חוצפה: גו'בניקים מהקריה מעבירים ביקורת על גיבור ישראל במימון ציבורי

כשגס רוח קילל ברחוב את אמנון אברמוביץ' התקשורת הזכירה את תרומתו לביטחון ישראל. כשתאגיד שידור מאגד חיילים כדי לטנף על גיבור ישראל בגלל דעה שהביע, זה הרבה יותר חמור. אם בשביל זה קם תאגיד השידור הציבורי, היה עדיף שישמרו שתיקה

חדשות כיפה משה מאירסדורף 23/11/16 19:09 כב בחשון התשעז

חוצפה: גו'בניקים מהקריה מעבירים ביקורת על גיבור ישראל במימון ציבורי
צילום מסך, צילום: צילום מסך

לפני חודש וחצי לא היה ככל הנראה אדם אחד בישראל שפספס את הקטע הטלוויזיוני ששודר שוב ושוב: מחוץ לכותלי בית הדין הצבאי שבו נשפט אלאור אזריה יצאו אמנון אברמוביץ' ועמית סגל מבית הדין שם התנפל אדם בשם עופר גולן, איש אלמוני עד לאותו רגע שצעק עליו ש"חבל שלא נשרפת בטנק". זה היה מכוער וגס רוח וזכה לגינוי מקיר לקיר ללא קשר לעמדות פוליטיות. המהדרין אף הזכירו שלמרות המחלוקות הפוליטיות יש לזכור את זכויותיו של אברמוביץ' שהמשיך לנהוג בטנק שנפגע במלחמת יום הכיפורים, תוך כדי פציעות וכוויות, ואף זכה על כך לצל"ש רמטכ"ל.

והנה השבוע, מסתבר שיש גיבור ישראל ויש גיבור ישראל. יש כוויות ויש כוויות. יש צל"ש ויש צל"ש.

<[embed]

]

תא"ל במיל' אביגדור קהלני, מ"פ בחטיבה 7 שנשרף ב60% מגופו, ואושפז לשנה, קיבל עיטור המופת על ניהול הקרבות.

במלחמת יום כיפור כשהוא מפקד על גדוד 77, ניהל את הקרב בעמק הבכא, השמיד מאות טנקים, ולמעשה בלם את הכוחות הסוריים מלהגיע למרכז הארץ. זכה כבר באותו יום לתואר 'גיבור ישראל' מפיו של מפקד החטיבה יאנוש בן גל ברשת הקשר, קיבל את עיטור הגבורה על ניהול הקרב, - הוא, אחרי כל זה, לא זכאי להגנה שלה זכה אברמוביץ'. וזו לא אשמתו- הוא פשוט לא אמר את הדעה הנכונה.

תאגיד השידור הציבורי שבימים אלו מנהל מאבק פוליטי על קיומו, ידוע בסרטונים הקצרים שהוא מפיק על נושאים חדשותיים. בסרטון שאין דרך אחרת מלקרוא לו מבזה ומביך, איגד תחת הכותרת "משיבות אש- קהלני שים לב, חיילות וחיילים מסרבים להיות אויבים" כמה חיילים ושאל אותם מה דעתם על דבריו של קהלני.

נזכיר, שבתחילת השבוע התבטא קהלני ברדיו 'גלי ישראל' נגד השתתפותן של נשים בשדה הקרב. הוא הסביר כי הוא קידם נשים בכל תפקידיו בצבא, ויש דברים שהן יודעות לעשות טוב יותר מגברים אך הרג של אויב הוא משהו שמי שאמורה להיות אמא וללדת יכול לפגוע בנפשה בצורה משמעותית.

אפשר לא להסכים איתו. אפשר אפילו לחלוק עליו בחריפות. הפער בין הזעקה לחופש הביטוי וההסתה כשמדובר בעיתונאי של חברת החדשות של ערוץ 2 לזובור הציבורי שאפשר לעשות לתא"ל במיל' שפשוט אמר דעה שלא קולעת לדעתו של מיעוט ליבראלי ופמיניסטי - הוא בלתי נתפס.

אפשר להתפוצץ מהמחשבה שבכספי המיסים שלי לוקחים חיילים, ג'ובניקים בהפסקת צהריים בעזריאלי, שנולדו כשקהלני היה השר לבטחון פנים, ומרשים לעצמם להגיד לו שהוא "חצוף", "מביך", "מבאס" או "אביגדור קהלני צריך להתבייש במה שהוא אמר".

במאמר מוסגר צריך לתהות בקול האם דובר צה"ל שבשבוע האחרון שולח עשרות חיילות וקצינות המשרתות כלוחמות להתראיין בשלל אמצעי התקשורת יעמיד לדין משמעתי את החיילים שהתראיינו לכלי תקשורת בניגוד לפקודות צה"ל. ל'כיפה' ולכלי תקשורת נוספים הם מסרבים כבר חודשים ארוכים לראיין את הרב הצבאי הראשי, תא"ל רפי פרץ אבל כל חיילת רשאית וכמו שזה נראה אפילו בעידוד מלא של דובר צה"ל, להביע את דעתה על אלוף במיל' יפתח רונטל או על אל"מ הרב אייל קרים. דובר צה"ל בתגובה: "החיילים המצולמים צולמו ללא אישור דובר צה״ל ובניגוד לנהלים ולפקודות. הנהלים יחודדו ביחידות".

נחזור לתאגיד: עוד יותר מביכה התגובה של תאגיד השידור הציבורי לפנייתנו אליו: "תאגיד השידור הישראלי, כאן בהקמה, מביא את מגוון הקולות המייצגים את כלל הציבור בישראל ולבטח בנושא מהותי ומשמעותי כמו שילוב נשים בתפקידי לחימה בצה"ל".

להגיד שקהלני "מבאס" זה מגוון הקולות המייצגים את כלל הציבור בישראל? להגיד לגיבור ישראל ש"הוא צריך להתבייש" זו עיתונאות? זו הגינות? זו הבעת דעה מנגד?

עד היום באמת לא הבנתי מה נתניהו רוצה מהם. למה הוא מכנה אותם 'שוברים שתיקה'. היה נראה שקם פה גוף שידור מגוון, מאוזן ובעיקר הגון. סרטון מצד שמאל נענה בסרטון תגובה מצד ימין. סרטונים על ערבים, חרדים, ימנים ושמאלנים באותה מידה של סימפטיה ורצוון לגלות זוויות בחברה הישראלית.

אחרי שראיתי את הסרטון הזה, יש לי תחושה עמוקה מאוד, שאנחנו עומדים לקבל את אותה גברת בשינוי אדרת. אם זו עומדת להיות מגמה עדיף - שישמרו שתיקה.

* הסרטון המדובר הורד על ידי התאגיד 'כאן'. הקטע המובא במאמר הוא תקציר של הסרטון המקורי