חוות דעת: הבניין המתוכנן ברחבת הכותל – יסכן חיים

מפכ"ל המשטרה לשעבר, אסף חפץ, מזהיר מפני בניית בניין ברחבת הכותל הצפוי לשמש את הקרן למורשת הכותל ואת לשכת רב הכותל. לדבריו, הבניין ימנע אפשרות לפינוי מהיר של פצועים

חדשות כיפה אורי פולק 29/04/12 12:41 ז באייר התשעב

חוות דעת: הבניין המתוכנן ברחבת הכותל – יסכן חיים
Golasso, צילום: Golasso

חוות דעת חדשה שגיבש מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב ניצב (בדימוס) אסף חפץ, מזהירה מפני בנייה מתוכננת ברחבת הכותל המערבי, בטענה כי היא עלולה לגרום לסכנת מוות למתפללים. חוות הדעת מתייחסת לתוכנית שכבר אושרה על ידי העירייה, לבניית בניין בן ארבע קומות על שטח בחלק המערבי של הרחבה.

על פי התוכנית, הבניין החדש ישמש את הקרן למורשת הכותל המערבי והוא אף יכלול לשכה חדשה לרב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ'. הקמת הבניין תספח 250 מטרים רבועים מרחבת הכותל המערבי, תוך שהיא אף חוסמת שטח מילוט או פינוי אפשרי במקרי דחק ברחבת הכותל או במקרה של אסון המוני שעלול להיגרם בהר הבית.

"מניסיוננו ועל-פי היכרות עם דרישות הביטחון בשטח רחבת הכותל, תוכניות האבטחה והפינוי - גריעה של שטחים אלו עלולה להחמיר באופן מהותי ומשמעותי את מצב הביטחון ברחבת הכותל ולהגביר הסיכון לפגיעות בגוף ונפש כתוצאה מהקטנת השטח של הרחבה העומד זמין לציבור המגיע לאתר", כתב חפץ יחד עם תנ"צ (בדימוס) נתן קרמקסקי, לשעבר מפקד מחוז ש"י במשטרה.

לטענת השניים, בניית הבניין עלולה להביא ל"סכנה מוחשית והפרעה של ממש לטיפול או לפינוי של נפגעים בעת אירוע רב נפגעים באתר. חסימת חלק ניכר מן הפאה המערבית של הרחבה בבניין (בית הליבה) תגביר הסיכונים באופן משמעותי".

"יש לדאוג למרחב לשטח כינוס והיערכות של כוחות הביטחון שלעיתים יכול להגיע למאות ואף מעל 1,000 שוטרים, כלי רכבם, רכבי שליטה ופיקוד ולוגיסטיקה לתחזוק הכוחות במשך שעות רבות", טוענים השניים בחוות דעת, בהנחה כי "אפשרות של נפגעים מחייבת שטח לפריסת כוחות לטיפול במקום האירוע - רכבי פינוי ואמבולנסים - עד לשיגורם לבתי חולים ואלו צריכים להיות מרוחקים ככל האפשר מן הכותל ומרחבת הר הבית. תקריות של יידוי אבנים מסיבית מחייבת הסגת המתפללים לאחור על-מנת להוציאם מטווח זריקות האבנים. הצרת המרחב וגריעת שטח מפאתו המערבית תפגע משמעותית ביכולת הזאת ותייצר מרחב קטן לכל הצרכים של מקום רגיש שכזה".

לטענתם, באירוע שבו יהיו נפגעים מאירוע חבלני, פינוי הנפגעים יתעכב עד כדי סיכון חיים בעקבות הבניין החדש. "בעת השלכת אבנים מהר הבית לרחבת הכותל, כפי שאירע לא מעט פעמים בעבר, מתחייב פינוי המתפללים והמבקרים בכותל במהירות רבה. צפיפות המקום כפי שהיום מקשה על פינוי מהיר ביותר ועל אחת כמה וכמה כשהצפיפות תגבר יהיה הפינוי איטי יותר עקב חסימות חלקים ניכרים. כמו-כן, הזרמת כוחות תגבור והצלה תתעכב ומכאן תיגרם סכנה ממשית ומוחשית לפגיעה בגוף ובנפש וברכוש ולסיכון ממשי לחיי אדם", נכתב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן