חותם על העתירה לבג"ץ נגד מונופול הכשרות של הרבנות: "צביעות"

אחת הטענות של התאחדות המלונות ו'נאמני תורה ועבודה', שהצטרפו לעתירה, היא שאין אחידות בנהלי הכשרות. מנכ"ל חותם אומר שמטרת "החבירה לתנועה הרפורמית בעתירה היא ניגוח הרבנות". נאמני תורה ועבודה: "עמדתנו שונה מזו של המרכז הרפורמי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/02/17 12:28 כג בשבט התשעז

חותם על העתירה לבג"ץ נגד מונופול הכשרות של הרבנות: "צביעות"
shutterstock, צילום: shutterstock

ביום שלישי הקרוב צפוי בג"ץ לדון בהרכב מורחב בעתירה שהוגשה נגד חוק איסור הונאה בכשרות, שמטרתה יצירת אלטרנטיבה כשרותית לרבנות הראשית. לטענת ארגון 'חותם' מדובר ברצון לנגח את הרבנות כשלדבריהם מעידה על כך חבירתם של שלושת הגופים, ביניהם תנועת 'נאמני תורה ועבודה', לעתירה שממומנת ע"י התנועה הרפורמית. ב'נאמני תורה ועבודה' טוענים מנגד שלתנועה הרפורמית אין נגיעה ישירה בעתירה, אלא שהם מממנים ל-2 העותרים את עורך הדין.

את העתירה הגישו שני בעלי מסעדות מירושלים ובשבוע שעבר הצטרפו אליהם התאחדות המלונות, איגוד המסעדות ותנועת 'נאמני תורה ועבודה'. הטענה המרכזית של העותרים מצביעה על הבלעדיות שיש לרבנות הראשית בתחום הכשרות שלטענתם מהווה "מונופול רע. רע למסורת, רע לכשרות, ורע לציבור, שמצביע ברגליו ומבכר לנפוש בחו"ל במקומות לא כשרים. יש צורך בשינוי מהותי וברפורמה יסודית שתקודם ותנוהל באופן מיידי".

מנכ"ל ארגון חותם, הרב עמיטל בראלי, תוקף את התנהלות הארגונים המתנגדים לרבנות ומכנה אותה צבועה. "הגופים שביקשו להצטרף לעתירה כידידי בית המשפט", הוא אומר, "מנמקים את הבקשה שלהם במצב הקטסטרופלי של הכשרות בהשגחת הרבנות, ומסבירים בין השאר שיש חוסר אחידות בכשרות, שכן לכל רבנות מקומית יש את הדרישות שלה דבר שגורם לכך שהמערכת לא יכולה לתפקד ".

לטענת מנכ"ל 'חותם', "תקיפת הרבנות דווקא בטיעון הזה מצד המתנגדים לה, הינה צביעות ממדרגה ראשונה, שכן כאשר הוגשה הצעת חוק של ח"כ סמוטריץ' בעידוד ארגון חותם וכושרות, שמטרתה יצירת נהלי כשרות אחידים בכל הארץ, אותם גופים התנגדו להצעת החוק ולא אפשרו לקדם אותה". לדבריו, "אנו רואים פה התנהלות לא ראוייה ולא עניינית, כאשר מצד אחד הם לא מאפשרים לרבנות לתקן את הליקויים למרות שהיא עצמה רוצה לייצר נהלים אחידים, ומצד שני רצים לבג"ץ עם אותם הליקויים ואומרים הנה הכשרות של הרבנות לא אחידה, אז יש לבטל את חוק איסור הונאה בכשרות".

בראלי אף תוקף את האובססיה, שלדעתו מנחה את הגופים הללו, "להכות ברבנות הראשית סביב נושא הכשרות, תוך ניסיון להביא למצב בו לא יהיה גוף ממלכתי שיעסוק בנושא". לדבריו במידה והם יצליחו ואכן "ולא תהיה רגולציה בתחום הכשרות, היקף ההונאה בכשרות יגיע לממדים עצומים. מעניין שבתחום הבריאות אף אחד לא מעלה על הדעת להפריט את התחום לפעילות של גופים פרטיים".

בנוסף לכך, הוא מציין שישנה נכונות גדולה מצד הרבנות הראשית לשפר ולייעל את מערך הכשרות, "ברבנות הראשית העלו לאחרונה מספר אפשרויות כיצד ניתן לייעל את מערך הכשרות. בראש הוועדה העוסקת בכך, עומד הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה".

בראלי לא מבין מדוע המצטרפים לעתירה לא מחכים בסבלנות למיצוי התהליך מצדה של הרבנות, "לאחרונה אצה הדרך להתאחדות המלונות בישראל ותנועת נאמני תורה ועבודה לחבור לתנועה הרפורמית בעתירה לבג"צ. כאשר אנו רואים גוף שמגדיר את עצמו כאורתודוקסי חובר לתנועה הרפורמית בעתירה נגד הרבנות וחוק איסור הונאה בכשרות, הדבר אומר דרשני, ומלמד על כך שמטרת הארגונים הללו היא ניגוח הרבנות ולא דאגה אמתית לצרכני הכשרות. למעלה מ 85% מהישראלים, מעוניינים לצרוך מזון כשר. אילו הציבור היה חשוב לאותם גופים, הרי שהיו נותנים כתף ומסייעים לרבנות לתקן את הליקויים, ולא מכפישים אותה שוב ושוב".

יש לציין כי השבוע ידון בג"ץ בשלוש חלופות אפשריות והן, לאפשר לרבנות לשפר ולייעל את מערך הכשרות (כפי שדורשים בין היתר ב'חותם'). להוציא את סמכויות הכשרות הבלעדיות מידי הרבנות הראשית ולאפשר לגופים פרטיים להיכנס לתחום (האפשרות בה תומכים העותרים במימון התנועה הרפורמית) והאפשרות השלישית היא הכנסת גופים פרטיים להשגיח במקומות תוך הסרת הכיתוב "כשר או לחלופין, להפוך את הרבנות לרגולטו המפקח על נותני הכשרויות השונים (האפשרות המועדפת על המצטרפים לעתירה, ביניהם 'נאמני תורה ועבודה').

מתנועת 'נאמני תורה ועבודה' נמסר בתגובה כי "סוגיית הכשרות עולה כרגע בצורה עקרונית על שולחנו של בית המשפט העליון. אנו מצטרפים כידידי בית המשפט ומביעים עמדה השונה מהעמדה של המרכז הרפורמי לדת ומדינה. בדיון מוצגות מספר חלופות אפשריות, ואנחנו תומכים בעמדה הקודמת של היועמ"ש, הקובעת כי יש לאפשר לגופים פרטיים להשגיח אם אין הם קוראים לזה "כשר". מתוך תחושת מיאוס של צרכני הכשרות ואי-אמון ביכולתה לשקם את המערך, אנו חושבים כי יש לקדם מערך בו הרבנות היא רגולטור ותחתיה נמצאים גופי השגחה פרטיים הנמצאים בפיקוחה, כמו הבד"צים, השגחה פרטית ועוד".