חיזוק הלכתי לשר הרווחה: הקיצוץ בקצבאות הילדים לעשירים - ראוי

מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה הביע תמיכה בהצעתו של השר מאיר כהן, לקצץ בקצבאות הילדים לעשירונים העליונים זאת בהמשך לתוכניתו במלחמה בעוני

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 30/12/13 16:47 כז בטבת התשעד

חיזוק הלכתי לשר הרווחה: הקיצוץ בקצבאות הילדים לעשירים - ראוי
יחצ, צילום: יחצ

בישיבת הממשלה שנערכה אתמול (א') אמר שר הרווחה, מאיר כהן, כי הוא בעד קיצוץ בקצבאות לעשירונים העליונים כדי לממן את תכניתו למלחמה בעוני. בעולם ישנו ויכוח בשאלת ההצדקה המוסריות והיעילות של הקצבאות האוניברסאליות. מכון כת"ר לחקר ההלכה בכלכלה הוציא היום נייר עמדה התומך בהצעת שר הרווחה.

עפ"י המקור ההלכתי המתייחס לנושא במסגרת הלכות צדקה, דוגלת ההלכה בשיטת הסיוע הסלקטיבי - לפיה יקבל עזרה רק מי שנזקק לכך. אכן, זכותה של חברה להעניק סיוע על בסיס אוניברסאלי משיקולים שונים (כדוגמת מניעת סבל מהנזקק, כדי למנוע מהנזקק בושה, כדי למנוע אדם מלהפוך לנזקק). אלא שהסיוע על בסיס האוניברסאלי חייב להיעשות כך שלא תיעשה פגיעה בנזקקים. המצב היום הוא שקצבאות הניתנות על בסיס אוניברסאלי, באות על חשבון הסיוע הראוי לנזקקים - ועל כן יש להעדיף את הסיוע הסלקטיבי ולעזור כראוי לזקוקים לכך.

לאור זאת סבור ראש מכון כת"ר, הרב שלמה אישון, כי הצעתו של שר הרווחה היא הצעה ראויה ובלבד שאכן יובטח שהכסף שיחסך יועבר למשפחות העניות, ומוסיף כי "במקביל לקיצוץ הקצבאות לעשירונים העליונים יש להעלות באופן משמעותי קצבאות הילדים לעשירונים התחתונים".