חייל "כפיר" סירב להשתתף בפינוי מאחז – ונשלח למחבוש

החייל, שנדרש להשתתף ככוח רפואי שתגבר את הכוחות שפינוי את היישוב רמת מגרון, סירב פקודה בפני מפקדיו ונשלח למחבוש. שני חיילים נוספים סירבו פקודה מראש, אך נכנעו ללחץ המפקדים

חדשות כיפה אורי פולק 23/08/11 17:49 כג באב התשעא

חייל "כפיר" סירב להשתתף בפינוי מאחז – ונשלח למחבוש
דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

שלושה חיילים מחטיבת כפיר שהועסקו במוצאי השבת האחרונה בפעילות מבצעית לאבטחה היקפית של פינוי המאחז רמת מגרון, סירבו פקודה במהלך הפינוי. החיילים הוצבו במקום ככוח היקפי לאירוע, המאפשר למעשה בעקיפין את הפינוי בפועל, שבוצע על ידי כוחות גדולים של יס"מ ומשמר הגבול.

במסגרת הפינוי נעצרו שישה נערים ונערות, כך דיווחה עמותת "חננו", שציינה כי לדבריו המפונים הפעילו השוטרים אלימות קשה במהלך הפינוי.

לכיפה נודע כי אחד החיילים, אשר הוצב בגזרה כחלק מכוח רפואי שהתבקש לתת סיוע וגיבוי למקרה של פצועים בעת הפינוי, סירב לחלוטין להשתתף בביצוע המשימה. החייל אמר לחבריו כי אין בכוונתו לתת יד, ולו באופן עקיף, לגירוש יהודים מיהודה ושומרון - וכי אין זה מתפקידו של צה"ל, לדעתו. הוא הודיע על כוונתו למפקדיו ונמנע מביצוע המשימה בפועל. בעקבות הדברים, נשפט היום החייל אצל מפקדו הישיר - ונידון ל-20 ימי מחבוש, לאלתר.

שני חיילים נוספים הודיעו עוד קודם הפינוי למפקדיהם כי אין בכוונתם להשתתף במשימת אבטחת האירוע, המנוגדת לצו מצפונם. החיילים טענו כי למפקדים אין זכות להכריח אותם להגנה על משימה שתכליתה פינוי אלים של יהודים ביהודה ושומרון. ואולם, לאחר שיחות ממושכות שנערכו עם החיילים, הצליחו המפקדים לשכנע אותם כי מדובר בפעילות מבצעית, שיש לה קשר עקיף למדיי עם הפינוי עצמו וכי חבל להם לעורר מהומה מיותרת. החיילים השתכנעו ולבסוף "התקפלו" והצטרפו לפעילות המבצעית, מחשש כי יישפטו וישלחו למחבוש ממושך במידה וינהגו אחרת - כאותו חייל שסירב.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכיפה "מתחקור של האירוע המדובר בו פונו שני מבנים בלתי חוקיים במאחז רמת מגרון בתאריך 20.08.2011, עולה כי חייל אשר סרב פקודה ולא הסכים לקחת חלק בביצוע המשימה נשפט ע"י מפקדיו ל-20 ימי מחבוש. חשוב לציין כי תפקיד החייל המדובר היה חלק מכוח רפואי אשר נמצא במעגל האבטחה החיצוני כשמטרתו היא לתת מענה רפואי לאזרחים ואנשי כוחות הביטחון כאחד. צה"ל רואה בחומרה מקרי סרבנות, ואלו מטופלים משמעתית בהתאם".

המידע הראשוני התקבל במייל האדום