חוק המשתמטים אושר בוועדת הכספים

החוק, המבקש לשלול מסטודנטים משתמטים ועריקים הטבות כספיות הניתנות מקופת המדינה, עבר את אישור וועדת הכספים לקראת קריאה שנייה ושלישית. שטבון: "יש לנו חובה מוסרית לעצור את הפארסה הזאת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/10/14 10:51 ה בחשון התשעה

חוק המשתמטים אושר בוועדת הכספים
דוברות, צילום: דוברות

חוק המשתמטים אושר הבוקר (ד') בוועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית. ביום שני יובא החוק לאישור סופי במליאה, ונוכח ההסכמה חוצת המחנות צפוי לעבור ברוב גדול. החוק אושר בוועדה ברוב מוחץ כאשר רק ח"כ בירן וח"כ ליצמן התנגדו לחוק. ההצעה היא למעשה תיקון לחוק המועצה להשכלה גבוהה, ומבקשת לשלול הטבות שמקורן בקופת המדינה מסטודנטים משתמטים ועריקים. כאשר סטודנט משתמט, על פי הגדרות הצבא המעוגנות בהצעה, הוא מי שכלל לא ניגש לשירות ועריק הוא הנעדר משירות למעלה מעשרים יום ברצף. על פי נתוני הצבא, שהוצגו בדיון הוועדה, מידי שנה ישנם כחמשת אלפים משתמטים ועריקים.

על פי המצב הנוהג כיום, כל סטודנט הלומד במוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים מקופת המדינה, זכאי ליהנות (ובלבד שעומד בקריטריונים הנדרשים) משורה ארוכה של מלגות שמקורן בקופת המדינה לרבות מלגת פר"ח, מלגת משרד החינוך, מלגות סיוע לסטודנטים ממעמדות סוציו אקונומיים נמוכים, מלגות מחקר וסיוע לדוקטורנטים. לפי הצעת ח"כ שטבון, כספי הסיוע המוענקים מהמדינה לסטודנטים יישללו מסטודנטים משתמטים ועריקים.

ח"כ יוני שטבון, יוזם ההצעה: "החוק ישים סוף להפקר, יש לנו חובה מוסרית לעצור את הפארסה הזאת. צה"ל הוא צבא העם, ולחברה הישראלית כולה יש אחריות להירתם למיגור תופעת ההשתמטות. לא יעלה על הדעת שמשתמטים יקבלו פרס מהמדינה. מפרי חוק צריך להוקיע, לא להוקיר. מקווה ומאמין שכבר ביום שני הקרוב נביא את החוק לאישור סופי גם במליאת הכנסת".

אל הצעת החוק של ח"כ שטבון, שההסכמה עליה חצתה מפלגות וגבולות פוליטיים, הצטרפו גם ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), ח"כ עפר שלח (יש עתיד), ח"כ יריב לוין (הליכוד), ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וחברי הכנסת איתן כבל ועמר בר לב (עבודה).