ח"כים נגד ח"כים על רקע פיצול האיחוד הלאומי

חברי הבית היהודי שלחו מכתב לחברי תקומה בו הפצירו בהם שלא להתפלג, יוני שטבון זעם: "המכתב נועד לכופף ידו של אורי אריאל ולכפות עליו לתת גט כריתות לרבני הציונות הדתית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 14/12/14 07:43 כב בכסלו התשעה

ח"כים נגד ח"כים על רקע פיצול האיחוד הלאומי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לקראת פיצול בתוך הבית היהודי? חברי הכנסת של הבית היהודי: השר אורי אורבך, סגן השר אבי וורצמן, וחברי הכנסת איילת שקד, ניסן סלומינסקי, שולי מועלם ומוטי יוגב, יחד עם חבר תקומה סגן השר הרב אלי בן דהן שהודיע ביום שישי כי יתמודד בפריימריז, שלחו מכתב לחברי תקומה בקריאה שלא להתפצל.

"הציונות הדתית נמצאת היום ברגע הכרעה היסטורי", כתבו במכתב. "הבחירות הקרובות יכולות להביא את הבית היהודי לעמדת השפעה שטרם נראתה בעבר. זו אינה אמירה פוליטית, זו אמירה שיכולה לקבוע את גבולות ארצנו, את היחס למונח "מדינה יהודית", את ניפוץ תקרת הזכוכית של חובשי הכיפה וחובשי כיפת השמים של מדינת ישראל. נכון, גוונים שונים לציונות הדתית. אך כולם, כל הגוונים, נמצאים בבית היהודי גם כיום".

"לאורך כל הקדנציה האחרונה, פעלנו במשותף בצורה מעוררת התפעלות", הוסיפו חברי הכנסת. "היינו הסיעה המאוחדת, המלוכדת והיעילה ביותר מבין כל סיעות הכנסת. תמיד ידענו להשאיר את המחלוקות לליבון בתוך הבית וללכד שורות ביציאה מול שאר הסיעות ומול הציבור. נטישתכם את הספינה, בין אם תפגע בבית היהודי או שלא, אינה מוסיפה דבר לציונות הדתית, לא תוסיף קולות כי אם יכולה לבזבז אותם. היא מסוכנת, ומיותרת".

"על השולחן נמצאת הצעה שמאפשרת לכם להכנס לרשימה בדרך שאיננה פריימריס. זוהי אינה הצעה קלה. היינו מעדיפים שתתמודדו כמונו בפריימריס. הרב אלי, שחתום אף הוא על הקריאה כאן, עשה את הצעד ויעמיד את עצמו להכרעת הציבור בפריימריס של הבית היהודי. אבל במצב שנוצר, הסכמנו, לא בלב קל, להצעת יו"ר המפלגה. לא נקבל הצעה אחרת, ואין סיבה להצעה אחרת מכיוון שהצעה זו משאירה אי"ה את כל חברי תקומה בכנסת הבאה. בעת הזו, כאשר השמאל מתאחד והקולות שמטרתם לחלק את ארצנו גוברים, אנו צריכים להביט קדימה אל המשימות העומדות בפני המחנה הלאומי. זה הזמן לעסוק במערכת הבחירות ולצאת לדרך. הדלקת הנרות בחנוכה מסמלת את האחדות בעם, תפקידנו בעת הזו היא להדליק את הנרות ולהוסיף אור", סיכמו הח"כים.

היחיד שלא חתם על המכתב הוא חבר הכנסת יוני שטבון, שהגיב בזעם על שיגורו, וטען כי בנט מנסה להפעיל לחץ ולכופף את אורי אריאל על מנת לכפות עליו לתת 'גט כרתות לרבני הציונות הדתית'.

"המכתב הזה נועד לכופף ידו של אורי אריאל ולכפות עליו גט כריתות לרבני הציונות הדתית, ובכלל זה רבני תקומה. הייתי שמח לחתום על מכתב שכזה אחרי שיוסדרו המטרות הערכיות ומקומה של דעת תורה בציונות הדתית", כתב שטבון לבנט.

זו לא הפעם הראשונה בה שטבון מתנגד לדרכו של בנט במפלגה. כזכור, בזמן העברת חוק הגיוס הוא היחיד שהתנגד לחוק, תוך הפרה של משמעת קואליציונית, וכן בתקופת העברת חוקת הבית היהודי הוא היה המתנגד הקולני והבולט ביותר נגד יו"ר הבית היהודי.

בשבוע שעבר נחשף ב'כיפה' כי אורי אריאל ויוני שטבון קיימו פגישה במלון בירושלים, ויממה מאוחר יותר נטען ב'ישראל היום' כי שטבון מתכוון לערוק מהבית היהודי למפלגה חרד"לית, אם כזו תקם, בראשות אלי ישי ואורי אריאל. אם אכן מתכוון שטבון לעזוב את הבית היהודי, התנגדותו למכתב הח"כים הינה סנונית ראשונה בהתבטאויות שונות שיופנו נגד בנט בעתיד הקרוב.