חיים ללא טרמפים? הצחקתם אותנו

על רקע הטענות נגד תופעת הטרמפים ביו"ש, בדק כתב 'כיפה' את תדירות האוטובוסים ביישובים בהם שלושת החטופים מתגוררים, וביציאה מכפר עציון. האם נאלצו לנסוע בטרמפים?

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 15/06/14 19:36 יז בסיון התשעד

חיים ללא טרמפים? הצחקתם אותנו
Shutterstock. אילוסטרציה, צילום: Shutterstock. אילוסטרציה

בעקבות גל הביקורות על השימוש בטרמפים כאמצעי תחבורה ביהודה ושומרון, גוברים הקולות בקרב תושבי יו"ש הטוענים כי הטרמפים הם אמצעים שנולדו בעקבות מציאות בה אין תחבורה יציבה ביישובים. יותר ויותר תושבים מבקרים את התקשורת על השיח המאשים את הנערים החטופים על כך שבחרו לנסוע בטרמפים בשעת לילה ולא בתחבורה ציבורית, בעוד שירותי התחבורה הציבורית ביישובים אלו ירודה באופן משמעותי.

כתב כיפה יצא לבדוק מה המצב של התחבורה הציבורית ביהודה ושומרון והאם יש אמת בטענה כי התושבים אכן מעדיפים לנסוע בטרמפים למרות הסיכון העצמי ובעוד שיש להם תחבורה ציבורית מספקת

מבדיקת 'כיפה' עולה כי בחלק מן הישובים בהם מתגוררים הנערים החטופים התחבורה ציבורית דלה ולא יציבה. כך עולה כי מיישוב נוף איילון, בו מתגורר נפתלי פרנקל, אחד מהנערים החטופים, אין אוטובוסים ישירים, אך מצומת משמר איילון, ישנו בממוצע כל 25 דקות קו אוטובוס לירושלים, ממוצע סביר הדומה לתחבורה ציבורית בתל אביב, נתניה והרצלייה, שמאפשרת לתושבים שימוש חוזר ויציב בתחבורה הציבורית, ללא שימוש בטרמפים.

לעומת היישוב נוף איילון, ביישוב טלמון, בו מתגורר גיל-עד שער, כמעט ואין תחבורה ציבורית. מי שמעוניין בביקור ביישוב, יגלה שביממה אחת ישנם בסך הכל רק שני קווי אוטובוס שנכנסים ליישוב במהלך היום. כיום תושבי טלמון המעוניינים להגיע לירושלים, נאלצים להמתין בתחנה לאוטובוס בשעה 8:45, כשהבא אחריו מגיע רק ב17:45. אין ספק שבמציאות כזו, ללא רכב צמוד, האופציה היחידה לצאת או להיכנס ליישוב, הינה טרמפים.

"קשה מאוד לסמוך על תחבורה ציבורית בשומרון", מספרת תושבת באזור. "יש כעט מעט אוטובוסים שמגיעים לכאן, ויש רק לפתח תקווה, ולירושלים. אצלנו כולנו מכירים את כולם, אז אנחנו סומכים גם על טרמפים". היקפי התחבורה הציבורית, אכן נמוכים, תושבי השומרון המעוניינים להגיע לירושלים, מוכרחים להמתין לאוטובוס אחת לשעתיים, לפחות.

בנוסף לישובים אלו, ביישוב אלעד, בו מתגורר אייל יפרח, ישנה תחבורה ציבורית לירושלים אחת ל45 דקות. מצב סביר, אך בהחלט בפערים גדולים במיוחד. עם זאת תחבורה ציבורית לאזור השרון, ניתן למצוא בתדירות גבוהה והמעוניינים לצאת מאלעד לערים כמו פתח תקווה ובני ברק ימצאו אפשרויות רבות של תחבורה ציבורית בכל 20 דקות.

כאמור, בשבוע שעבר יצאו שלושה תלמידים מישיבת מקור חיים השוכנת ביישוב כפר עציון. מבדיקת 'כיפה' עולה כי תחבורה ציבורית מיישוב זה, יוצאת בממוצע אחת לשעה, בזמנים לא יציבים או סדירים כשהקו האחרון שיוצא מהיישוב הוא בשעה עשרה לעשר. במציאות כזו, לנערים שיצאו בשעה 22:00 מהיישוב, שעה סבירה ליציאה, לא הייתה ברירה אלא להשתמש בערוץ הטרמפים כאמצעי תחבורה.

יש לציין, שתשומת הלב המופרזת על תופעת הטרמפים בימים האחרונים, ראויה להבחן גם ביישובים שאינם ביהודה ושומרון. את תופעת הטרמפים אפשר לגלות גם ביישובים וקיבוצים בפריפריה כאשר מרביתם לא זוכים לתחבורה ציבורית, ניתן להסתכל במבט שונה על מודל הטרמפים, לא רק כלי יעיל באזורים שבהם תחבורה ציבורית אינה שכיחה, אלא כמודל קהילתי של עזרה הדדית בין תושבים השכונה. זה תרבות חברתית, קהילתית. אנושית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן