ח"כ שטרן לכיפה על הצוערים בפיגוע: "מצפה, אך מגלה הבנה"

במקביל לתשבחות על התפקוד שלו באירוע, ח"כ אלעזר שטרן מאוד לא אהב את ניתוח האירוע של מדריך הצוערים שחיסל את המחבל איתן רונד: "הבחור שירה הוא קורבן לשטיפת המוח ולהסתה של פוליטיקאים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/01/17 00:00 יב בטבת התשעז

ח"כ שטרן לכיפה על הצוערים בפיגוע: "מצפה, אך מגלה הבנה"
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד לא ממהר לשפוט את צוערי וקציני גדוד ארז מבה"ד 1, על תגובתם לפיגוע הדריסה שלשום בירושלים. בנוסף לכך הוא שולל כל קשר בין חוסר תגובת החיילים לפרשת אלאור אזריה.

בתמונות מפיגוע הדריסה, בו נהרגו קצינה, צוער ושתי צוערות, נראה שהחיילים והקצינים שנכחו במקום ברחו מזירת הפיגוע ולא ניסו לחתור למגע ולחסל את המחבל. הדברים שעוררו מחלוקת ציבורית לא נעלמו מעיניו של ח"כ שטרן שאומר ל'כיפה' כי "התמונות שראינו דורשות תחקיר. על פניו נראה שחיילים שהיו צריכים לחתור למגע הלכו אחורה או נסו". עם זאת הוא מסייג ואומר ש-"גם בזירה כזו חששנו לירי מכל מיני כיוונים מה שיכול להביא לירי דו"צ (ירי דו צדדי של כוחותינו על כוחותינו. מ.ו.)".

לדבריו יש הבדל בין זירת התקלות קלאסית לבין אירוע מסוג הפיגוע אתמול, "הבעיה היא מהירות התגובה. צריך לזכור שני דברים. זה לא המקרה שבו אנחנו כלוחמים קמים להסתער מאחורי קו מחסות ויש פקודה היכון להסתערות ואז קדימה להסתער ואז נראה מי פוחד ומי נשאר מאחורי הסלע. באירוע כמו בפיגוע אין קו הסתערות, אין הכנה, זה שברירי שניה וגם אין קו מטרות ועד שאתה מבין שיש פה אירוע טרור עובר קצת זמן. לכן אני חושב שצריך לקחת אויר ולחכות לתחקיר".

לגבי הציפיות מצוערים וקצינים שאינם קרביים, לתפקד כראוי בזירת פיגוע ולחתור לחיסול המחבל, אומר שטרן כי הוא "מצפה אך מגלה הבנה. למה אנחנו מצפים מלוחם גולני שיתפקד כראוי? כי הוא עבר תהליך הכשרה מקצועית ערכית והוא גם התכונן לכך לפני הצבא להבדיל ממי שהיה נוכח בזירת הפיגוע".

כאן עובר האלוף במיל' לתקוף את אלה שמקשרים בין התמהמהות החיילים להרשאת אלאור אזריה בהריגת מחבל מנוטרל, "כאב לי מאוד שפוליטיקאים ואנשים בשטח חיברו את זה מיד לאלאור אזריה. אני חושב שמי שהיה קורבן לשטיפת המוח הזו זה אותו בחור שהתנהל בפיגוע והוא כנראה בחור טוב שהתנהל בסדר, אבל דווקא בדברים שהוא אמר על אלאור אזריה הוא הראה שהוא קורבן להסתה של פוליטיקאים ולהיעדר גיבוי של ראש הממשלה לצבא".

לטענתו אין קשר בין הדברים מאחר ו-"כל אחד מאיתנו שפעם אחת או פעמיים בחייו הסתער, יודע שבחלקיקי השניות האלה גם לוחמים לא חושבים על אלאור אזריה או מה יקרה להם. אימת המשאית היא הרבה יותר גדולה מאימת המשפט. אני חושב שכל התומכים באלאור אזריה וכל מי שלא תמך וגיבה את הרמטכ"ל ואת צה"ל, טוב שיעשו חושבים איך הגענו לזה שכבר מוצאים תירוצים מפרשת אזריה".