ח"כ קלדרון מבקשת לעגן בחקיקה את מגילת העצמאות

הצעת החוק של ח"כ רות קלדרון קובעת כי מגילת העצמאות תעוגן כחוק יסוד ובו יסודות חשובים הנוגעים לזהותה של המדינה. לפי ההצעה, מדינת ישראל תקבע כמדינתו של העם היהודי

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 25/06/13 12:13 יז בתמוז התשעג

ח"כ קלדרון מבקשת לעגן בחקיקה את מגילת העצמאות
יש עתיד, צילום: יש עתיד

הצעת חוק חדשה של ח"כ רות קלדרון (יש עתיד) מבקשת לעגן את עקרונות מגילת העצמאות בחוק, לאחר 65 שנה בהן משמשת המגילה כמסמך בסיסי להכרעות משפטיות וזהותיות. ההצעה מבקשת לקבוע כי עקרונות היסוד הבסיסיים הקיימים במגילה, אשר נוגעים לזהותה של המדינה, יקבלו תוקף של חוק יסוד.

ההצעה הונחה הבוקר (ג‘) על שולחן הכנסת, במסגרתה היא מבקשת ”לעגן את עקרונות מגילת העצמאות ולתת לה תוקף של חוק יסוד“. קלדרון הסבירה כי "בהיעדר חוקה, הכרזת העצמאות היינה מסמך יסודי ומשפטי מוכר המעגן עקרונות יסוד בסיסיים וחשובים ביותר הנוגעים לזהותה של המדינה. בית המשפט פונה למסמך זה במשך עשרות שנים, בבואו להכריע בסוגיות שונות ולכן מוצע לעגן את מגילת העצמאות, המבטאת את ה"אני מאמין" של המדינה, ואת עקרונות היסוד העומדים בבסיסה, ולתת לה תוקף של חוק יסוד".

הצעת החוק מבקשת לקבוע, כי מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי. עם זאת, מדגישה ח"כ קלדרון כי המושג מדינה יהודית אינו מתייחס ליהדות כדת, אלא למדינת הלאום והתרבות היהודית, המשמשת כביתם של היהודים בעולם כולו. לצד זאת, מדינת ישראל מחויבת לשמור ולהגן על זכויות האדם של כל אזרחיה ותושביה, ללא הבדל מוצא, דת ומין. במסגרת מגילת העצמאות קיים ביטוי מפורש, כבר בעת הקמת המדינה, לרצון ולכוונה להקים מדינה בעלת אופי יהודי מחד ובעלת מחויבות לשוויון זכויות מאידך.

בדברי ההסבר של ההצעה מוסיפה ח"כ קלדרון כי חוקי היסוד הם אלו אשר קובעים את אופייה וזהותה של המדינה, ומצויים במדרג הנורמטיבי הגבוה ביותר ודווקא חוק יסוד כה בסיסי, הנוגע לזהותה של המדינה מעולם לא נחקק.

”מגילת העצמאות מהווה מסמך מאוזן, יהודי ודמוקרטי, המבוסס על עקרונות של צדק ושוויון אשר רלוונטיים היום לא פחות מאשר במועד כתיבתה“, אומרת היום קלדרון, ”ביקשתי לקדם את ההצעה מכיוון שאני מאמינה כי אם אנחנו לא נקבע את העקרונות על פי הם אנו רוצים לחיות יקבעו אותם בשבילנו. חשוב שנעגן את ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית בחקיקה כבסיס לחוקה תוך כדי מחויבותנו לשוויון זכויות, בדיוק כפי שנקבע במגילת העצמאות המהווה את מסמך העקרונות עליו קמה המדינה“.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן