חברי כנסת במכתב מחאה: מחויבים לפעול נגד יוזמת השלום

22 ח"כים חתמו על מכתב ביוזמת השדולה לארץ ישראל ובו הביעו את התנגדותם ליוזמת השלום הסעודית בשל הסעיפים הבעייתיים שלה. "מחויבים כשליחי ציבור לפעול נגד קידומה של יוזמה זו"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 15/06/16 09:44 ט בסיון התשעו

חברי כנסת במכתב מחאה: מחויבים לפעול נגד יוזמת השלום
יחצ, צילום: יחצ

השדולה למען ארץ ישראל בראשותם של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ויואב קיש, יזמה מחאה נגד דבריו של נתניהו בדבר יוזמת השלום הסעודית. 22 חברי כנסת חתמו בימים האחרונים על מסמך המוגדר כ"גילוי דעת", ובו הם מביעים התנגדות נחרצת לכל אימוץ של התכנית המכונה "יוזמת השלום הסעודית".

על המסמך חתומים חברי כנסת מהליכוד, הבית היהודי ואף מסיעת כולנו. אותם חברי כנסת מצהירים כי הם רואים את עצמם "מחויבים, כשליחי ציבור, לפעול נגד קידומה של יוזמה זו ונגד כל מהלך שדומה לה".

ניתן למצוא בין החותמים גם דמויות פחות צפויות כחבר הכנסת בני בגין שנחשב בדרך כסמן שמאלני בתוך הימין, סגן השר במשרד ראש הממשלה, ירון מזוז, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי יו"ר הקואליציה דוד ביתן, חבר הכנסת החדש יהודה גליק ועוד חברי כנסת מהליכוד ומהבית היהודי.

לדברי החותמים העובדה שההצעה כוללת בתוכה הקמת מדינה פלשתינית בקווי 67, חלוקת ירושלים, פינוי רמת הגולן, גירוש מאות אלפי יהודים מבתיהם והכנסת פליטים ערבים לישראל הופכת אותה ללא רלוונטית.

"מרכיבים אלו אינם מובילים לשלום, הם מנוגדים לצדק ולביטחון, וסותרים לחלוטין את עמדתנו הערכית והמדינית", נאמר במכתב.

(צילום: יחצ)

הלחץ סביב היוזמה הערבית החלה במסיבת העיתונאים בה הוצג שר הביטחון החדש, אביגדור ליברמן וכן דבריו של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב שאמר בעת ביקורו של נתניהו ברוסיה בשבוע שעבר כי ראש הממשלה מוכן לקבל את היוזמה הסעודית כמות שהיא וללא שינויים.

"יש מקום לאופטימיות במיוחד לאור העובדה שראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו הזכיר במהלך שיחתו עם פוטין את יוזמת השלום הערבית מספר פעמים, והבהיר כי היא בסיס מקובל לכולם כדי להמשיך במאמצים. אני לא שמעתי שום דרישה מצד בנימין נתניהו לעשות שינויים ביוזמה הערבית", אמר לברוב.

בלשכת ראש הממשלה לא התלהבו מדבריו של לברוב והבהירו כי "היוזמה הערבית כלל לא נדונה בשיחה עם הנשיא פוטין. רה״מ נתניהו כבר אמר בעבר שיהיה צורך לעדכן את היוזמה, בייחוד לאור השינויים הדרמטיים שהתרחשו באזור מאז 2002, ובכל מקרה אין היוזמה הערבית יכולה לשמש תכתיב לישראל אלא נושא לדיון בין ישראל לבין מדינות האזור במטרה לקדם שלום אזורי עם מדינות ערב".

ראשי שדולת א״י ח״כ יואב קיש וח״כ בצלאל סמוטריץ מסרו כי "האזכור החוזר ונשנה בתקשורת של היוזמה הסעודית המסוכנת, המכונה "יוזמת שלום" - יצר צורך בהתייחסות ברורה של השדולה".

להערכתנו ההיענות הרחבה והמהירה של חברי הכנסת לפנייתנו, וההסכמה כי יוזמה זו מנוגדת לשלום, לצדק ולביטחון - משקפת גם את דעת רוב שרי הממשלה, ומבהירה כי אין ליוזמה זו ולדומותיה כל סיכוי בקואליציה הנוכחית", אומרים סמוטריץ' וקיש.