חוק הפונדקאות אושר בקריאה ראשונה, חברי הבית היהודי זועמים

חוק הפונדקאות עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ועורר סערה. שטבון: מאפשרים כאן פתיחת שוק למכירת ילדים. זה לא חוק הפונדקאות, זה שוק הפונדקאות

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 28/10/14 09:34 ד בחשון התשעה

חוק הפונדקאות אושר בקריאה ראשונה, חברי הבית היהודי זועמים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מליאת הכנסת אישרה אתמול בערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק הפונדקאות. מדובר בהצעת חוק ממשלתית שיזמה שרת הבריאות יעל גרמן. 45 ח"כים תמכו בהצעה, 15 התנגדו ו-3 נמנעו. בעקבות אישור החוק בקריאה ראשונה תועבר ההצעה לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

חברי כנסת מטעם הבית היהודי זועמים על כך שהחוק אושר. "החוק המוצע. יכניס אותנו לספקות הלכתיים כבדי משקל -של ממזרות, של ספק יהדות". אמר ח"כ יוני שטבון שהתנגד לחוק. "זהו חוק שיפצל את החברה הישראלית, יהיו כאן מגילות יוחסין, אנשים לא יוכלו להינשא לזה לזה. האם בעבור רצונם של פרטים בודדים נפרק חברה שלמה?", תהה שטבון ופנה לחברי הכנסת "יש לנו אחריות לשמור את ישראל כמדינה יהודית לעם יהודי".

עוד טען שטבון כי "חוק הפונדקאות יפתח כאן שוק של רחמים לכל המרבה במחיר. כולנו, מימין ומשמאל, מזדעקים ובצדק, כשמדובר בסחר של איברים, בסחר של נשים, בסחר של אנשים - מדוע אנחנו שותקים כשמדובר בסחר של ילדים?!". לדבריו, "חוק הפונדקאות הוא ההכרזה על פתיחת אזור סחר חדש במרחב הציבורי של ישראל - שוק של ילדים, 'שילמת, קיבלת'. היום זה "ילדים למכירה", מחר זה "ילדים להשכרה" זה לא חוק הפונדקאות, זה שוק הפונדקאות".

"חוק הפונדקאות מצהיר כי כל אחד הוא משפחה. אשה היא משפחה, גבר הוא משפחה, שתי נשים הן משפחה, שני גברים הם משפחה", אמרה חברת הכנסת אורית סטרוק. "החוק מקעקע את מוסד המשפחה היהודי והוא המשך לסדרת החוקים של חברי 'יש עתיד' המנסים בכל דרך לפרק את הערכים היהודיים של מדינת ישראל. ההתבטאות של השרה יעל גרמן ש'לכל אחד יש זכות להורות' היא עיוות מוסרי, היא שיא האגואיזם. ההפך הוא הנכון: לכל ילד יש זכות למשפחה נורמלית".

"החוק אותו העבירה בקריאה ראשונה שרת הבריאות, להרחבת הזכאים לביצוע פונדקאות גם לנשים וגברים שאינם בני זוג או מאותו הסוג שיוכלו לבצע פונדקאות בישראל, הוא חוק נגד הטבע האנושי, חוק המשחית את החברה ופוגע בילדים שיוולדו במסגרת זו", אומר חבר הכנסת מוטי יוגב.

"משפחה זה אמא, אבא וילדים. כל משפחה אחרת היא משפחה נכה. ילד זה לא חיית מחמד וגם לחיית מחמד היו אבא ואמא. ילד צריך אבא ואמא בכדי להיווצר, להיוולד ולגדול ולקבל חום ואהבה, הרגלי חיים וערכים, מאביו ומאימו. זוהי המשפחה הטבעית, זו דרכה של תורת ישראל ועם ישראל. יש גם חריגים אבל לא נכון לתת לכך גושפנקא בחוק. בשם הטבע ושלמות המשפחה בישראל, בשם עם ישראל ותורת ישראל, הצבעתי נגד החוק. נחזק את ערך המשפחה בישראל וכך יוולדו פה הדורות הבאים במשפחות שלמות בריאות ושמחות".

הצעת חוק הפונדקאות מבקשת להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות, כך שגם בני זוג מאותו המין וגם נשים וגברים בלא בני זוג יוכלו לבצע את ההליך בישראל. נוסף על כך, מוצע להרחיב מעגל האימהות הנושאות וכן להסדיר את האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל באופן עצמאי או באמצעות חברות תיווך שיוכרו על ידי שרי הבריאות והמשפטים.

לשם כך מוצע להקים ועדה מייעצת שתפקידה לייעץ לשרים בנוגע לחברות התיווך ולאשר מרפאות מחוץ לישראל אשר במסגרתן נעשה הליך פונדקאות לתושבי ישראל בחו"ל. בנוסף, מוצע להגביל את גובה התשלום המרבי לאימהות נושאות וכן להוסיף תנאים שעל ועדת האישורים לבדוק בטרם מתן אישור להורים מיועדים להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, בישראל ומחוץ לישראל.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לצד הפונדקאות בישראל על פי חוק הפונדקאות (שנחקק ב1996), התפתחה בשנים האחרונות תופעה של ישראלים הנוסעים לחו"ל כדי להביא לעולם ילד באמצעות אם נושאת תושבת המדינה הזרה. בשל העובדה שהפונדקאות מחוץ לישראל לא הוסדרה עד עתה בחקיקה הישראלית, היא מעוררת קשיים רבים - משפטיים ומוסריים, ומדינת ישראל נדרשת להם בדיעבד, כאשר הזוגות והיחידים מבקשים להיכנס לישראל עם הילד שנולד, להעניק לו אזרחות ישראלית ולהכיר בו כילדם לכל דבר.

לאחר בחינת ההמלצות ועדת הראשות פרופ' מור יוסף שבחנה את הנושא, הוחלט כי יש להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות בישראל באופן שוויוני, כך שגם נשים בלא בן זוג וגברים בלא בת זוג יוכלו לבצע את ההליך בישראל בתשלום, כפי שאפשרות זו נתונה להורים מיועדים שהם איש ואישה שהם בני זוג".

שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד) שיזמה את החוק אמרה כי "חשוב לדעת שעד סוף 2013 נולדו בישראל 516 ילדים מהליך פונדקאות. בהצעה זו אנו עומדים על עיקרון השוויון בין כל בני זוג ללא התייחסות לנטייה מינית או למבנה התא המשפחתי. זכות להורות לכל אחד ואחת. בנוסף, החוק למעשה מסדיר את כל נושא הפונדקאות בחו"ל והמטרה היא לוודא שבהליכים בחו"ל ישמרו הזכויות של כל המעורבים”.

"בהצעה זו ניסינו לאזן בין השוויון ובין הזכות להורות לכל אחד ואחת, ומצד שני ניסינו לשמור ככל האפשר על זכויותיה של הפונדקאית, לרווחתה ולבריאותה נפשית ולדאוג לכך שלא תגיע להליך מתוך מצוקה פיזית נפשית או כלכלית. משפחה היום אינה מורכבת מגבר אישה וילדים, היא יכולה להיות מורכבת מאישה בודדת וילדים, גבר בודד וילדים או שתי נשים וילדים או שני גברים וילדים. אפשר להתעלם מיזה אבל זה קיים ואנחנו צריכים להכיר בכך. זהו חוק פורץ דרך שמתקן אפלייה רבת שנים", אמרה גרמן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן