ח"כ אורבך מציע: רבני ערים יחויבו לחתן בחינם

על פי הצעת החוק שהגיש יו"ר סיעת "הבית היהודי", ייאסר על רבני ערים לגבות תשלום על עריכת חופות, אם מי מבני הזוג מתגורר בעירם. ח"כ אורבך: "זה חלק מהשירות שהרב צריך לתת לקהל"

חדשות כיפה אורי פולק 27/11/11 09:12 א בכסלו התשעב

ח"כ אורבך מציע: רבני ערים יחויבו לחתן בחינם
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

האם רבנים יחוייבו לערוך חופות ללא תשלום? על פי הצעת חוק חדשה שהגיש ח"כ אורי אורבך, יו"ר סיעת "הבית היהודי", תשים הכנסת סוף לתופעת גביית הכספים בידי רבני מועצות דתיות עבור עריכת חופות. הצעתו של ח"כ אורבך קובעת כי "רב שהוא עובד מועצה דתית, לא יקבל תמורה, או טובת הנאה אחרת, עבור סידור קידושין לבני זוג שמקום מגורי אחד מהם או שניהם בתחום אחריות המועצה הדתית שבה עובד הרב, מלבד החזר הוצאות ודמי ביטול זמן בשיעורים שיקבע השר בתקנות".

היוזמה להצעת החוק מגיעה על רקע המאבק בין ארגון רבני "צהר" לבין משרד הדתות והרבנות הראשית לישראל - ולא מן הנמנע כי ישנו קשר סיבתי בין שני המהלכים, שכן טענת רבני "צהר" היא כי במשרד הדתות מתנכלים לפרויקט הנישואין בחינם של "צהר", זאת מפני שמדובר במקור הכנסה נוסף למאות רבנים בישראל.

נושא התשלומים הפרטיים לרבנים היה פרוץ לחלוטין במשך עשרות שנים, עד שלפני שנתיים פרסם היועץ המשפטי לממשלה שורת הנחיות להגבלת התופעה. אלא שח"כ אורבך טוען כי ההנחיות אינן נאכפות או נותנות מענה להיקפי התופעה.

"אין סיבה שעובד ציבור שמקבל משכורת מהמדינה יקח כסף על דבר שהוא מחויב לעשות מתוקף תפקידו. זה חלק מהשירות שהרב צריך לתת לקהל", אמר ח"כ אורבך. "כפי שלא יעלה על הדעת שרב עיר ישלשל לכיסו הפרטי כסף עבור הנפקת תעודות כשרות, כך לא ייתכן שרבני מועצות יקבלו תמורה אישית על עריכת חופות, שהן חלק מתפקידם המוגדר", הוא מסביר.

"רב שמקבל משכורת מהמדינה עבור תפקידו במועצה הדתית בעיר מסוימת, חייב לספר לתושבי העיר את השירות בחינם", קובע אורבך, שמנמק כי אין בכוונתו לשלול לחלוטין את מנהג התשלום עבור עריכת חופות לרבנים, אלא רק לרבנים המחתנים את אותם בני זוג המתגוררים בעירם.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה כי "המשרד קבע בעבר נהלים לעריכת חופה בידי רבנים. הנהלים נקבעו בתיאום מלא עם משרד המשפטים ובאישור מועצת הרבנות הראשית לישראל. כל חריגה מהנהלים תטופל בחומרים במשרד, אשר מצר על כל תופעה שמנוגדת להנחיות המשרד והרבנות הראשית. השר לשירותי דת, יעקב מרגי, נחוש בדעתו לבער כל תופעה שמנוגדת לנהלים ושחורגת ממדיניות המשרד, וכן לחתור לשיפור השירות הניתן לאזרחים במועצות הדתיות".