חברי קיבוץ עין גדי יכריעו: האם ייבנה בית כנסת ומקווה בקיבוץ

השבוע יכריעו חברי הקיבוץ הותיק האם לראשונה יוקם על שטחם מתחם הכולל בית כנסת ומקווה. המתנגדים: "רוצים לסמן וי על עוד קיבוץ חילוני". ראש מועצת תמר: "אין פה שום כפיה. מי שירצה ייכנס ומי שלא, לא"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/09/16 15:48 ט באלול התשעו

חברי קיבוץ עין גדי יכריעו: האם ייבנה בית כנסת ומקווה בקיבוץ
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בקיבוץ עין גדי, הסמוך לים המלח, הרוחות סוערות בעקבות כוונה להקים בית כנסת בשטח הקיבוץ.

מועצת תמר, בראשות דב ליטבינוף, הגישה הצעה לבניית מתחם שיכלול בית כנסת ומקווה בעלות כוללת של כ- 7 מיליון ש"ח. ראש המועצה, ליטבינוף, אמר היום ל'כיפה' כי "בעין גדי אין בית כנסת מסודר. יש ארון קודש עם ספרי תורה ובמשך שנים, מתפללים בחגים במועדון לחבר". לדבריו בקיבוץ יש מגוון דעות ומנהגים שנותנים מקום לכולם, "יש בקיבוץ כאלה שצמים ביום כיפור והולכים להתפלל ובמקביל חדר האוכל פועל בערב עבור אותם חברים שלא צמים וכולם חיים עם זה בשלום".

דב לא מבין את פשר ההתנגדות להקמת המתחם ואומר כי הוא "לא רואה שום שינוי בזה שמקימים בית כנסת, ושזה יפגע באורחות החיים של הקיבוץ". לטענתו מדובר בקומץ מתנגדים שהחליט לצאת כנגד ההחלטה, "יש את אותה חבורה, לדעתי קטנה אך רעשנית, שמייצרת את ההתנגדות הזאת".

לדברי ליטבינוף, המתנגדים לא רואים את התמונה כולה ואומר כי "בית כנסת בעין גדי זה לא דבר חדש, זה קיים כבר מלפני 1600 שנה. מצאו בית כנסת עתיק ומפואר, ששימש את היהודים בעבר, וגם במקווה באיזור כך שיש לזה ערך היסטורי, תיירותי ארכיטקטוני. המתנגדים לא רואים את כל התמונה ומתרכזים בכביכול כפייה הדתית, אבל אין פה שום כפיה. מי שירצה ללכת לבית הכנסת ילך ומי שלא ירצה לא ילך".

אחד מהמתנגדים ליוזמה, הוא חבר הקיבוץ הותיק, גלעד צבי גרימי. לטענתו,עיקר ההתנגדות היא להקמת המקווה. "אין צורך במקווה, לא בקיבוץ ולא במלון. מי יטבול פה במקווה? בשביל אולי אולי טובלת אחת או שתיים בחודש לא צריך שום מקווה ואין לכך שום הצדקה".

לטענת גרימי, ישנו גוף שראש המועצה לא מוכן להסגיר את שמו שמציב תנאי לתקצוב בניית המתחם והוא, בניית מקווה לצד בית הכנסת, "אותו גוף שבא לדב ואמר לו שהם מוכנים לתת לו כסף כדי להקים בית כנסת בתנאי שיבנה גם מקווה, למה הם מתנים את זה במקווה? כדי לדחוף לנו אצבע בעין וכדי לסמן על המפה שהנה כבשנו עוד מאחז בלב הקיבוץ החילוני והקמנו מקווה. אין שום סיבה אחרת". כששאלנו את גלעד צבי, מי אותו גוף עלום, הוא טען שהוא לא יודע כי "דב לא מספר, אבל אני מניח שמדובר במימון ציבורי של איזה גוף דתי".

גרימי טוען שעבורו מדובר במאבק עקרוני על צביון הקיבוץ, "את המאבק על הדמות החילונית-ליברלית של המדינה, כנראה שהפסדנו והמדינה הופכת להיות דתית ולאומנית. אבל בחלקת אלוקים הקטנה שלי, אני רוצה לשמור על הציביון שלי ולהימנע מנעיצת הטלפיים של הממסד הדתי שלא לצורך". גם לגבי בית הכנסת הוא לא בטוח שצריך להקים מתחם כל כך מפואר ואומר כי ,בית הכנסת הוא לא הנושאהמרכזי שאנשים דתיים מתעניינים בו כשהם מזמינים מקומות למלון. הם שואלים על כשרות ועל היפוך ארוחות ולא על בית כנסת. מספיק להם שיש מקום עם מניין". לסיום אומר גרימי כי "אין צרך אקוטי בבית כנסת ובמקווה אין צורך בכלל חוץ מאולי הצורך לנקר עיניים".

שאלנו את ראש המועצה ליטבינוף לגבי אותו 'גוף עלום' והוא הסכים לומר כי "אין שום גוף ושום דבר. כשפנינו למשרד הדתות לקבל כסף אז משרד הדתות מתקצב את בית הכנסת והמקווה בכמעט מיליון וחצי ש"ח, המועצה משקיעה חצי מיליון ש"ח, כך ש 5 מיליון ש"ח נוספים מגייסים מתורמים".

היום ומחר יצביעו חברי הקיבוץ האם לאשר את התכנית שהציעו במועצת תמר ובכך יכריעו, האם לראשונה מאז הקמת הקיבוץ ולראשונה מזה 1600 שנה, יוקם בקיבוץ, הצופה על ים המלח, בית כנסת ומקווה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן