ח"כ סמוטריץ': לבג"ץ אין סמכות לדון במתווה הכותל

בית המשפט העליון עתיד לדון בשלוש עתירות שונות הנוגעות לכותל המערבי. ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסביר כי על פי החקיקה המנדטורית סכסוכים בנוגע למקומות הקדושים לא אמורים להיות מוכרעים בבית המשפט

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 27/11/16 14:27 כו בחשון התשעז

ח"כ סמוטריץ': לבג"ץ אין סמכות לדון במתווה הכותל
דוברות, צילום: דוברות

שלוש עתירות בנוגע למתווה הכותל עומדות לפיתחו של בית המשפט העליון. ח"כ בצלאל סמוטריץ' שיגר היום מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בו הוא מערער על סמכותו של בג"ץ לדון בעתירות הללו.

ח"כ סמוטריץ' כתב כי "העדר סמכותו של בית המשפט לדון בשאלות חופש הפולחן בכותל המערבי - אינו שנוי במחלוקת". על פי חוקים מנדטוריים, אומר סמוטריץ' "לא יבורר ולא יוחלט על ידי שום בית משפט בישראל כל משפט או ענין הקשורים במקומות הקדושים או בבנינים הדתיים או במקומות הדתיים בארץ ישראל או בזכויות או בתביעות הנוגעות לעדות הדתיות השונות בארץ ישראל" (דבר המלך במועצה על ארץ ישראל, סעיף 2). ח"כ סמוטריץ' טוען כי רק ועדה מיוחדת ראויה לדון בנושא.

פסיקה קודמת של בית המשפט העליון בנושא, מובאת במכתב ליועמ"ש במטרה להוכיח כי בית המשפט עצמו קבע כי הוא אינו האמור לדון בנושאים דתיים. על פי הפסיקה: "סכסוכים ומחלוקות בין-דתיים ובין-עדתיים הנוגעים לזכויות למקומות הקדושים אין מקומם להידון במסלול השגרתי של הליכי בית משפט; אלא בשל אופיים המיוחד, הטעון השלכות לאומיות ובינלאומיות כאחד, פתרונם צריך להימצא בדרג המדיני במישור הלאומי או הבינלאומי. הסדר מיוחד זה, העומד בעינו גם היום, מדגיש את רגישותם המיוחדת של המקומות הקדושים, החורגת מגבולות הארץ ומתפרשת על מערכות יחסים בינדתיות וכלל-עולמיות".

"בית המשפט אינו קונה סמכות לדון בשאלות העקרוניות שמעוררות העתירות" אמר ח"כ סמוטריץ' בנוגע לעתירה הדורשת הקמת רחבה שלישית לטובת הקהילה הרפורמית ובנוגע לעתירה של נשות הכותל המבקשת לאפשר שימוש בספרי התורה שברחבה לצורך תפילות הנשים.

"לבית המשפט אין את הכלים או המיומנות הנדרשת על מנת לשקלל ולהעריך את מכלול השיקולים הנוגעים לעניין" הדגיש סמוטריץ' במכתב ודרש מהיועץ המשפטי לממשלה לוודא כי תשובת המדינה לבג"ץ תכלול את הטענה לפיה בית המשפט כלל אינו מוסמך לעסוק בסוגיה.

בנוגע לחקיקה המנדטורית אומר סמוטריץ' כי "הסדר חקיקתי זה גובש כבר בתחילת המאה הקודמת על רקע התודעה כי סכסוכים ומחלוקות בין-דתיים ובין-עדתיים הנוגעים לזכויות למקומות הקדושים אין מקומם להידון במסלול השגרתי של הליכי בית משפט; אלא בשל אופיים המיוחד, הטעון השלכות לאומיות ובינלאומיות כאחד, פתרונם צריך להימצא בדרג המדיני במישור הלאומי או הבינלאומי".

"הסדר מיוחד זה, העומד בעינו גם היום, מדגיש את רגישותם המיוחדת של המקומות הקדושים, החורגת מגבולות הארץ ומתפרשת על מערכות יחסים בינדתיות וכלל-עולמיות. רגישות זו משתקפת גם בדרכי פתרון המחלוקות הבין-עדתיות ובין-דתיות ביחס למקומות אלה".

סמוטריץ' הוסיף כי הממשלה הפרה את חובתה להיוועץ עם הרבנים הראשיים בדבר מתווה הכותל כפי שמוזכר בחוק "השמירה על המקומות הקדושים, משכך, לא יעלה הדעת שהרבנות הראשית תיוצג על כורחה, יחד עם ממשלת ישראל בידי היועץ המשפטי לממשלה".