חברות קדישא יחוייבו לעבוד גם בשבת

על פי הצעת החוק שאושרה היום בוועדת השרים לענייני חקיקה בניגוד למצב הקיים כיום, יחויבו חברות הקדישא לפנות גופות של מתים גם במהלך השבת בהתראה של שלוש שעות

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 14/02/16 18:39 ה באדר א'

חברות קדישא יחוייבו לעבוד גם בשבת
אורי דייויס - סוכנות הידיעות חדשות 24, אילוסטרציה, צילום: אורי דייויס - סוכנות הידיעות חדשות 24, אילוסטרציה

באופן מפתיע ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את תמיכתה בהצעת החוק שתפסיק את המצב העכשווי בו פינוי גופות נפטרים מתבצע רק בצאת השבת, על פי ההלכה ותחייב את חברות קדישא לדאוג לפינוי ולמימון הפינוי מבתי נפטרים גם בעיצומה של השבת, כך דווח ב'ניוז 1'.

התמיכה בהצעת חוק זו, אותה יזמו חברי הכנסת מהאופוזיציה מרב מיכאלי (המחנה הציוני), אילן גילאון (מרצ) ואחרים, תמוהה לנוכח קווי היסוד של הממשלה בכל הקשור ליחסי דת ומדינה, שכן היא בעייתית מבחינת שמירת השבת.

כיום, כאשר יהודי נפטר שלא בבית החולים בשעות הלילה, בשבת או בחג - זמנים שאינם במסגרת שעות העבודה הרגילות של חברות קדישא - קרובי משפחה שאינם מעוניינים בהשארת הגופה בבית צריכים לשאת בהוצאות הובלת הגופה, זאת ללא קבלת כל החזר מן המוסד לביטוח לאומי.

על-פי המוצע, חברות הקבורה אשר מתוקצבות על-ידי המדינה יחויבו לספק את שירותי ההובלה בתוך פרק זמן של שלוש שעות מעת העברת הבקשה להובלת הנפטר, גם אם המוות אירע בשבת.

עוד מוצע, שנותן שירות ההובלה לא יוכל לגבות תשלום כלשהו בגין הובלת הנפטר ממשפחת המת או מכל גורם אחר שאינו בעל הרישיון שבבית העלמין שבניהולו נקבר המת, וכן שנותן שירות ההובלה לא התנה את מתן שירות הובלת המת ברכישת כל שירות אחר כהדבקת מודעות או כריזה.

הצעת החוק אושרה לקריאה טרומית מבלי שוועדת השרים הטילה התניות כלשהן, והיא צפויה בקרוב להגיע להצבעה בכנסת, אלא אם כן יחליטו המפלגות הדתיות להגיש ערר מה שככל הנראה יקרה.