חברת פורום תקנה: "אסור לתלות אנשים בכיכר העיר"

ד"ר לאה ויזל, חברת פורום תקנה, בתגובה לפרסום תוצאות הפוליגרף של תא"ל אופק בוכריס בידי עורכות הדין של המתלוננת: "זכותו של כל אחד לחפות עד שיוכח אחרת"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 16/03/16 12:30 ו באדר ב'

חברת פורום תקנה: "אסור לתלות אנשים בכיכר העיר"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אדם שהוא חשוד ונמצא בשלבים מאוד ראשונים של החקירה, חזקת החפות היא זכות יסוד בשבילו, אני לא יכולה לגבש תגובה כל זמן שהחקירה מתנהלת" כך אומרת היום, ד"ר לאה ויזל מפורום תקנה, על ההאשמות המיידיות כלפיי בוכריס, בעקבות ההדלפות על בדיקת הפוליגרף בה הוא נמצא כדובר שקר, והמתלוננות כדוברות אמת.

מצד שני, אומרת ויזל, כי חייבים לתמוך בנפגעות, עד אשר תתברר האמת: "חמור מאוד לחתום על עצומה שמניחה מראש שהתלונות הן תלונות שווא, מאיפה הביטחון הזה?", אך מוסיפה "אפילו חוק זכויות נפגעי עבירה - הסעיף הראשון שלו כותב, שמטרת החוק להגן על זכויות נפגעים תוך שמירה על זכויות נחקרים וחשודים. אנחנו מדינה דמוקרטית ולא יכולים להרשות שיתלו אנשים בכיכר העיר בלי דין ובלי דיין. אסור לחתום על עצומה בעד, אבל גם אסור להסיק מסקנות נגד. יש לנו אולי הדלפה על הפוליגרף, מישהו יכול להסיק מסקנות? זה לא במדינה שיש בה סדר ומשפט, וגם מכונת האמת, היא קצת בעייתית. צריך לסמוך על ההחלטה שתצא בבית משפט".

לדבריה של ויזל, כל אדם הוא זכאי, עד אשר יצא מורשע בבית המשפט: "זכותו של כל אחד לחפות עד שיוכח אחרת המדינה משלמת מחיר, ובלבד שלא נכניס אנשים לכלא שהם חפים מפשע. אסור לשכוח את זה, אבל גם לא לחתום על עצומות שהוא גיבור ישראל. זה לא רלוונטי בכלל לשלב של בירור האשמה".

ויזל התייחסה גם להליך ניכוי השליש ממאסרו של הנשיא לשעבר משה קצב, שהורשע בעבירות ומין, וטוענת כי אין להתייחס לקצב באופן אחר רק בגלל שששימש בתפקידו הרם: "הנשיא לשעבר ביצע עבירות חמורות מאוד, אין בזה ספק. אבל נשיא, כמו גם אחרון האסירים, זכאי לזכויות שיש לאסירים, והחוק מ-2001 עשה סדר לדבר הזה וקבע שיש וועדת שחרורים מקצועית, שאפשר להגיש לה בקשה לניכוי שליש והפרמטרים לדיון של הבקשה קבועים בחוק. יש שם סעיף שנותן אפשרות לא לתת שחרור מוקדם, אבל זה בנסיבות מיוחדות ובסך הכל, בגדול, השיוויון בפני החוק זה אחד המסרים החשובים שיש לנו להעביר".

למרות שהנשיא, הוא האזרח מספר '1', הוא צריך להיות שווה לכלל האזרחים המורשעים בכלא: "מהרגע הוא מרצה את עונשו, אני לא חושבת שצריך להיכנס בו, יש כאן קצת טעם של רדיפה אישית. לכן אני חושבת שצריך פה זהירות, לא לעשות עליהום. אם ועדת השחרורים תחליט לשחרר, זה לא יתפרש כפגיעה בנפגעות".

"הכללים אומרים שיש זיכוי מחמת ספק, זה לא אומר שמישהו שיקר, זה לא אומר שמישהי לא נפגעה. אני חושבת שהמסרים העדינים האלה והמאוזנים, הם גם לטובת הנפגעות. יצא לי לשמוע את חברותיי מתראיינות ומדברות בשצף קצף כמה זה חמור לשחרר את קצב לפני הזמן, מבלי להתייחס לסעיפי החוק. אני לא בטוחה שהטיעון שלהן חזק מבחינה משפטית. זה צריך להיות במסגרת החוק הרלוונטי ולא במסגרת התרעמות".