חוות דעת משפטית של הרבנות: החלטת הגיור אינה חוקית

בלעדי. בחוות דעת משפטית שהוגשה לוועדה לבחינת החלטת הממשלה בנושא מותבי הגיור המקומיים נטען כי נפלו בהחלטה פגמים משפטיים רבים, בעטיים היא איננה חוקית ודינה להתבטל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/01/15 10:22 ב בשבט התשעה

חוות דעת משפטית של הרבנות: החלטת הגיור אינה חוקית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חודשים לאחר אישור חוק הגיור כהחלטת ממשלה, הסערה עדיין מתנהלת בין הרבנות הראשית, ועדת ההיגוי של הרבנים הציוניים דתיים שהוקמה בידי הממשלה, וגופים פרטיים שונים.

בחוות דעת משפטית שהוזמנה על ידי הוועדה לבחינת החלטת הממשלה בנושא מותבי הגיור המקומיים מטעם מועצת הרבנות הראשית, עולה כי לטענת המשפטנים ממשרד מ' פירון ושות', ישנם בהחלטה שהתקבלה בעיות רבות מבחינה משפטית שמעמידים אותה בספק חוקיות. בחוות הדעת, שהגיעה לידי הרבנות הראשית אתמול בערב, ושמפורסמת לראשונה ב'כיפה', כותבים המשפטנים "לדעתנו המשפטית נפלו בהחלטת הממשלה פגמים משפטיים רבים, שבעטיים היא איננה חוקית ודינה להתבטל".

לידיעות נוספות בנושא:

- אופטימיות זהירה: הושגה הסכמה על חוק הגיור עם הרבנות הראשית

- ברבנות הראשית מכחישים: אין הסכמות בנוגע לגיור

- סוגיית הגיור: הרבנות הראשית מחמיצה הזדמנות

כותב חוות הדעת מטעם המשרד, עו"ד ראנטו יאראק, מסביר כי אין מקום להקל ראש בהחלטה שמטרתה להקל על הליכי גיור "ויש להבטיח שלא יווצר על פיה תהליך שבסופו יוטל סימן שאלה כבד על תוקף התגיירותו של הנוגע בדבר, ושהוא ייחשב חלילה כמגוייר על ידי רשויות מסויימות ואולי לצרכים מסויימים, אך רשויות ומוסדות אחרים לא יראוהו כיהודי".

לטענת הכותבים החלטת הממשלה מתיימרת להקים בתי דין, אך היא מתעלמת מכך שיש להקים בתי משפט או בתי דין על ידי חקיקה ראשית וכן "לוודא שהדיינים המתמנים לשבת בדין יהיו בעלי הכשירות המתאימה, לא רק בהיבט של עמידה במספר דרישות פורמאליות אלא גם מבחינה מהותית". בנוסף הם טוענים כי על פי דין תורה פעולת הגיור היא פעולה שיפוטית המאפשרת שינוי מצב משפטי, דבר אשר לא קורה לטענתם בהחלטת הממשלה.

על פי חוות הדעת אחד הכשלים הבעייתיים ביותר הינו בכך שראש מערך הגיור, שאמור לאשר את הרכבי מותבי הגיור החדשים נעדר כל שיקול דעת מהותי ואין בסמכותו לפסול את המועמדים העוברים את המשוכות הפורמליות. "מצב זה הוא בלתלי נסבל ומקומו לא יכירנו במדינת חוק מתוקנת", הם כותבים. "היעלה על הדעת, למשל, ששלושה עורכי דין בעלי כשירות פורמלית להתמנות כשופטים 'ימנו עצמם' למשה שיפוטית בדרך זו, כאשר כל שנותר לגורם הממנה הוא לבדוק אם הם עונים על תנאי הכשירות הפורמליים?!", הם שואלים.

המשפטנים מותחים ביקורת על הממשלה, שלטענתם הניחו שמועצת הרבנות הראשית תשתף פעולה מרצונה, לאחר שהאחרונה הודיעה על התנגדות מפורשת. "הממשלה דימתה להחליט שבסמכותה לחייב את מועצת הרבנות הראשית לערוך בחינות, והתיימרות זו, בכל רגשי הכבוד, נטולה כל תוקף משפטי".

טענה נוספת שעולה היא שאין מקום לאפשר לשר המשפטים ולשר לשירותי דת לעקוף את הרבנות הראשית, וכן בעיה שעולה היא ששום גיור לא יושלם טרם הוצאת תעודה בידי הרב הראשי. "אם הרבנות הראשית והעומד בראשה יפקפקו בגיוריהם של מותבים שהוקמו בדרך לא דרך, קיימת סכנה מוחשית שהרב הראשי יסרב להוציא תעודה מתאימה.

לאור טענות אלו מסכמים המשפטנים, ראוי היה שהממשלה תתייעץ עם הרבנות הראשית לפני אישור החלטת הגיור, ועל כן "מכל הטעמים הללו אנו בדעה שיש סיכוי לא מבוטל שההחלטה לא תעמוד במבחן משפטי ותיפסל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן