"חוק טל" – הסוף?

שופטי בג"ץ קבעו כי החוק "אינו חוקתי" ועל כן הכנסת לא תוכל להאריכו בחודש אוגוסט הקרוב. רה"מ נתניהו: נגבש חוק חדש שיביא לשינוי צודק יותר בנשיאה בנטל

חדשות כיפה אורי פולק 21/02/12 19:45 כח בשבט התשעב

"חוק טל" – הסוף?
מתוך אתר הנחל החרדי, צילום: מתוך אתר הנחל החרדי

שופטי בג"ץ קבעו הערב (ג') כי "חוק טל" אינו חוקתי ועל כן הכנסת לא תוכל להאריכו בחודש אוגוסט הקרוב. בפסק דין שהתקבל ברוב של שישה מול שלושה שופטים, קבע ההרכב כי החוק, שהתקבל לפני כעשור ואפשר לתלמידים ש"תורתם אומנותם", לדחות את גיוסם. ההחלטה מגבילה את הכנסת מלהאריך את החוק במתכונתו הנוכחית.

מבחינה היסטורית נחקק החוק לאחר פעילותה של ועדת טל, בראשותו של השופט בדימוס צבי טל, אשר פעלה להסדרת גיוסם של החרדים לצה"ל וקבעה כי אדם העוסק בלימודי תורה באופן בלעדי יוכל למעשה לדחות את שירותו הצבאי מדי חצי שנה, עד לגיל הפטור משירות צבאי.

בזכות החוק, בחורי ישיבה בני 22 שבחרו לעבוד התגייסו לשירות צבאי מקוצר, או לשנת שירות לאומי. מי שהמשיכו בישיבות - היו פטורים מגיוס. לאורך השנים ספג החוק ביקורות מצד גורמים חילונים וחרדיים: בחברה החרדית רואים בו פגיעה באורח החיים הדתי ובחשיבות לימוד התורה ובחברה החילונית טוענים כי כל תכליתו היא השתמטות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הערב על החלטת בג"ץ ואמר כי "כפי שכבר הודעתי עוד לפני החלטת בג"צ, חוק טל במתכונתו הנוכחית לא יימשך. בחודשים הקרובים נגבש חוק חדש שיביא לשינוי צודק יותר בנטל של כלל חלקי החברה הישראלית".