חולדאי מציע: תחבורה ציבורית בשבת במקום קניות

ראש עיריית ת"א במכתב לח"כים וראשי רשויות: "לגבש אמנה חברתית בה נסכים שבשבת לא יתקיים מסחר ובתמורה נעניק שירות של תחבורה ציבורית יעילה"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 13/01/16 16:30 ג בשבט התשעו

חולדאי מציע: תחבורה ציבורית בשבת במקום קניות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ראש העיר התל אביבי רון חולדאי מציע לסגור את מרכזי המסחר בשבת, אך לאפשר פעילות סדירה של תחבורה ציבורית מקום. זאת, על רקע הצעתו של חבר הכנסת מיקי זוהר להשבית את המסחר בשבת לחלוטין - הצעה שגררה ביקורת רבה. במכתב ששיגר היום (ד') חולדאי לחברי כנסת וראשי רשויות, הוא מציע לגבש "אמנה חברתית" שתסדיר את עניין השבת.

"תפיסת העולם המנחה הייתה ונשארה כי יום השבת צריך להיות יום מנוחה בו אין מסחר ועבודה", כותב חולדאי. "זהו ערך סוציאלי ממדרגה ראשונה. לכל אדם צריכה להיות זכות ליום מנוחה בשבוע. יום מנוחה שבו הוא יכול לבלות, לנפוש או לבקר את קרוביו; ואך טבעי שכיהודים וכציונים נאמץ את יום השבת כיום המנוחה שלנו במדינת ישראל.

לדברי חולדאי, "התחבורה הציבורית צריכה להיות במתכונת המאפשרת לכל אזרחי ישראל גישה למערכת השירותים והצרכים הנדרשים ביום המנוחה והפנאי, שמן הסתם תהיה שונה מהמתכונת הנהוגה ביום חול. כך תתאפשר גם למי שאינו מחזיק רכב פרטי נגישות לבתי-חולים, לביקור קרובים, מופעי ספורט ותרבות, רחצה בחוף הים ועוד.

"זו אינה סוגיה מקומית או תל-אביבית אלא עניין כלל-ארצי. מדוע רק מי שיש לו רכב יוכל לבקר את קרוביו, ליהנות ממופעי תרבות וספורט או בילוי בחוף ים בשבת?! מדוע הסבתא מטבריה או מבאר-שבע לא תוכל לבקר בשבת את נכדיה בהרצליה או בבת-ים?! ובראייה כוללת של איכות הסביבה והכלכלה - תחבורה ציבורית בשבת תאפשר להוריד מהכביש כלי רכב פרטיים רבים שמוחזקים על-ידי אלה שאין להם דרך אחרת להתנייד ביום המנוחה".

כבר לפני חודש וחצי אמר חולדאי בכנסת בשדולת התחדשות יהודית שעסקה בנושא השבת בישראל, כי הוא מעוניין בתחבורה ציבורית שתפעל בצורה סדירה בשבתות, מה שלא קורה כיום בשום מקום בארץ מלבד חיפה, בתמורה לסגירת מרכזי קניות ומסחר.

חברי הכנסת רחל עזריה ואלעזר שטרן שנכחו בשדולה, אמרו כי הם עובדים יחד על אמנה שתנסח מחדש את הגדרות הסטטוס קוו בנוגע לשבת בישראל. בעקבות כך, התעוררה התנגדות בקואליציה מצידה של עזריה להצעתו הנוכחית של מיקי זוהר שאינה כוללת בתוכה הסדרים שיעסקו בתחבורה, אלא אך ורק הגבלות על מרכזי מסחרי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן