חוק המקוואות של גפני אושר בוועדת הפנים בתמיכתן של ח"כ מועלם ועזריה

חוק המקוואות נועד למנוע מהרפורמים והקונסרבטיביים שימוש לטבילת גיור. מועלם: "החוק עבר בקריאה טרומית בדרישה שלי ושל רחל עזריה וסיכום בין סיעות הקואליציה והחכים החתומים על החוק שהחוק יתקדם רק אחרי הסכמות איתי ועם רחל עזריה לגבי טבילת נשים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/06/16 16:14 ז בסיון התשעו

חוק המקוואות של גפני אושר בוועדת הפנים בתמיכתן של ח"כ מועלם ועזריה
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

וועדת הפנים של הכנסת אישרה לאחר ישיבה סוערת לקריאה ראשונה את חוק המקוואות של גפני שזכה בסופו של דבר גם לתמיכתן המפתיעה למדי של ח"כ שולי מועלם ועוד יותר של ח"כ רחל עזריה.

החוק שנועד להיות "עוקף בג"צ" לאחר שבית המשפט העליון חייב את המקוואות לאפשר שימוש גם לגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים עורר בתחילה טענות רבות בקרב הציונות הדתית שכן בניסוחו הראשון נאמר כי יותר לטבול רק על פי חוקי הרבנות הראשית מה שימנע לדוגמא מנשים שמעוניינות לטבול לפני עליה להר הבית לעשות זאת.

לאחר משא ומתן ארוך בין ח"כ גפני לבין ח"כ שולי מועלם וח"כ רחל עזריה הם הסכימו על נוסח שימנע רק מהרפורמים והקונסרבטיבים לטבול במקוואות הרגילות, אך יותיר את המרחב האורתודוקסי פתוח ולא יפגע בנשים דתיות.

"בנוסח הצעת החוק אין פגיעה בטובלות ובטובלים", הדגיש ח"כ משה גפני, "אין שינוי בסטטוס קוו. מועצה דתית, ואני מציע להוסיף לזה גם רשות מקומית, רשאית שלא להתקשר בהסכם עם כל אחד. מקווה מוקם לצורך טבילה. אסור למנוע מאף טובל או טובלת לטבול. נוצרה בעיה שהשכירו מקוואות לצורך דברים אחרים שאינם טבילת טהרה רגילה, אז החוק מאפשר למועצה הדתית שלא לעשות הסכם. אני משבח את ח"כ שולי מועלם וח"כ רחל עזריה שהסכימו להגיע להסכמות שאינן פוגעות בטובלות".

יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם התייחס לפשרה שהוצעה לפיה הסוכנות היהודית תממן בניית ארבעה מקוואות ייעודיים לרפורמים והקונסרבטיביים ואמר, "מקובלת עלי הפשרה שלא מחדדת יחסים אלא מנסה לאפשר חיים ביחד. אני מברך על ההצעה שיזם ראש הממשלה, שמקובלת גם על החרדים וגם על רוב סיעות הבית".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן הודה לגפני "אני מודה לרב גפני שהסכים לדחות את החלתו של החוק 9 חודשים ואמר "אנחנו מחויבים לבג"ץ. בהליך הגיור צריך טבילה. נוצרה בעיה. לאור המחויבות שלנו לפסיקת בג"ץ, נקים באמצעות הסוכנות היהודית, 2-4 מקוואות לתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות (כאן צעק ח"כ גפני: "שיקימו מקוואות קודם בארה"ב"). זה יפתור את הבעיה שבג"ץ הניח על השולחן".

בסביבתה של ח"כ מועלם אמרו כי מועלם לעולם לא הייתה תומכת בהצעת חוק שתפגע בנשות הציונות הדתית והיא בהחלט שיתפה פעולה עם הצעה שתמנע מהרפורמים והקונסרבטיביים את השימוש במקוואות.

מועלם עצמה מסרה בתגובה ל'כיפה' כי והמטרה שלנו שהתקנות ביחס לטבילת נשים שנמצאות היום בחוזר מנכ"ל יהיו חלק מהחוק".

"המטרה היא להמשיך את העבודה שטבילת היא עניינה של האישה הטובלת ואנו מקדמות בשמחה ובמאור פנים את רצונן של נשים מכל חלקי החברה הישראלית לקיים מצווה חשובה זו. החוק יתקדם בהכנסת השינויים הנדרשים ובפעולה משותפת", אמרה מועלם.