חנה קהת: יוזמת שתי הנשים מחזירה אותנו לימי הביניים

ארגון הנשים הדתיות "קולך" תוקף בחריפות את יוזמת התנועה החדשה המאפשרת נישואי גבר לשתי נשים. קהת: החרדים הלאומיים מכתיבים מציאות שמאפשרת רעיון הזוי שכזה

חדשות כיפה אורי פולק 10/07/11 13:52 ח בתמוז התשעא

חנה קהת: יוזמת שתי הנשים מחזירה אותנו לימי הביניים
יחצ. פרסומי ישראל, צילום: יחצ. פרסומי ישראל

ארגון הנשים הדתיות "קולך" מגיב היום (א') בחריפות ליוזמה שפורסמה, לפיה תנועה חברתית חדשה קוראת לגברים יהודיים לשאת שתי נשים, בהתבסס על היתרים הלכתיים וכחלק ממהלך שלו השלכות חברתיות ודתיות חיוביות, בעיניי התנועה.

כפי שדווח בכיפה, בעלון "שבת בשבתו" שהופץ בסוף השבוע האחרון, פורסמה מודעה הקוראת לגברים יהודיים לשאת שתי נשים. המודעה קובעת כי אל מול בעיית ה"נשים הרבות הבודדות" וכחלק מ"המאבק הדמוגרפי", יש לעודד נישואין לשתי נשים, בהתבסס על פסק אותו מצטטת התנועה מפי הרב עובדיה יוסף.

ב"קולך" טוענים כי "יוזם המודעה מבקש להחזירנו לערכים נלוזים וחשוכים שנהגו בימי העת העתיקה, ונאסרו סופית בחרם המפורסם שקבע רבנו גרשום שהחזיר אותנו לימי גן עדן של אדם וחוה, התורה אף הגדירה זאת כצרה בספר שמואל. והנה קמים אנשים הזויים שלא מתביישים להציע הצעות מבזות בחשיפת מודעה המשפילה נשים וגברים כאחד ומקעקעת את תפיסת המשפחה, הזוגיות והאהבה ההדדית, העומדת ביסודות הבית היהודי".

בארגון מסבירים כי "ביגמיה היא עבירה פלילית במדינת ישראל, והמודעה שפרסם עלון "שבת בשבתו" עומדת בניגוד לחוק. מוטב היה שהעלון מכובד שכזה יבדוק את מודעותיו ולא ייכשל ויכשיל את קוראיו בהטעייה שכזו. מודעה זו מעלה את השאלה מהי הרוח הנושבת במחוזותינו המאפשרת למישהו ליזום מהלך שכזה ולהאמין שיש מי שיקשיב".

ד"ר חנה קהת, ממנהיגי "קולך", מאשימה את הזרם החרדי-לאומי בריאקציה להתקדמות במעמד האישה ובהכתבת אווירה ציבורית אשר דוחקת את רגלי הנשים ומתייחסת אליהן כאל חפצים - מהלך שתוצאתו גם ביטוי קיצוני כפי שבא לידי ביטוי ביוזמה החדשה. "אם לא היה מקום לאווירה הזאת בציונות הדתית, ארגון כזה לא היה קם. הפחד הגדול שלי הוא שהריאקציה החרדית שדוגלת ביתר הפרדה ובדחייה של נשים, מאפשרת גם רעיונות כאלו לצמוח בהן. יש התגברות של היצר לחזור ולהשתלט על האישה, לראות אותה כחפץ ולא כאדם שוויוני והדדי", אומרת קהת בשיחה עם כיפה.

קהת מאשימה גם את מערכת "שבת בשבתו" בכך שאפשרה את פרסום המודעה, במהלך שנתפס בעיניה כפלילי. "אם מישהו יכניס מודעה על סחר באנשים הם יפרסמו את ההודעה? זה דורש חשבון נפש ממערכת "שבת בשבתו", משום שמדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. אנשים ישבו על זה בכלא. זה לא טריוויאלי", היא קובעת.

עוד מוסיפה קהת כי בעיניה "הנושא מטופש והזוי והוא מתמיה אותי, מה בכלל מאפשר מציאות כזאת בימינו? האם הריאקציה שיש להתקדמות במעמד האישה, עד שהאנשים ממש שואפים להחזיר את הנשים לעת העתיקה, כשהיו קונים אותה כחפץ? גם בעת העתיקה התורה הייתה נגד זה והתייחסה לאישה שנייה כ"צרה". כל הזמן יש ביקורת על המציאות הזו, ביקורת סמויה וגלויה, וכבר במאה ה-11 נאסר הדבר. האם אנחנו רוצים לחזור לימי הביניים, לפני רבנו גרשום?".

"התנועה הזו מנטרלת את כל הנושאים החשובים של קדושת המשפחה היהודית, האהבה וההדדיות. כל המושגים הללו נמוגו לחלוטין", קובעת קהת. לדבריה, "יש לנו כאן סחר בנשים, של גבר שקונה נשים להנאת עצמו. ככל שהוא עשיר יותר יש לו יותר נשים, כמו בחברה הבדואית או בחברות נמוכות. אין ספק שלא מדובר רק בבעיה מבחינת הבית היהודי, יש בכך השפלה גדולה מבחינת כלל הנשים ששומעות את ההצעה הזאת. אני מכירה נשים בחברה הערבית שעולמן חרב מאז שבעליהן הביאו הביתה נשים אחרות".