חוקרים פרטיים יבצעו מעקבים חשאיים אחר ישיבות ההסדר

משרד החינוך שוכר חברות חקירה פרטיות לביצוע מאות מעקבים חשאיים, לבדיקת התנהלות כלכלית ונוכחות תלמידים בישיבות ההסדר והמדרשות התורניות

חדשות כיפה אורי פולק 24/01/12 10:03 כט בטבת התשעב

משרד החינוך שוכר חברות חקירה פרטיות לביצוע מאות מעקבים חשאיים על ישיבות הפועלות בישראל, ביניהן גם על ישיבות ההסדר והמדרשות התורניות. במרכז החקירות: התנהלות כלכלית של המוסדות, ונוכחות תלמידיהן בביקורות פתע.

על פי הדיווח היום (ג') בעיתון "מעריב", לפני כחודש פרסם משרד החינוך מכרז להעסקת חברת חקירות פרטיות כדי שזו תבצע עבורו יותר מ-700 מעקבים אחר ישיבות וכוללים מתוקצבים. מדובר במהלך חסר תקדים, שהרי בעבר קיים המשרד בירורים בלבד, בהסכמת ראשי הישיבות.

עד כה, אגף החשב הכללי במשרד האוצר, הממונה על ביקורת הישיבות הגבוהות, הכוללים אברכים וישיבות הסדר הזוכים לתקצוב המדינה. הביקורת מול ישיבות ההסדר התמקדו בעיקר בניהול חשבונות הישיבה ובבדיקה משותפת מול רואי חשבון על הוצאות הישיבה והכנסותיה, כמו גם חלוקת תקציבה, אך לא למעלה מכך.

ביקורת נוספת שהייתה מקובלת בשנים האחרונות, הינה ביקורת נוכחות לספירת כלל התלמידים, התאמת זהותם לרשומות ובחינת אופי פעילותם בישיבות - זאת מפני שתקציב הישיבות מבוסס על מספר תלמידיהן, ומתוך החשש כי ישיבות רבות נוהגות "לזייף" את מספר התלמידים, שכלל אינם נוכחים. חלק מהבדיקות הללו בוצעו על ידי חיילי מדור ביני"ש של צה"ל, וחלק על ידי אנשי משרד האוצר.

כעת, כאמור, יחלו בדיקות מעמיקות הרבה יותר על מנת לעמוד מקרוב על התנהלות הישיבות, כשהיקף החקירות בכל שנה צפוי להיות יותר מ-20 אחוז מהמוסדות. "החקירה תהיה סמויה ובאופן שלא יגרום כל חשד אצל המוסדות הנבדקים", נכתב במכרז.

גורמים במשרד החינוך מסרו בתגובה לכיפה כי "המהלך לא יצא לפועל ולא נעקוב בחשאיות אחר מוסדות החינוך של הציונות הדתית. אמצעי הבקרה הקיימים כיום עונים על הצרכים ואף מאפשרים הפעלת סנקציות כלפי מוסדות ותלמידים החורגים מהכללים המקובלים".