ואומר 'אמא נתת לי הרבה כסף אבל אני חייב להשתמש בזה, אני קונה שתייה לכל השבט'" מספרת אפרת. "חשבתי שהם עצרו באמצע הדרך, אמרתי בסדר. כמה דקות אחרי זה המדריכה שולחת הודעה שהם מתעכבים בכמה שעות כי הם מחכים להחלפת אוטובוסים. אז התעורר בי איזשהו חשד אבל עדיין הייתי יחסית רגועה, למרות שמשהו הריח לי לא בסדר".

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

חניכי הסניף ישבו בתחנת הרכבת בצומת קסם "הם אמרו שהם מחכים לאוטובוסים של המועצה האזורית שומרון. שאלנו אותם אם הם לבד והם ענו שהם עם עוד הרבה סניפים שהם לא מירושלים". לאחר המתנה של 45 דק' בתחנת הרכבת בקסם ולאחר שמצאו מכולת בה יכלו לקנות מים במקום אלה שאזלו, עלו החניכים, בסביבות השעה 21:00, על אוטובוס של המועצה האזורית שומרון. אך משם ועד גבעת משואה, הייתה הדרך ארוכה.

"המדריכה סיפרה לנו אחר כך שבצומת קסם הרכז אמר לה לא להגיד להורים דרך איפה האוטובוס נוסע. שזה עוד יותר חמור. אמרתי לו אתמול בלילה 'איך אתה יכול להגיד לי 'לא ידעתי?''. המדריכה עמדה ובכתה אתמול כי העמידו אותה במקום לא נעים ואמרו לה לא לספר להורים. איזה מן דבר זה לא לספר להורים? הילדים שלי הם הדבר היקר לי ביותר".

שלוש שעות עברו מאז היציאה מצומת קסם, והילדים לא נראו באופק. "ב-12:00 בלילה הילדים עדיין לא הגיעו, זה היה נראה הזוי. ואז המדריכה אומרה שיש עוד פעם עיכוב ושהם יגיעו עוד יותר מאוחר. התקשרתי לבן שלי ואמרתי לו 'אתה יכול לתאר לי מה אתה רואה, איפה אתה נמצא?'. הוא אמר לי 'אמא, נורא חשוך ויש מלא כתוביות בערבית'. איפה הילד?" אפרת ובעלה נבהלו ובאמצעות הפלאפון של בנם ניסו לעקוב אחרי המיקום שלו.

"יש באייפון אפשרות של 'עקוב אחרי' שהפעלנו. בעלי התחבר לטלפון של הבן שלי והוא רואה שהילד בחברון. הוא שלח הודעה למדריכים 'אני מבקש לשלוח מיקום כי זה נראה שאתם נמצאים באיזור לא תקין'. המדריכים ענו 'הגענו לכרמי צור'". בשלב זה אפרת ובעלה הגיעו עם יתר ההורים המודאגים של השבט לסניף וניסו יחד לקבל תשובות מהנהלת בני עקיבא. בכרמי צור התעכב האוטובוס עוד 45 דק' בשל אובדן תיק של אחד מחניכי הגוש.

"ביקשנו טלפונים של נדב הרכז ושל שלומי אחראי ההסעות. שלומי לא הסכים לדבר איתנו. באופן קבוע כל הורה שהתקשר אליו הספיק לומר משפט אחד עד שהוא ניתק עליו את הטלפון. הרכז עוד איכשהו היה עם רצון לעזור ואמר לנו 'זה אוטובוס ממוגן ירי'" מה שהתברר אחר כך להורים בעובדה לא נכונה. לדברי אפרת הרכז עימו היו בקשר מסר כי דני הירשברג, מזכ"ל תנועת בני עקיבא, אמר כי נתן הוראה מפורשת לנהג להגיע ישר לגבעת משואה ולא לעבור דרך הגוש ואילו הנהג פעל לא לפי ההוראות. משיחה עם נהג האוטבוס שהגיע, בסופו של דבר, לגבעת משואה התברר כי הנהג קיבל הוראות מדוייקות של מסלול הנסיעה מאחראי ההסעות.

"הם הגיעו באחת ועשרים בלילה. פנינו לנהג ושאלנו אותו אם הוא קיבל הוראות איך לנסוע והוא אמר שקיבל הוראות ברורות מאחראי ההסעות וזה המסלול שניתן לו. כל מה שהרכז ודני הירשברג סיפרו לנו בסיטואציה בכלל לא היה נכון. זה מראש הוכתב ככה. למה לכתחילה לנסוע מעין זיתים לגוש? אנחנו ירושלמים, אני לא בחרתי לגור בגוש. אין לי בעיה לנסוע בגוש אבל ברכב ממוגן ירי".

מעבר לדאגה של ההורים, אומרת אפרת "מעל לכל ילדים חזרו מאוד רעבים, הם היו שבע שעות בנסיעות, בלי אוכל ובלי שתייה. המדריכה אמרה לי 'איזה מזל שאתם ההורים שלחתם כסף' כי בקסם הם הלכו וחיפשו מכולת וקנו לילדים שתייה מהכסף הזה אחרי שלא נשארו להם מים".

קיבלתם תגובות הבוקר מהנהלת התנועה?

"דני הירשברג ענה לנו על פוסט שכתבנו בפייסבוק. הוא כתב שהאירוע אכן חמור ושהוא בודק את העניין. נדב הרכז אמר לנו שהוא לא יכול לדבר כרגע ואמר לנו 'תדברו עם המזכירה שלי ואנחנו נקבע פגישה ונדבר' ושלומי האחראי הסעות התנהג כמו ילד בן 4 ולמד לנתק טלפונים, הוא אפילו לא מגיב".

הכל החל לאחר שבבני עקיבא החליטו כי סניף גבעת משואה יתחבר באוטובוסים למחנה עם חניכי הגוש, בנסיעה הלוך לעין זיתים עבר האוטובוס קודם בסניפי הגוש ולבסוף הגיע לגבעת משואה. גם אז הנסיעה הייתה ארוכה ביותר וחניכי הגוש סיפרו כי היו על האוטובוס מעל לשבע שעות נסיעה. אל המחנה הגיעו החניכים ביום ראשון רק אחר הצהריים, כששאר המחנה סיים את המסלול, ולא יצאו אליו כלל.

מחדל נוסף שהתרחש אתמול, מספרת אפרת, הוא חישוב מוטעה של מספר הילדים "נהג האוטובוס לא הרשה לילדים לעמוד, וזה בסדר אבל לא היה מספיק מקום. היו לפחות בין שמונה לעשרה ילדים שישבו בשלשות בתוך האוטובוס. באוטובוס היו יותר מ-55 ילדים בוודאות. אחרי שכבר הורידו ילדים בצומת הגוש הנהג גם העלה טרמפיסטית לתקוע, שזה חמור ביותר שנהג אוטובוס מעלה טרמפיסטית, הנהג אמר שהם באופן קבוע עושים את זה".

מאז אתמול בלילה לא קיבלו ההורים הכועסים שום תגובה מצד בני עקיבא מלבד שלוש שורות לא ממצות שכתב דני הירשברג כתגובה לפוסט של ההורים בפייסבוק אודות המקרה. אחראי ההסעות כאמור לא עונה והרכז הפנה את ההורים למזכירה שלו.

"צריך לתת תשובות" אומרת אפרת. "אני איבדתי קרוב משפחה שלפני מעל ל-30 שנה נהרג באחד המסעות של בני עקיבא כשהלכנו על פסי רכבת, נשארתי דבקה בתנועה ובדרכה. פשלות קורות אבל יש דברים שהם חריגים ברמה של בטיחות ואחריות, יש כאן חוסר לקיחת אחריות. אני רוצה תשובות ברורות כדי שזה לא יחזור עוד פעם. אנחנו שילמנו מעל 1,300 שקלים לשלושה ילדים במחנות בני עקיבא הקיץ, מילא לא קיבלתי תמורה, אבל לסכן את הילדים זה כבר מעשה חמור".

מתנועת בני עקיבא נמסר בתגובה: "במהלך פעילות מחנות הקיץ פעלו למעלה מ-1500 קווי הסעה שהסיעו עשרות אלפי חניכים ומדריכים, לשמחתנו - כמעט ללא תקלות. האירוע אמש הוא אכן תקלה חמורה שלא הייתה צריכה להתרחש. ככל הנראה התקלה נבעה משני גורמים עיקריים: נהג האוטובוס שיצא מעין זיתים בשעה המתוכננת חש עייפות, וללא ידיעתנו דיווח לסדרן של חברת ההסעות כי הוא מבקש שיחליפו אותו במהלך הנסיעה. אנו שמחים על כך שהנהג החליט לנקוט משנה זהירות לטובת החניכים הנוסעים באוטובוס, אך מטבע הדברים הדבר גרם לעיכוב והזנקת אוטובוס אחר - שהיה ממוגן ירי - כאשר ההחלפה בוצעה בצומת קסם. עקב טעות, שכרגע איננו יודעים את מקורה, הנהג נסע במסלול שונה מהמתוכנן ובמקום לנסוע תחילה לירושלים ומשם להמשיך ליישובי גוש עציון- הוא פיזר תחילה את החניכים המתגוררים ביישובי הגוש ולאחר מכן את החניכים המתגוררים בירושלים. אנו נמצאים בעיצומו של תחקיר האירוע על מנת להפיק לקחים ולוודא שתקלות דומות לא יתרחשו שוב.