ח"כ ביטן ל´כיפה´: יש פתרון אחר להתיישבות, חוק ההסדרה יהיה מיותר

יו"ר הקואליציה דוד ביטן דווקא לא חוגג את ההצלחה באישור חוק ההסדרה בקריאה טרומית. בשיחה עם כיפה הוא מספר: בממשלה מכינים פתרון כולל לגבי בתים שאין עליהם פסיקת בג"ץ". ולגבי עמונה:"מתווה נכסי נפקדים נקבר טרם זמנו"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 16/11/16 17:19 טו בחשון התשעז

ח"כ ביטן ל´כיפה´: יש פתרון אחר להתיישבות, חוק ההסדרה יהיה מיותר
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אמר ל'כיפה' כי הקואליציה מקדמת פתרון להתיישבות ביהודה ושומרון שייתר את הצורך בחוק ההסדרה. במידה והפתרון יהיה ישים, תכריז עליו הממשלה, ככל הנראה, ביום ראשון הקרוב.

ח"כ הדגיש כי "הפתרון החלופי הוא לא לעמונה אלא ל-2,500 הבתים שיש איתם בעיה משפטית, כמו עמונה, אבל אין לגביהם פסק דין".

זה פתרון שיתאים לכלל ההתיישבות גם במקרה של עתירות נוספות לבג"ץ בעתיד?
"יכול להיות, זה פותר קודם כל את הבעיות שקיימות עכשיו".

ח"כ ביטן הדגיש כי הפתרון המדובר לא יעזור להסדרת היישוב עמונה אלא יעזור להסדרתם של בתים שטרם נקבע דינם בבג"ץ. הפתרון אינו לפרסום כרגע והממשלה תודיע עליו כנראה בתחילת שבוע הבא, היא זו שצריכה להודיע על כך. במידה והפתרון ייושם, אומר ח"כ ביטן "חוק ההסדרה יהיה מיותר".

בנוגע לפתרון נפרד להסדרת היישוב עמונה, ח"כ ביטן אומר כי מתווה נכסי נפקדים נקבר טרם זמנו "זה לא סופי" הוא מדגיש, "אני מקווה שעד יום ראשון היועץ המשפטי לממשלה ייתן את עמדתו הסופית בנוגע למתווה".

ח"כ ביטן טוען כי מתווה נכסי נפקדים לא ירד סופית מהפרק וכי נעשה הליך שימוע ובירור לפלסטינים שטענו בעלות על הקרקעות הסמוכות לעמונה, שעליהן הייתה אמורה הממשלה להכריז כאדמות נכסי נפקדים במסגרת המתווה. במהלך הבירור, ככל הנראה, נשמעו גם התנגדויות והסתייגות לבעלות על הקרקע. היועץ המשפטי לממשלה עתיד לתת את חוות דעתו בנוגע לבעלות על הקרקעות בשבוע הקרוב.

כזכור במסגרת מתווה "נכסי נפקדים", שקודם על ידי תושבי עמונה ומפלגת הבית היהודי מוקדם יותר השנה, יועד היישוב עמונה לעבור לקרקעות סמוכות ליישוב להן אין דורש. שלוש חלקות סמוכות ליישוב הוגדרו כאדמות נכסי נפקדים והיו אמורות להוות פתרון אפשרי לעמונה.

המתווה הוכרז ככזה שהפך לפתרון לא ריאלי לאחר שהמנהל האזרחי שיתף פעולה עם הרשות הפלשתינית, זו פרסמה את המתווה על מנת להביא אנשים שידרשו בעלות על הקרקע, אלו כמובן, לא איחרו להגיע, גם ללא עם הוכחות לבעלותם. לרוב מוחלט של חלקות היישוב הגיעו דרישות לבעלות על הקרקע באמצעות הרשות הפלסטינית והאפקטיביות של המתווה נגוזה.

אביחי בוארון, ראש מטה המאבק על עמונה, אמר בעבר ל'כיפה' כי "פקידים במשרד המשפטים ובמנהל האזרחי הרגו את הפתרון הזה, לאט לאט קילפו ממנו עוד קליפה ועוד קליפה, מרטו לו את כל הנוצות. שקד, וגם נפתלי אומרים שהסיכוי למתווה נכסי הנפקדים שואף לאפס".