חבר מועצת הרבנות הראשית נגד צהר: עושים צחוק מרבני הערים

הרב רלב"ג, חותנו של הרב דוד לאו הוסיף ואמר: "החוצפה היא שמשרד הדתות מתחיל לטפל בנהלי רישום נישואין וזו סכנה מוחשית. עוד מעט יחליטו לטפל גם בנושאי כשרות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/02/15 18:34 כו בשבט התשעה

חבר מועצת הרבנות הראשית נגד צהר: עושים צחוק מרבני הערים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"צהר אינם מבקשים תעודת רווקות ולכן אין למועצה הדתית בתל אביב יכולת להתחרות איתם. עלינו לאכוף את הארגון לגבי תעודת רווקות ולפעול נגדם", אומר הרב יצחק רלב"ג, חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל וחותנו של הרב הראשי דוד לאו שקרא לפעול כנגד צהר בעניין תעודות הרווקות.

"עושים צחוק מרבני הערים וסגן השר הרב אלי בן דהן אף אמר שזה לא חוקי. אז אם כך מדוע לא לאכוף את צהר על ההסכם שהיא חתמה עם הרבנות? מי שפועל שלא לפי ההוראות צריך להיענש על כך ויש להפסיק לצהר את קבלת תעודות הנישואין. אלא שהמשרד לשירותי דת מפחד מצהר".

בנוסף התייחס הרב רלב"ג לפתיחת אזורי הרישום ואמר: "החוצפה היא שמשרד הדתות מתחיל לטפל בנהלי רישום נישואין וזו סכנה מוחשית. איננו יודעים מי יישב מחר במשרד- היום זה הבית היהודי ומחר תגיע הוראה מהבית המוסלמי. נישואין זה קדושה, עוד מעט במשרד הדתות יחליטו שגם עניין של כשרות של בשר וחלב יהיה בהחלטה של משרד הדתות?".

הדברים נאמרו בכנס המועצות הדתיות בנתניה שנערך לאורך כל השבוע שעבר ושכלל פאנלים שונים הנוגעים לסוגיות מורכבות שאיתם מתמודדים ראשי המועצות הדתיות לרבות נושא הפיקוח של המפקחים והמשגיחים. הדיון בוא השתתף הרב רלב"ג היה סוער במיוחד ועסק בחוק פתיחת אזורי הרישום לנישואין שמכונה גם 'חוק צהר'. על פי החוק זוג המבקש להירשם לנישואין אינו מחויב לעשות זאת דווקא במועצה הדתית המקומית שבמקום שבו הם מתגוררים, אלא יכולים להירשם בכל מועצה דתית בארץ. החוק גם קובע שזוגות הנרשמים לנישואין רשאים לקבל את כל התיעוד הדרוש לשם כך אצל כל רשות רושמת שמוסמכת לרישום נישואין, יהא מקום מגוריהם אשר יהא.

(צילום: דוברות)

אלא שמסתבר שעל אף שאזורי הרישום נפתחו כחוק, ועדה שמינתה הרבנות אינה מסכימה להנפיק תעודות רווקות ואף אינה מקדמת במהירות מערכת ממחושבת שתפקידה להקל על הנרשמים לנישואין. עניין זה מקושר ישירות גם לתרעומת גדולה ומתח רב ששורר בין המועצות הדתיות לארגון צהר. יו"ר חבר המועצות הדתיות שלמה תנעמי אמר כי "אם נייעל ונשפר את השירות ואם צריך אפילו נציע כוס קפה, הרי שאף אחד לא יצטרך ללכת לצהר. אני אמנם עם כיפה סרוגה, אך איני תומך בארגון צהר. שירותי המועצה יכולים להיות טובים יותר וגם לחסוך 180 ש"ח שנדרשים לשלם אצל צהר. יש לזכור שהזעפת פנים של פקיד במשרד הפנים לא תפריע לאף אחד, בעוד שהזעפת פנים במשרד לשירותי דת מקושרת ישירות לדתיים וגורמת לחילול ה'".

דוד שילה יו"ר המועצה הדתית בראשון לציון: "'חוק צהר' הביא לנגיסה משמעותית בפעילות המועצות הדתיות בכלל ובראשון לציון בפרט. ישנה ירידה של 15 אחוז בשנה האחרונה בפעילות ההרשמה לנישואין בעיר כתוצאה מהחוק. מספר מבקשי תעודות הרווקות נמוך גם משום שישנם רבים שהפסיקו לדרוש את התעודה. כדי להתמודד עם המציאות הזאת, אנו מקדמים שיתוף פעולה עם ארגון להב שמתעסק עם הדרכת חתנים וכלות שישדרג את כל נושא הרישום לנישואין. הארגון גם יסייע במימון כוח אדם נוסף לצורך הוצאה לפועל של התוכנית. אנו הולכים לעבור מהדרכה כללית לזוגות להדרכה אישית לחתן ולכלה. הפרויקט כולל קבלת זוגות בחדרים אישיים עם מדריכות ומדריכים אישיים. כלות בהריון מרגישות פעמים רבות אי נוחות בתור של שלושים זוגות ולכן בעתיד הנראה לעין ייקבעו זמנים אישיים ופגישות אישיות והכל כדי ליצור שיפור משמעותי בנושא הרישום לנישואין".