"חייל שיודע עבור מה הוא נלחם – נלחם בגבורה"

אביחי בוארון טוען כי אמנם אסור לכפות על חיילים לברך "הגומל" בצאתם משדה הקרב, אך כן להציע זאת – מתוך הבנה כי חיילים המחוברים לשורשיהם יהיו מוצלחים יותר

חדשות כיפה אורי פולק 26/06/11 17:30 כד בסיון התשעא

"חייל שיודע עבור מה הוא נלחם – נלחם בגבורה"
דובר צהל, צילום: דובר צהל

"אי אפשר ואסור להכריח אף אחד לעשות משהו בניגוד לרצונו, אך יחד עם זאת - אין ספק שחייל שיוצא לשדה הקרב ויודע שיש לו שמירה מלמעלה ומבין כי פעולותיו נעשות למען ערך עליון - יעילותו ורוחו בשדה המערכה יהיו מתוך גבורה גדולה" - כך אומר היום (א') בשיחה עם כיפה מנכ"ל תנועת התשובה "מעייני הישועה", אביחי בוארון, בהתייחס לדיווח לפיו חיילי צה"ל הוכרחו לברכת "הגומל" לאחר פעילות מבצעית בה השתתפו.

כפי שדווח בכיפה, לוחמים בצה"ל מוחים באחרונה על כך שאולצו, לדבריהם, לברך ברכת "הגומל" ברחבת הכותל המערבי - לאחר פעילות מבצעית שנעשתה על ידם. החיילים מספרים כי לאחר ששבו מן הפעילות לבסיס, הוביל אותם רב היחידה אל רחבת הכותל המערבי וחילק להם דפים שעליהם הודפסה ברכת "הגומל" - זאת לאחר שדיבר בשבח הברכה ועל הצורך להודות לאלוקים על שניצלו.

בהתייחס למקרה טוען בוארון כי "גם בצה"ל מבינים כי "אם ה' לא שמר עיר - שווא שקד שומר". כלומר, למרות כל האימונים ועל אף כלי הנשק המתוחכמים ככל שיהיו, אם לא תהיה רוח לחימה שתביא את החיילים לגבורה עילאית, כל האמצעים הטכניים לא יעזרו בשדה הקרב".

בוארון טוען, מתוך כך, כי יש צורך באופן מעשי "להציע לחיילים דתיים וחילונים - זה לא משנה כי כולנו יהודים, את מה שהתרבות המפוארת של העם היהודי מציעה ומנחה. ומה שהיא מציעה זה להתפלל, כל אחד בדרכו, לפני היציאה לקרב, שה' ישמור עלינו ויגן עלינו ויצליח אותנו במעשי ידינו. כמובן שהדבר יהיה לברכה". בוארון מדגיש בדבריו, עם זאת, כי "שום דבר לא צריך להיות בכפייה", אך כי לטענתו "אין חייל שלא יתחבר לנצח ישראל בתפילה, לפני היציאה למערכה. החיבור לנצח ולהיסטוריה ולתודעה היהודית, עושה את החייל הישראלי הרבה יותר חד וממוקד במטרה וביציאה לקרב".

בוארון משבח בדבריו את תחום ה"תודעה היהודית" ברבנות הצבאית, הפועל בשנים האחרונות למען החדרת והעמקת ערכי היהדות בקרב חיילי צה"ל. הוא טוען כי הפעילות התורנית מבוססת על יסודות היסטוריים. "לפני מספר שנים נמצאה איגרת של בר-כוכבא, שבה הוא מבקש לספק ללוחמים מאות ערכות של ארבעת המינים. בר כוכבא העמיד את הלוחמים מהגיבורים שהיו לעם היהודי. דווקא החיבור שמחבר את הרבנות הצבאית, את החיילים בכלל ואת המערך הלוחם בפרט ליהדות, רואה את החייל בצבא ההגנה לישראל בתודעה של גבורה, תודעה ישראלית".

מנכ"ל "מעייני הישועה" מסביר כי חיילים המודעים לערכי היהדות "יודעים הרבה יותר טוב עבור מה הם נלחמים. החיילים הללו, לאחר שיעברו את הצבא, הם וודאי יהיו מחוברים הרבה יותר למשמעות של עם ישראל פה בכלל ובעיקר במזרח התיכון המורכב שבו אנחנו חיים. אני רואה ברכה גדולה מאוד במה שהרבנות הצבאית עשתה בזמנו של הרב אביחי רונצקי וממשיכה לעשות בעידן הרב רפי פרץ, וככל שנוסיף תודעה יהודית וערכים יהודיים לחייל הישראלי, יהיה הדבר רק לטובה - גם בשדה הקרב וגם למען עם ישראל".