חזית אחידה של רבני הציונות הדתית: אין ללכת למצעד הגאווה

רבנים מכל הקשת של הציונות הדתית, החל ברב ברוך אפרתי וכלה ברב יובל שרלו, מציגים באופן נדיר מציגים חזית אחידה נגד מצעד הגאווה. " אין ללכת לשום מצעד שיש בו מילת גאווה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/06/14 12:24 יד בסיון התשעד

חזית אחידה של רבני הציונות הדתית: אין ללכת למצעד הגאווה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מחר (ו') יתקיים מצעד הגאווה השנתי בתל אביב וארגון ההומואים הדתיים חברותא הצהיר כי ישלחו נציגות למקום. באתר של הארגון המתחרה 'כמוך' הציגו את השאלה למגוון רבנים בציונות הדתית ומוכיחים כי יש תמימות דעים בקרב קצוות שונים בציונות הדתית, מהרב ברוך אפרתי, יו"ר דרך אמונה, דרך הרב יחיאל פאוסט, הרב ארלה הראל, וכלה ברב יובל שרלו מרבני צהר וברב רונן לוביץ מרבני בית הלל, כי אין ללכת למצעד. הרבנים גם נשאלו אם יש הבדל בין המצעד בת"א ובין המצעד בירושלים.

"עבדי ד' שואפים כל ימיהם לשפלות הנפש ולענווה, ולא להתגאות בדבר, אפילו הוא טהור ומותר. וק"ו שיש להתרחק מגאווה בנטייה לדבר איסור, שהיא פסולה מכל וכל, אם מצד עידוד ביצוע העבירה אם מצד עצם הגאווה ביצר הרע הזה. לפיכך אין ללכת לשום מצעד שיש בו מילת גאווה או מהות של גאווה", ענה הרב ברוך אפרתי תשובה נחרצת. "בנוסף, אם יש כינוס שעניינו נטייה משותפת לדבר איסור, הדבר אינו בדרכי התוה"ק, ויש להתרחק מכך, גם אם אין שם מילת גאווה וכד'".

עם זאת אמר כי "אולם אם ישנה התכנסות צנועה, שאינה מיועדת להכרזה כלפי חוץ אלא לתמיכה לעשיית דבר ד' כלפי פנים הקבוצה - לכזה דבר מצווה ללכת, ולהתחזק בעבודת ד'. והעיקר הוא למצוא לך קהילת יראי שמים תומכת, שתוכל לחזק אותך ולרומם אותך, וח"ו לא לצרף אותך לעבירה".

"במבט ראשוני ושטחי נראה לי כי אין ללכת למצעד זה"

הרב יובל שרלו, אמר בתשובתו כי "קשה לענות על שאלה זו בלי להסכים על דרכי הניתוח של מצעד הגאווה: מה טיבו של מצעד זה? מה הוא מבטא? מבשר? מהי טיבה של התופעה התרבותית הזו? עד כמה הוא מתריס? עד כמה בכלל נכון לקיים אירוע על בסיס הגדרת זהות שמרכיב מרכזי בו הוא הנטיה המינית?".

"אני לא יודע את התשובות המדויקות לשאלה זו, ועל כן איני ראוי להיות מכריע", אמר הרב שרלו אך הוסיף כי "במבט ראשוני ושטחי נראה לי כי אין ללכת למצעד זה, בשל העובדה שחלק מהתשובות לשאלות דלעיל מוביל למסקנה הזו".

הרב רונן לוביץ אמר כי: "לא הופתעתי לגלות צעירים דתיים התומכים בהשתתפות במצעדים אלה. מבחינתם מדובר באמצעי של העלאת המודעות הציבורית, בתמיכה במיעוט מדוכא אליו הם משתייכים, ובהנפת דגל בגאון שבאה לתקן יחס ציבורי של קלון. עם זאת, אני סבור שכל מי שמרגיש שייכות לתורה ולמצוות, צריך להדיר רגליו ממצעדים אלה".

"ראשית הייתי מסתייג גם מהשתתפות בכל מצעד אחר שיש בו הבלטה והחצנה של מסרים מיניים, אפילו יהיה זה מצעד של זוגות נישואים כדת משה וישראל. שנית, אני מאמין ביחס של הבנה וסובלנות כלפי הומוסקסואלים, אולם גאווה בדבר האסור מן התורה, לא יכולה לעלות בקנה אחד עם אמונה בתורת ישראל. דומני שהניסיון מלמד שלפחות בנוגע לעמדות הציבור הדתי, מצעדי הגאווה אינם מקדמים הבנה וסובלנות, אלא מעוררים יתר רתיעה ומעצימים את הבעות הסלידה וההסתייגות", קבע.

הרב יחיאל פאוסט: "לא מבוררת אצלי המטרה של המצעד והישגיו, כך שקשה לי להתייחס הלכתית. רוחנית - אינני רואה מקום לפרהסיה בתחום, בוודאי לא בצורה זו. יש בהחלט להתייחס לנושא - עם כל הכבוד לאנשים - אך איננו רואים במציאות זו נורמה רצויה. אין צורך כיום במצעדים על מנת להעלות את הנושא למודעות, ולעיסוק בו בצורה מכובדת בהתאם להלכה, ולסייע במידת האפשר".

"אני קורא לקיום מצעד הענווה, אלא שהענווה לא תיתן שיצעדו לכבודה"

גם הרב ארלה הראל, המזוהה כרב המייעץ לארגוני ההומואים הדתיים, ענה את אותה התשובה: "לפי מיטב הבנתי את הנתונים, מבירורים שערכתי באופן מקיף (אמנם, מכלי שני ושלישי, כי בעצמי לא נוכחתי במצעדים…), בכל המצעדים ישנם דברים שאינם צנועים. יתירה מזו, עצם השם 'מצעד הגאווה' מנוגד לכל תפיסתה של היהדות המשבחת את הענווה ובזה לגאווה עד כדי תיעוב".

"וחוץ מזה", הוסיף הרב הראל, "הרי גם מי שנטייתו המינית היא לבני מינו, לא צריך להכריז על כך בראש חוצות. זהו עניינו הפרטי, וישנם דברים שהצנעה יפה להם. גם אם ניתן לתת מידה מסוימת של לגיטימציה דתית למה שאדם עושה בחייו הפרטיים (ואני אישית לא חושב שניתן לעשות זאת, אך אולי יימצא מבין חברי הרבנים מישהו שיחשוב אחרת), בוודאי אין משמעות הדבר להחצין זאת ברחוב!"

"ככל הידוע לי, משיחות עם רבותי ועם חברי הרבנים, הפתוחים והליברליים, ביותר, קיימת התנגדות נחרצת להשתתפות במצעדים כאלו, לכל סוגיהם ואזוריהם. אני קורא לקיום מצעד הענווה, אלא שהענווה לא תיתן שיצעדו לכבודה", סיכם הרב הראל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן