ח"כ סמוטריץ' ל'כיפה': "בשמאל צועקים שזה סיפוח והם צודקים"

מחר צפוי חוק ההסדרה לעלות להצבעה. אחד מיוזמיו ח"כ בצלאל סמוטריץ', אומר ל'כיפה' כי הם לא מתכוונים לעצור כאן ומודה בקשר למתווה עמונה: "ידענו כל הזמן ש´נכסי נפקדים זה פתרון מאותגר משפטית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/01/17 16:11 ב בשבט התשעז

ח"כ סמוטריץ' ל'כיפה': "בשמאל צועקים שזה סיפוח והם צודקים"
אביטל טרקיאלטאוב, צילום: אביטל טרקיאלטאוב

חוק ההסדרה יעלה מחר (ב') לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, במטרה להסדיר את מפעל ההתיישבות. אחד הדוחפים והיוזמים של החוק הנוכחי, לצדם של ח"כ שולי מועלם וח"כ יואב קיש, הוא ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי.

בראיון ל'כיפה' אומר סמוטריץ' כי מדובר בלא פחות מהישג הסטורי של הממשלה ומפעל ההתיישבות, "מבחינתי האמירה הראשונה שהחוק אומר זה שהממשלה עכשיו היא לא הורסת אלא מסדירה. זה חוק דרמטי וקשה להפריז בחשיבות שלו". לדבריו, מהות החוק טמונה כבר בתחילתו, "הסעיף הראשון של החוק, סעיף המטרה, הוא לפתח את ההתיישבות. תמיד אמרו לנו שיש בזה נזק בינלאומי ושאם כבר אז צריך לעשות את זה בשקט ושהממשלה לא מתחת את ההתיישבות כי זה שטח כבוש".

סמוטריץ' סובר שמדובר בשינוי כיוון משמעותי והגשמת סיוטם של השמאל, "זה משנה ב-180 מעלות את ההתייחסות של ההמשלה להתיישבות בצורה רשמית. אתה רואה את הצעקות של השמאל שזה תחילתו של סיפוח והם צודקים, זה נכון. זו ממשלה שעושה כל מאמץ להסדיר את מה שאפשר".

(צילום: הלל מאיר/TPS)

ועדיין עם כל השמחה וההישג ההיסטורי, יש גם כאלה שהחוק לא ישפיע עליהם כמו תושבי עמונה. האם המתווה קורס?

"אנחנו עובדים מאוד מאוד קשה בימים האחרונים כדי להוציא את המתווה מהקשיים שהוא נקלע עליהם. אבל גם אם נכסי נפקדים לא יצליח ואני מקווה מאוד שכן, חשוב להבין ש-40 שנה לא השתמשו בכלי הזה שנקרא נכסי נפקדים ועכשיו בניגוד לעמדת הפצ"ר והיועץ המשפטי של איו"ש, עשו כאן משהו דרמטי".

לטענתו הקשיים היו ידועים לאורך כל הדרך וחלק הטענות נגדו ונגד חבריו לסיעה אינם במקומם: "ידענו כל הזמן ואנחנו עדיין יודעים שהפתרון הזה הוא מאותגר משפטית ולבוא להגיד עכשיו כל מיני אמירות שלא מתאמצים ולא מנסים זה פשוט לא נכון. כל אחד כמעט יודע ובמיוחד אנשי ציבור כמה הבירוקרטיה הישראלית סבוכה ופתאום תוך מעט מאוד זמן נכנסים למהלך כזה מסובך. כשחוק ההסדרה יעבור זו תהיה חותמת רשמית שהממשלה היא ממשלה שמסדירה, וזה הרבה בזכות אנשי עמונה שעם העמידה הנחושה הראויה להערכה הביאו את כל המערכת לשינוי מנטלי בתפיסה".

סמוטריץ' מדגיש כי בשלב זה אין כל שינוי בלוח הזמנים, אנחנו כרגע מתקדמים עם המתווה אך חשוב לדעת שהמתווה נמצא בבג"ץ. בהחלט יכול להיות שבג"ץ יפסול אותו או לפחות יעכב אותן. המדינה מבחינתה רוצה להתקדם ואמורה להתקבל הקצאה מהממונה על המועצה אבל כרגע יש צו ביניים שמעכב את הנושא. ידענו כל הזמן שהמתווה הזה הוא מורכב ואין בו ודאות בעיקר בגלל בג"ץ".

ומה לגבי 9 הבתים בעפרה ושכונת נתיב האבות?

"ברגע שהוציאו את סעיף 7 מחוק ההסדרה, הוציאו מהחוק את כל המקומות שעליהם יש פסקי דין חלוטים כמו עמונה, עפרה ונתיב האבות. לנתיב האבות יש עוד יותר משנה ונצטרך להידרש לזה בהמשך ולגבי עפרה הרעיון הוא להסדיר את כל היישוב במסגרת חוק ההסדרה ולבקש עבור 9 הבתים האלה הארכה כדי שיבנו בתים חלופיים בתוך עפרה".

לדבריו גם בנוגע לעפרה חשוב להדגיש כי "ההישג של החוק בנוגע לעפרה הוא הסדרת כל היישוב על 400 בתיו והכשרת עתודות הבניה להרחבת היישוב. החלטות בג"ץ בנושא הזה הן לא צודקות ולא מוסריות אבל זה לא באשמת הממשלה. אם הממשלה לא היתה עושה את מה שהיא צריכה אז היה צריך להיאבק בה, אבל הממשלה הזאת עושה הכל כדי להסדיר את ההתיישבות באופן כללי וכדי לפתור את נושא עמונה ועפרה".

(צילום: פלאש 90. קובי גדעון)

דיברת על שינוי מנטלי של הממשלה ורק בסוף השבוע שעבר הכריז ראש הממשלה על בניה שרובה עתידה להיות בגושי ההתיישבות, איך השינוי הזה מסתדר עם השקפת עולמו של נתניהו והפחד על הכרזת הבניה בכל האזורים?

"השר בנט הציב לראש הממשלה דרישה חד משמעית לחבילת בניה גדולה מחוץ לגושים עוד לפני הנסיעה לארה"ב. אנחנו לא מוכנים שנתניהו ייסע לפגישה עם הנשיא טראמפ, עם מפת בניה שכוללת רק את הגושים. ואם הדרישה החד משמעית לא תיענה, אנחנו נמצא את הדרכים להפעיל מנופי לחץ דרמטים כדי שזה יקרה. אני ריכזתי את כל התב"עות שתקועות ומדובר בכ-4500 יחידות דיור ואנחנו דורשים חבילה גדולה של חלק משמעותי מהיחידות הללו. ואגב לא רק אנחנו דורשים זאת אלא גם חברי כנסת ושרים בליכוד".

לסיום בהקשר חקירות נתניהו. שרת המשפטים איילת שקד מקדמת חוק שאומר שלא יוכלו לחקור ראש ממשלה מכהן בחשד לעבירות צווארון לבן. אתה לא חושב שיש בזה מסר בעייתי מבחינה ערכית ומוסרית?

"לא. ממש לא. אני חושב שזה שטויות. מה שמניע את ההליך הפלילי זה האינטרס הציבורי. האינטרס הציבורי הוא שההכרעה הדמוקרטית תכובד וחילופי שלטון לא ייעשו ע"י כל מיני דרכים מפוקפקות. השמירה על האינטרס הזה היא הרבה יותר חשובה מכל מיני עבירות פעוטות. אם חלילה ראש הממשלה רצח, אנס או קיבל שוחד בוודאי שהוא לא יוכל להמשיך בתפקידו. אבל כל העבירות העמומות האלה כמו הפרת אמונים, צריכות להיחקר אך רק לאחר שראש ממשלה יסיים את כהונתו והן לא צריכות להפריע לתפקודו השוטף".

לטענתו של סמוטריץ', "נוצר מצב שמתנגדי ראש הממשלה שלא מצליחים להפיל אותו בדרכים דמוקרטיות מתחילים לחפש בזכוכית מגדלת כל מיני דברים ומציפים את המשטרה בעשרות תלונות שמסיבות נזק למדינה. ראש ממשלה צריך לכהן בשקט ובנחת למשך כל תקופת כהונתו אלא אם מדובר בעבירות חמורות או שהוא הוחלף בדרך דמוקרטית".