ח"כ סלומינסקי נגד מפיצי השמועות בווטסאפ

הצעת חוק חדשה של ח"כ ניסן סלומינסקי תנסה להילחם בתופעת ההפצה הפיראטית של תמונות ושמות הרוגים מאירועי טרור על ידי קנס של עד 14,000 שקלים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 07/12/15 09:28 כה בכסלו התשעו

ח"כ סלומינסקי נגד מפיצי השמועות בווטסאפ
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מבצע צוק איתן וגל פיגועי הטרור האחרון, יחד עם הפופולאריות הגואה של הרשתות החברתיות והצורך להיות מעודכנים מיד, יצרו מצב בו מידע מהיר ולא מהימן עובר ברשתות החברתיות, במיוחד בנוגע לזהותם של פצועים והרוגים, קודם הכרזת הגורמים הרשמיים על הנתונים. התופעה החמורה אף משליכה על משפחות ההרוגים והפצועים שמגלות על פגיעת יקיריהן לא אחת הודעות תפוצה המוניות וקבוצות ווטאספ, ולא על ידי הודעה רשמית של גורמי הצבא או המשטרה.

לאחר שורה של מקרים מזעזעים כגון אלו, יזם אתמול ח"כ ניסן סלומינסקי הצעת חוק חדשה שתאסור על ישראלים להפיץ שמות של הרוגים בטרם התקבל אישור רשמי והותר שמם לפרסום. כך פורסם לראשונה אמש בחדשות 2.

הצעתו של חבר הכנסת סלומיאנסקי כוללת עונשים משמעותיים נגד אזרחים שיפיצו את השמות דרך רשתות חברתיות, הודעות אס אם אס ווטסאפ, כשהעונש המירבי יעמוד על קנס בסך 14,000 שקלים, ו/או ניתוק קו הטלפון של המשתמש שהפיץ את המידע. ובכך תנסה הצעת החוק להתמודד עם התופעה הקשה של הפצת שמות ותמונות נרצחי פיגועים ברשתות החברתיות, בפרט בווטסאפ.

למרות שמטרת החוק היא להילחם בתופעה הפסולה, גם אם החוק יעלה לדיון בסופו של דבר ויאושר, כלל לא ברור אם אכן יצליחו לאכוף אותו, שכן לרוב לא ניתן לעלות על עקבותיו של האדם הראשון שהפיץ את הידיעה. בנוסף, לא ברור אם מבחינה משפטית ניתן לאכוף חוק שכזה, העלול לפגוע בחוקי יסוד כמו הזכות לפרטיות וחופש הביטוי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן