ח"כ שקד בהצעת חוק: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי

את הצעת החוק החדשה הגישו חברי כנסת שקד, לוין ואליטוב. שקד: "עלינו למנוע ולחסל את הכרסום המתמשך ביסודותיה היהודיים של המדינה"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 25/06/13 22:00 יז בתמוז התשעג

ח"כ שקד בהצעת חוק: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי
יחצ, צילום: יחצ

ח“כ איילת שקד, יחד עם חברי הכנסת יריב לוין ורוברט אליטוב, הגישו היום (ג‘) הצעת חוק המבקשת לקבוע את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

חברי הכנסת הסבירו כי הצעת החוק נולדה מן הצורך לאזן בין ערכי המדינה - יהודית ודמוקרטית, כפי שבאה לידי ביטוי ברוח העקרונות שבהכרזה על מדינת ישראל, ובעקרונות החירות הצדק והשלום שבאו לידי ביטוי בחזונם של נביאי ישראל.

כידוע, במגילת העצמאות צוין כי הצהרת בלפור משנת 1917 העניקה תוקף בינלאומי לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לבין ארץ ישראל, ולזכות העם היהודי להקים מחדש את ביתו הלאומי בארץ ישראל. ברוח מגילת העצמאות נכתבה הצעת חוק זו. הח“כים מציינים כי הצעת חוק זו שונה מהצעת החוק אותה הציע דיכטר בכנסת הקודמת. כך לדוגמא, סעיף השפה רשמית ירד מן ההצעה על מנת שלא לעורר מחלוקות לא רצויות.

אחד מסעיפי החוק מציין את הקשר המיוחד בין העם היהודי לארץ ישראל וקובע כי ”מדינת ישראל אינה יכולה לקום בשום מקום מלבד ארץ ישראל, וסעיף המדבר על מחויבות המדינה לכלל אזרחיה, בכל הנוגע לזכויות אזרחיות, גם אלו שאינם יהודים“.

"גורמים מבית וגורמים מחוץ מנסים לפגוע באופייה של המדינה בשנים האחרונות, ולהופכה למדינת "כל אזרחיה". מדינת ישראל קמה כמדינת הלאום של העם היהודי, וככזו עליה להישאר. עלינו למנוע ולחסל את הכרסום המתמשך ביסודותיה היהודיים של המדינה", אמרה היום שקד.

”הצעת החוק מדגישה את הקשר המסורתי וההיסטורי בין העם היהודי לארץ ישראל, ואת הזכויות הלאומיות המוקנות לו, כפי שבאות לידי ביטוי במגילת העצמאות“, נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.