חוק "רב ראשי אחד" עבר בוועדת השרים לחקיקה

החוק קובע כי לרבנות הראשית ייבחר רב ראשי אחד - אשכנזי או ספרדי. פייגלין ולביא: "בהחלטה זו יש בשורה של אחדות ויציאה מעול הגלות המפרדת"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 18/11/13 10:43 טו בכסלו התשעד

חוק "רב ראשי אחד" עבר בוועדת השרים לחקיקה
קובי גדעון / לעמ, צילום: קובי גדעון / לעמ

וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר את הצעת חוק רב ראשי. הצעת החוק הפרטית שיזמו חברי הכנסת משה פייגלין, עליזה לביא ודב ליפמן, שהונחה על שולחן הכנסת בחודש מאי האחרון, מבקשת לבטל את הכפילות העדתית ברבנות הראשית. לפי הצעה זו יבחר רב ראשי אחד למדינת ישראל שיישא גם את התואר החופף והקודם לו "הראשון לציון". הרב הראשי יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית. במקביל ייבחר נשיא בית הדין הרבני הגדול שיעמוד בראש מערכת בתי הדין ויהיה חבר במועצת הרבנות הראשית מכוח תפקידו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי החלוקה בין העדות השונות בישראל היא תוצאה של כאלפיים שנות גלות עתה, כאשר עם ישראל חזר לארצו, מטרתנו היא לפעול לאחדות העם ולהחזרת תורה לתפארתה, שלא תהא כשתי תורות. הנצחת ההבדלים בין העדות השונות, במסגרת תפקיד ממלכתי לכל אחד מבני העדות, מפגרת אחר המציאות המתפתחת. בתיקון החוק אנו מאפשרים לעולם הרבני להיות שותף למהפכה שעובר עם ישראל השב מהגלות, ממעמד קהילתי מפורד, אל ההיסטוריה, במעמד של עם אחד. הגיעה העת לקידום תהליך שיבת ציון לא רק מבחינה מדינית וחברתית אלא גם מבחינה דתית.

יוזמי ההצעה, חברי הכנסת משה פייגלין, עליזה לביא ודב ליפמן אמרו לאחר ההצבעה כי הם ”מברכים את חברי ועדת השרים על החלטתם לאמץ הבוקר את הצעת החוק שיזמנו ולפיה מהבחירות הבאות יהיה רק רב ראשי אחד לישראל. בהחלטה זו יש בשורה של אחדות ויציאה מעול הגלות המפרדת. אנו תקווה שההחלטה תקרין כבר עתה על דור הרבנים הבא שידע להיות משמעותי לכל אחד ואחת בעם ישראל“.

כל השרים תמכו בהצעה מלבד השר אורי אריאל שהביע התנגדות להצעה ולבסוף נמנע.