ח"כ דודי אמסלם: להכריז על הר הזיתים כאתר מורשת לאומי

וועדת הפנים של הכנסת סיירה בהר הזיתים. במהלך הביקור אמר יו"ר הוועדה דודי אמסלם: באתי כדי לראות את הדברים מקרוב ולבקש מרה"מ להכריז על הר הזיתים כעל אתר מורשת לאומי ובהתאם לכך לתגבר את האכיפה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/08/15 10:53 כד באב התשעה

ח"כ דודי אמסלם: להכריז על הר הזיתים כאתר מורשת לאומי
shutterstock, צילום: shutterstock

וועדת הפנים של הכנסת סיירה הבוקר (א') בהר הזיתים, שסובל מוונדליזם קשה מצד פורעים ערביים בשנים האחרונות. מדובר בביקור ראשון של אחת הוועדות החשובות בכנסת בהר בקדנציה הנוכחית של הכנסת, וחברי הכנסת נחשפו למראות הקשים של הקברים שנהרסו. בין היתר הגיעו למקום שר הקליטה זאב אלקין, שר השיכון והבינוי יואב גלנט, חבר הכנסת ג'קי לוי, חבר הכנסת אברהם נגוסה וחבר הכנסת דודי אמסלם.

במהלך הביקור, אמר יו"ר וועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) כי הוא קורא לראש הממשלה להכריז על המקום כאתר מורשת לאומי, בדומה למערת המכפלה ומקומות קדושים נוספים, דבר אשר יגביר לטענתו את האכיפה במקום.

"הגענו לכאן עם שרים, חברי כנסת ומכובדים אחרים וזכינו לאבטחה חסרת תקדים. אבל מה קורה עם המשפחות שצריכות להגיע כדי להתייחד עם יקיריהם מול הטרור והוונדליזם שמשתלט על ההר. באתי כדי לראות את הדברים מקרוב ולבקש מראש הממשלה להכריז על הר הזיתים כעל אתר "מורשת לאומי" ובהתאם לכך לתגבר את האכיפה, לאבטח את המקום ולשמור על קדושת המקום ומורשתו", אמר ח"כ אמסלם.

בחודש מאי נחשף ונדליזם קשה מאוד בחלקה האפגנית בהר הזיתים. מצבות הושחתו, נשרפו ונשברו בפעולת תג מחיר ערבית מזעזעת, כשהמצב נותר במשך שבועות ארוכים ללא מענה מספק מצד המשטרה ויתר האחראים על השטח. צוות אבטחה של משרד השיכון זיהה את ההרס הרב שנעשה למצבות שנמצאות בצד המזרחי של הר הזיתים, הנחשב כפרוץ מבחינה ביטחונית. ניסיונות להציב מצלמות במקום נענו שהשחתם על ידי פורעים ערבים.

בשיחה ל'כיפה' הבהיר אז יו"ר מועצת בתי העלמין בירושלים הרב הלל הורוביץ כי המשטרה לא עושה די כדי לטפל בעניין, אך מטיל גם על הציבור הרחב את האחריות לכך שאירועים כאילו לא יחזרו על עצמם. "הערבים בוחנים אותנו, עד כמה המקום הזה קדוש. הם רוצים לנתק אותנו. נעשה כאן פוגרום וחשוב שנדע על כך".

"מצלמות לא יביאו ביטחון אלא רק מאסה של אנשים שיגיעו להר הזיתים", הוא מישיר מבט למציאות. לדבריו, בחודשים שעברו לא נרשמה התייעלות מספקת של המשטרה בנושא, אך הדבר יתרחש לטעמו רק אם יגיעו יותר אנשים למקום. "כשבא רכב פה רכב שם המשטרה לא מגיעה. חשוב להדגיש שהר הזיתים רובו ככולו בטוח. ישנן נקודות תורפה ולא יעלה על הדעת שהמשטרה לא משתלטת על המצב. אם זה היה קורה באירופה הממשלה הייתה דורשת לגנות את האנטישמיות וכאן, בליבה של ירושלים, המשטרה לא מסוגלת לעצור את הפורעים".

לדברי גורמים במשטרה עמם שוחחנו לאחר האירוע החמור, ישנה בעיה יותר רחבה מכיוון שכרגע אין תקציב לאפשר את חגורת האבטחה הראויה למתחם. "מישהו צריך להוציא מיליונים כדי לאבטח את הר הזיתים כמו שצריך ועד שלא יעשו את זה המשטרה תישאר ללא אמצעים מספקים לאבטח את המקום".

"יש צורך להציב עמדות נייחות במשך 24 שעות. זו ריבונות ושליטה", אומר הרב הורוביץ. "לא מספיק להציב ניידות, וכשהן יוצאות הערבים חוזרים. המשטרה אומרת שהיא חוקרת ועושה מעצרים אבל זה לא מספיק. צריך עמדות נייחות בנקודות התורפה על מנת להרתיע ולשלוט על השטח. הצעתי לעשות ניסיון עם אמצעי ראיית לילה ויכולות תגובה. העובדה היא שביו"ש זה עובד. כיש עמדות נייחות יש פחות אירועים ביטחוניים".