ח"כ לביא: בשל בירוקרטיה מעוותת ועלובה נשים לא טובלות במקווה

בדיון שהתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה, טענה ח"כ עליזה לביא כי "אם משכורות הרבנים היו פחותות, אולי היה נותר תקציב לפתיחת מקוואות". במשרד לשירותי דת גילו: בקרוב יעודכנו כל מיקומי המקוואות ב-Waze

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 23/10/13 13:56 יט בחשון התשעד

ח"כ לביא: בשל בירוקרטיה מעוותת ועלובה נשים לא טובלות במקווה
תמר הירדני, ויקיפדיה העברית, צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה העברית

"אם משכורות הרבנים הראשיים ורבני ערים היו פחותות, אולי היה נותר תקציב לפתיחת מקוואות ולמשכורות הוגנות לבלניות" - כך אמרה היום (ד‘) יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, בדיון שקיימה הוועדה סביב קשיים ומצוקות במקוואות.

"כל מה שקשור בעולמן של נשים נמצא בתחתית המדרגה. טהרת הנשים לאורך כל הדורות הופקדה בידי נשים“, הויספה לביא, ”יש לתת גם לנשים בימינו משמורת על הטבילה ולא לקרוא למקווה 'מתקן הלכתי'. בשל בירוקרטיה מעוותת ועלובה נשים רבות לא טובלות. יש לי חברות שכבר חצי שנה טובלות בים. אם נחכה וניתן את הזמן לרבנים להחליט עבורנו, המצב לא ישתנה. ניכוס טהרת המשפחה לידיים גבריות דרדר את הטבילה למעמד משפיל ומבזה. הגיע הזמן להחזיר את המקוואות לשליטת נשים. כשאני שומעת חלק מהאנשים המופקדים על המערכת, אי מתחילה לחשוב שלא יהיה מנוס מהפרטת המערכת".

להחזיר את המקוואות לשליטה נשית, ח"כ לביא (צילום: יש עתיד)

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, אלחנן גלט, אמר כי "יש לנו קשב כלפי הצורך לפתוח דיון עם כל השותפים, דיון שלא עלה מספיק בעבר. בחצי השנה האחרונה שיתפנו חלק מהארגונים. אנו רוצים לשמוע מה מפריע. הדלת פתוחה ונציע פתרונות. אני מבקש להפנות אלינו טענות על התנהגות לא ראויה של בלניות ואנו נטפל בכך במלוא החומרה. יש הנחיות ברורות על כך שאסור לבלניות לחקור את הטובלות ולשאול האם הן נשואות או רווקות, ולחקור אותן על מעמדן האישי. גם אם יש עמדה הלכתית, הטובלת תחליט אם היא מעוניינת לטבול או לא. אין לבלניות אפשרות למנוע טבילה".

גלט גילה במהלך הדיון כי בתוך כחודשיים ישיקו במשרד מיזם חדש: ”אפליקציית waze תציע מידע על כל המקוואות בארץ, כולל שעות פתיחה ומספר הטלפון של הבלנית. זה יענה על צרכי נשים ששוהות מחוץ לביתן, ועד עכשיו נאלצו לברר טלפונית היכן יש מקווה, כשהדבר כרוך במבוכה וחוסר צניעות. בעניין נגישות לנשים עם מוגבלויות - במהלך 2014 לא תהיה עיר בישראל שאין בה לפחות מקווה אחת נגישה לבעלות מוגבלות. אנו נותנים לכך תעדוף תקציבי".

עו"ד אלעד קפלן ממכון "עתים" אמר בדיון כי "שורש הבעיה בכך שנוהל המשרד לענייני דתות קובע שהבלנית היא שאחראית על טבילת האישה. מי אחראית על הטבילה אם לא הטובלת? רק האישה שבאה לטבול אחראית. פנינו לרבנות שישנו את הגדרת תפקיד הבלנית. חייבים לשנות את ההגדרה כדי לשמור על צנעת הפרט של הטובלת. הבלנית אמורה לספק שירות. הטלת האחריות עליהן הופכת אותן לחוקרות. אלפי נשים נחקרות מדי יום ללא הסכמתן".

קרן חדד טאוב מארגון "אדוות" סיפרה כי "נשים לא מדברות. יש סודות - לאיזה מקווה לא ללכת כדי להימנע מחקירות. זכות הטובלת לקיים את המצווה על פי אמונתה. ה'שולחן ערוך' מדבר רק על נוכחות בלנית. הטובלת זכאית לבחור איזה ליווי היא רוצה. יש נשים שחשוב להן שהבלנית תשאל אותן שאלות, כדי להזכיר להן אם שכחו משהו. יש בלניות שמתקשרות לנשים אם הן לא הגיעו באותו חודש ושואלות למה לא הגיעו. יש שמתחקרות על ביצוע בדיקת 7 נקיים. יש הערות כמו 'רזית', 'השמנת'. יש בלניות שחושבות שמתפקידן לגזור ציפורניים לאשה. למה זה לא מובן מאליו שהבלנית צריכה להפנות את הגב כשהאישה החשופה יורדת למים? למה צריך לבקש מהן? הבלנית הפכה לשומרת הסף והטובלת תעשה כל מה שיורו לה רק שיתנו לה לטבול. אומרים לבלניות שהן אחראיות על טהרת עם ישראל והן מחמירות על דיני חציצה באופן שכלל אינו רלוונטי לחלק מהטובלות. צריך להבהיר להן שהן מספקות שירות, לא הכשר. צריך שהאישה תנהל את החוויה הדתית שלה בעצמה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן