ח"כ שפיר תקפה? מפוני גוש קטיף מגבים את השר אריאל

ח"כ סתיו שפיר תקפה אתמול את השר אריאל על טיפולו במפוני גוש קטיף: "נתניהו ואריאל הפקירו 400 משפחות בלי בית". בועד מתיישבי גוש קטיף עדכנו אותה שהמספרים הרבה יותר נמוכים, ויצאו להגנתו של אריאל:"ללא עזרתו מצבנו היה גרוע בהרבה ואנו חבים לו רבות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/11/16 11:53 ז בחשון התשעז

ח"כ שפיר תקפה? מפוני גוש קטיף מגבים את השר אריאל
ועד מתיישבי גוש קטיף, צילום: ועד מתיישבי גוש קטיף

לאחר המתקפה על שר החקלאות, מצידה של ח"כ סתיו שפיר, על שנכשל בטיפול במפוני גוש קטיף, המפונים עצמם שלחו מכתב לשפיר, בו הם מגבים את אריאל.

אתמול פרסמה יו"ר ועדת השקיפות, ח"כ סתיו שפיר, נתונים שקבלה ממשרד החקלאות, לפיהם בשנים 2005-2015 העבירה המדינה למפונים כ- 43 מיליון שקלים, לעומת כ- 95 מיליון לעורכי דין, רואי חשבון ויועצים שונים שעסקו בפתרון למתיישבים. ח"כ שפיר האשימה את ראש הממשלה, נתניהו ואת שר החקלאות, אריאל, שבאחריותו המנהלת שמטפלת במפונים.

שפיר אמרה בין היתר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר אורי אריאל נכשלו נחרצות בטיפול במפוני גוש קטיף והפקירו 400 משפחות בלי בית. במקום לדאוג ש-13 מיליארד השקלים שהציבור הישראלי שילם עד היום לטובת משפחות גוש קטיף אכן יגיעו אליהן, מישהו בממשלה הבריח את הכסף למקום לא ידוע, והמשפחות נותרו ללא בית קבע". בהמשך טענה שפיר כי כל ניסיונותיה לשאוב מידע מהמנהלת לא צלחו: "במשך שנתיים אני נלחמת להוציא מידע ממינהלת תנופה שאחראית למפונים, אבל הם שולחים רק נתונים חלקיים ומפחדים למסור את המידע המלא. באופן חשוד ביותר, המינהלת, שנמצאת תחת אחריותו של שר החקלאות אורי אריאל, מסרבת לפרסם את פרטי החוזים שחתמה עם גופים חיצוניים שאליהם העבירה את הכסף של המפונים, והעבירה קרוב ל-100 מיליון שקל ליועצים ועורכי דין שאינה מפרסמת את שמם ומתחמקת בתירוצים הזויים. כל זאת בשעה שהמדינה ממשיכה להזרים אליה כספים דרך משרדו של אריאל. פניתי למבקר המדינה בבקשה דחופה לברר את העניין".

(צילום: דוברות סתיו שפיר)

בועד מתיישבי גוש קטיף, החליטו שלא לשתוק ושלחו מכתב לח"כ שפיר, בו הם מתייחסים לטענות נגד השר אריאל. במכתב שכתבו חגית ירון וחמוטל שפירא הן כתבו: "שמענו את דבריך במליאת הכנסת ביום 11/7/2016 בדיון על הצעת חוק 'חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה'. באם בחרת לעסוק בנושא העקירה מחבל עזה , היה נכון לבחון את הדברים בכל הקשור לדרך הטיפול ולהיקף התקציבים משלבי התכנון בשנת 2004, לדרך קבלת ההחלטות של ממשלת שרון וצוות המנכ"לים שליווה את הנושא".

לדבריהן אי אפשר לנתק את הסוגיה המדוברת, מהתנהלות ממשלת שרון, שהגתה וביצעה את הפינוי, "התנהלות הממשלה דאז והעומד בראשה יצרו מציאות שהמערכת נאלצה לעסוק ב"כיבוי שריפות" במקום להוביל תוכנית מושכלת הרואה את מכלול הצרכים הנדרשים לצורך שיקום תושבי הגוש והעתקת הקהילות. אין ספק שהעובדה שהמלאכה לא תמה נובעת בראש ובראשונה כתוצאה מהמצוין לעיל ואכן מדובר על כישלון חמור של המדינה, ואת זה אף קבעה ועדת החקירה הממלכתית בנושא כבר בשנת 2010".

וכאן מגיעות שפירא וירון, בשם ועד מתיישבי גוש קטיף, לחלקו של השר אריאל:"לא נראה לנו שניתן להאשים בזאת את השר אריאל. להיפך, ללא עזרתו מצבנו היה גרוע בהרבה ואנו חבים לו רבות. השר אריאל, בכל תפקידיו לאורך השנים, באופוזיציה ובקואליציה, עמד בראש המסייעים לאנשי גוש קטיף וקידם סיוע הן ברמה הפרטנית והן ברמה הרוחבית- בקידום חקיקה והחלטות ממשלה לתיקון העוול בחוסר הפיצוי ובניסיון להקים את יישובי הקבע". לטענתן, השר אריאל רצה להשאיר את הטיפול במפונים בידיו של ראש הממשלה נתניהו, בתקווה שכך יפתרו הבעיות במהירות, "לאחר שנים רבות של ליווי צמוד וסיוע לכלל תושבי גוש קטיף כראש שדולת גוש קטיף, ועם מינויו לשר השיכון ב2013 (כמעט 9 שנים לאחר העקירה) השר אריאל לא רצה לקבל לידיו את הטיפול בסוגית 'תנופה' וביקש להשאירה בידיו של רוה"מ על מנת לפתור אותה במהירות וביעילות, אך ראש הממשלה העדיף לשים את הסוגיה הסבוכה בידיו של השר אריאל שמרוב אהבתו את אנשי גוש קטיף, לא יכול היה לסרב".

(צילום: באדיבות המצלם)

בהמשך המכתב, מצויין גם שהשר אריאל המשיך לטפל במפונים, גם אחרי שמנהלת 'תנופה' סיימה את תפקידה באופן רשמי: "עם סיום פעילותה של מנהלת תנופה, התרענו בפני הגופים השונים כי יש להכריז על "סיום" רק עם סיום הטיפול במשימות ולא ע"פ תאריך שרירותי שנקבע, אך לצערנו הממשלה הכריעה אחרת. למרות זאת, השר אריאל הקים צוות בתוך משרדו שממשיך להוות כתובת עבור אנשי גוש קטיף והטיפול בנושאים השונים". נציגות המפונים מלינות על כך, שסבך הבירוקרטיה תוקע מקל בגלגלי השיקום של מפוני גוש קטיף: "על בשרנו למדנו את כוחה של הבירוקרטיה הישראלית ואכן, המדינה לא השכילה לבצע את שיקום אנשי גוש קטיף באותה יעילות שבה ביצעה את העקירה מגוש קטיף. לו היו מגמישים כללים ועובדים בלו"ז מיוחד, אין לנו ספק שהדברים היו נראים אחרת".

לטענתן, אסור שסוגיית הטיפול בהם תתוחם לצד פוליטי כזה או אחר: "נושא הטיפול באנשי גוש קטיף חוצה גבולות פוליטיים וכולם מבינים את המשימה הלאומית בדבר, אנו שמחים שהנושא זועק גם לך, וקוראים להירתם למשימה ולשלב כוחות יחד עם השר אריאל לסיום הטיפול במשימות שעוד נותרו על הפרק".

לסיום, מזמינות השתיים את ח"כ שפיר לבקר את המפונים, על מנת שתוכל לראות את תמטנת המצב העדכנית מקרוב: "נשמח לעדכן אותך בתמונת המצב העדכנית ובאתגרים העומדים לפנינו בבניית יישובי הקבע ובסיוע למשפחות שעוד לא הגיעו לבית הקבע (כ- 150 משפחות, 11 שנים אחרי העקירה). בנוסף אנו מזמינים אותך לסיור ביישובי הקבע של קהילות גוש קטיף, אין ספק שאין כמו מראה עיניים להבנת המציאות.