ח"כ ליפמן: לאפשר למתגיירות לטבול בנוכחות הבלנית בלבד

ח"כ דב ליפמן קרא לסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן לאפשר לנשים העוברות גיור לטבול ללא נוכחות דיינים אלא בנוחות הבלנית בלבד. "טקס הטבילה צריך להיות רוחני, ולא בתחושת אי נחת ובושה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/12/14 17:16 י בכסלו התשעה

ח"כ ליפמן: לאפשר למתגיירות לטבול בנוכחות הבלנית בלבד
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חבר הכנסת דב ליפמן (יש עתיד) קרא היום בצהריים (ג') לסגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן לאפשר לנשים העוברות גיור, והמבקשות לטבול ללא נוכחות דיינים, לטבול בנוכחות הבלנית בלבד, זאת לאחר שבשבוע שעבר נחשף סיפורה של ג'ניפר, מתגיירת, אשר לפני טבילתה נכנסו הדיינים בעודה ללא בגדים.

"הרעיון הוא לא לשלול הימצאות של דיינים כלל, אלא לאפשר לנשים המבקשות אחרת לקבל את מבוקשן ובכך למנוע מהן תחושה של מבוכה וחוסר צניעות ברגעי השיא של גיורן”, אמר ליפמן.

"טקס הטבילה צריך להיות מלא ברוחניות וקדושה, וחלילה לא בתחושה של אי נחת ודאגה", הוסיף ליפמן והבהיר כי דבריו נאמרים לאחר בדיקה עם מקורות רבניים. "עלינו להיות אמיצים ולעשות את הדבר הנכון המבוסס על דברי הרב שמואל סלנט, הראשון לציון הרב עוזיאל והרב משה פינשטיין שקבעו שברגע שעולה צורך - ניתן לעבור את הטבילה ללא נוכחות של דיינים וניתן להסתמך רק על עדות הבלנית. שינוי שכזה יהווה צעד נוסף לעבר יהדות מחבקת".

היום בבוקר התייחס גם הרב אמנון בזק לשאלת טבילת נשים ללא נוכחות דיין אלא בנוכחות נשים בלבד והבהיר כי הדבר מותר ורצוי. “הנוהל המקובל כיום הוא שטבילת גיורות בפני דיינים נעשית בשעה שהן לבושות חלוק אטום, ואת הטענות הפופוליסטיות כביכול מצב זה מאפשר הטרדה מכוונת מצד דיינים, ואת עצם הדבקת הכתם הזה על כלל הדיינים, יש לדחות על הסף”, אמר הרב בזק אך סייג והבהיר כי "מסתבר שגם מצב זה יוצר תחושת אי-נעימות קשה אצל נשים רבות. לכך מצטרף הצורך בנקיות מוחלטת מצד 'מראית עין', במיוחד לאחר המקרה הקשה שהתפרסם לאחרונה בנוגע לרב בוושינגטון".

"במציאות זו, האפשרות שהועלתה להסתמך על נשים בטבילה חייבת לעמוד לנגד עיניהם של קובעי מדיניות הגיור ברבנות הראשית. כדרכה של תורה, אפשר להסכים עם הדברים ואפשר לחלוק (ואכן, גדולי ישראל כדוגמת הרב עובדיה זצ"ל שללו אפשרות זו בתוקף), אולם לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בעמדה הלכתית מובהקת, הנסמכת על גדולי ישראל, שיש לבחון אותה בכובד ראש. בכל מקרה, יש לשמוח על כך שתלמידות חכמות מעלות היבטים הלכתיים מתוך זווית ראיה חדשה, שיש בכוחה לתרום להגדלת תורה ולהאדרתה", הוסיף הרב בזק.