חברת פורום תקנה מבהירה כי זה לא המקרה היחיד: "התופעה קיימת"

בעוד יומיים אמור להשתחרר מי שהורשע בעבירות מין בחזרה לביתו בשומרון. חברת פורום 'תקנה', ד"ר שלומית להמן מבהירה כי ההנחיות שהמליצו ליישוב בשומרון מתייחסות לקהילה בלבד. על היקף המקרים היא אומרת: "לצערנו יש אנשים פוגעים ויש אנשים נפגעים"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 10/08/16 09:48 ו באב התשעו

חברת פורום תקנה מבהירה כי זה לא המקרה היחיד: "התופעה קיימת"
shutterstock, צילום: shutterstock

חברת פורום תקנה , העובדת הסוציאלית ד"ר שלומית להמן, מעורבת בתהליך ליווי אחד מיישובי המועצה האזורית שומרון שמתמודד עם חזרתו של אחד מתושבי היישוב, עבריין מין מורשע, שישוחרר מהכלא ביום שישי הקרוב, כפי שפורסם בתחילת השבוע בכיפה.

לפני למעלה משנתיים הואשם והורשע יו"ר ועדת הנוער ביישוב בשורה של פגיעות מיניות בבני נוער בין הגילאים 13- 18. עד היום לא הודה תושב היישוב המורשע במעשה ולא הסכים לעבור טיפול לעברייני מין בכלא. תושבי היישוב פנו לפורום תקנה בבקשה להדרכה כיצד יש להתמודד עם חזרתו ליישוב, הן מבחינת שמירה על הנפגעים והן מבחינת שמירה על משפחת הפוגע, אישתו וילדיו, שעדיין מתגוררים ביישוב. הפורום העביר ליישוב שורה של המלצות שד"ר להמן הייתה שותפה לכתיבתן.

ד"ר להמן, עובדת סוציאלית מומחית ומנהלת המרכז למשפחה, לטיפול ומניעת אלימות במשפחה בציבור הדתי והחרדי מטעם יד שרה, מסבירה כי תפקיד הקהילה, וההנחיות של פורום תקנה, אינם נוגעים במקרים הספציפיים של הילדים שנפגעו "צריך לעשות פה אבחנה מאוד ברורה- הבקשה שהגיעה אלינו הייתה ביחס לקהילה, איך הקהילה גם נשמרת וגם שומרת. מה המחויבות של הקהילה במצב הנידון. בהקשר כזה ניתן וחשוב לנסח הנחיות כלליות. לקהילה יש אחריות כלפי חבריה מדיני ערבות. לעומת זאת, בהיבט הפרטני - מה ההנחיות הספציפיות של הורים כלפי הילד שלהם? של אנשים כלפי עצמם? זו שאלה שונה".

"לפרט יש את המטפל שלו שכחלק מתהליך הטיפול מעריך וקובע מה נכון עבורו, מה חשוב לו, ומה אפשרי ביחס אליו. הוא גם זה שיכול להאיר את עיני הקהילה ברמת הסיכון והמסוכנות שלו. השיקולים בשאלה זו והדומות לה מרובים ומגוונים מאד והאיזון בין ההיבטים השונים הללו ראוי שייעשה בשיתוף של הגורם האחראי להיבטים הטיפוליים" אומרת ד"ר להמן." זאת בשונה ממה שקורה בקהילה, שמטבע הדברים, איננה הכתובת לקבלת טיפול. ייתכן שההמלצות הטיפוליות הנוגעות לפרט יהיו בעלי משמעות גם עבור הקהילה אבל ברמה העקרונית מדובר בשני מישורים שונים".

"במישור הפרטני לא נכון לומר דברים כוללניים. כל מקרה צריך להיות נדון לגופו. ברור שכשמישהו נפגע יש קושי, אבל פני הקושי הם אינדיבידואליים ומשתנים ממקרה למקרה. במקרים רבים ישנה מערכת טיפולית תומכת, שכוללת הדרכה להורים ולסביבה. כל מקרה לגופו, ולא יהיה נכון לומר משהו גורף ומי שירגיש אחרת יחשוב שאינו בנורמה. ולכן יש להיזהר".

מה היקף התופעה של פגיעות מיניות ביישובים?

"לא בדקתי את היקף התופעה ולכן איני רוצה לאמוד אותה. התופעה קיימת, לצערנו יש אנשים פוגעים ויש אנשים נפגעים. אני חושבת שמי שמכיר את המקרה לגופו הוא זה שצריך לתת את ההמלצות לטיפול בהיבט הפרטני שלו. חשוב לי לציין, אני לא נפגשתי עם הקהילה. שוחחתי עם רכזת הקהילה, אך לא הייתי בארץ בעת המפגש עם פרנסי הקהילה. הייתי שותפה לכתיבת ההנחיות לקהילה".