חדש: כתב יד בלתי קריא? תוכל להיבחן ברבנות הראשית

עו"ד אביעד הכהן מציג בעיות רבות במבחני הרבנות: אין אפשרות לערער על הציון, אין חלוקת נקודות לפי סעיפים ואחוז נכשלים גבוה. בעבר בעלי כתב יד לא ברור לא קיבלו ציון, לראשונה תתאפשר להקליד את הבחינה

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 11/08/16 15:01 ז באב התשעו

חדש: כתב יד בלתי קריא? תוכל להיבחן ברבנות הראשית
shutterstock, צילום: shutterstock

עו"ד פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, עוסק זה מספר שנים בסוגיית המבחנים לרבנות. פניות שהגיעו אליו במשך השנים העידו על חוסר בנהלים ברורים וחוסר הוגנות כלפי הנבחנים.

"בעיה אחת היא של אנשים שכתב היד שלהם איננו קריא, הם יכולים ללמוד לבחינה שנה שלימה, לדעת את החומר, לעשות את הבחינה, ואחר כך הרבנות פשוט לא בודקת להם את הבחינה ואומרת 'כתב היד לא קריא'. היא לא בודקת את המבחן, פשוט לא נותנת ציון. באוניברסיטאות נותנים במקרה כזה מישהו שישכתב את הבחינה או נותנים לסטודנטים לכתוב על מחשב מלכתחילה, זה הליך פשוט. בעקבות הפנייה שלנו, הרבנות הודיעה שבבחינה הקרובה הם כן יאפשרו לכתוב במחשב" מספר עו"ד הכהן.

"הבעיה השנייה היא שגם כשבודקים את הבחינות אין אפשרות לערער עליהן כי הבודקים לא כותבים הערות ואת החלוקה של הציון לפי סעיפי השאלות, אלא רק ציון סופי. אין לך אפשרות לדעת על מה הורידו לך נקודות ולכן אין לך אפשרות לערער, הכל שרירותי לחלוטין. לטענתם הבודקים כותבים את ההערות על דף נפרד ולא על גבי הבחינה". עו"ד הכהן מסביר כי חוסר היכולת לערער "זה דבר שלא מקובל בשום מקום כבר עשרות שנים. אנחנו ביקשנו שיהיו נהלים ברורים כמו שצריך. הם הבטיחו לנו שהם מגבשים קריטריונים, הם מגבשים את הקריטריונים האלה כבר כמה חודשים, אני לא יודע מתי זה יקרה".

לפני שלוש שנים הגיש עו"ד הכהן בג"ץ כנגד הרבנות הראשית בעקבותיו הופסקו לחלוטין הבחינות בעל פה. בעבר הבחינות בעל פי היו נטולות קריטריונים אחידים, חסרות נהלים, "לא הייתה שליטה עליהם והיו מעבירים כל מיני אנשים שלא למדו בכלל, ויתרו לאנשים על חלק מהבחינות. חסמנו את זה לחלוטין. מאז יש רק בחינות בכתב, אין בחינות בעל פה. זאת הייתה מהפכה".

לפני שלושה חודשים פנה שוב עו"ד הכהן לרבנות בדרישה להסדיר את זכות הערעור בבחינות הרבנות, את היעדר הניקוד לפי סעיפים, בנוסף דרש כי פיתרון הבחינה יפורסם לאחר הבחינה "למען יוכל כל נבחן לדעת האמנם שגה ואם כן במה".

עו"ד הכהן ציין גם כי הגיעו לאוזניו תלונות על אחוז גבוה של נכשלים במבחנים וכי לדעתו על הרבנות לפרסם את אחוז הנכשלים בחמש הבחינות האחרונות לדיינות. באופן כללי ציין עו"ד הכהן כי על הרבנות לקבוע "סדרים כוללים, מפורטים וכתובים, בכל היבטיהן של הבחינות לרבנות, כללים שיבטיחו את ההוגנות והשיוויון בכל בהליכי הבחינה וימנעו חשש ללזות שפתיים בדבר הפליה ושרירות לב".

הפניות של עו"ד הכהן נעשו בשמו ובשם הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט.

ברבנות הראשית בחרו שלא להגיב לדברים.