חברות הכנסת מתקשות להתמודד עם עובדות

ראש 'הפורום לחוסן צה"ל', רז שגיא הציג נתון לפיו כמחצית מהלוחמות סובלות מפציעות ושאל האם "מישהו היה שולח את בתו עם מספרים כאלה?" חברות הכנסת טענו מנגד כי מדובר בשקרים, אך נציגת צה"ל אישרה את המספרים

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/01/17 14:52 ג בשבט התשעז

דיון סוער בועדת החוץ והביטחון התקיים היום (ב') בכנסת בנוגע לשילוב לוחמות בצה"ל. במהלך הדיון עדכן נציג צה"ל כי לראשונה יוקם בסיס טירונות ואימונים משותף לגברים ונשים בתפקידי לחימה.

את עמדת המתנגדים לשילוב נשים כלוחמות בצה"ל, לפחות מעבר לקיים, ייצג ראש 'הפורום לחוסן צה"ל' אל"מ במיל' רז שגיא. שגיא הציג נתונים לפיהם 46 אחוז מהלוחמות נפגעות פיזית, חלקן בנזק בלתי הפיך ושאל האם "מישהו היה שולח את בתו עם מספרים כאלה?" בהמשך טען שגיא, כי צה"ל מוריד באופן שיטתי את הרף עבור הלוחמות, שנדרשות להישגים נמוכים יותר ועוברות בחנים שונים מאשר הלוחמים.

מי שהירבו להסות ולתקוף את שגיא, הן חברות כנסת רחל עזריה, סתיו שפיר ואיילת נחמיאס-ורבין שטענו כי ״זו דה-לגיטימציה לשירות לוחמות״. בשלב מסויים של הדיון הן ביקשו מראש הועדה למנוע ממנו לדבר ובאופן כללי מיעטו להתייחס לטיעונים והנתונים שהביא.

למרות שחברות הכנסת טענו ששגיא מביא נתונים שקריים בנוגע לאחוז פציעות החיילות, נציגת צה"ל שהגיעה לדיון הודתה שהנתון אכן מדוייק (46% ללוחמות לעומת 25% ללוחמים), אך ניסתה להסביר שזה שיעור תלונות החיילות על פציעות ולא הפציעות עצמן.

במהלך הדיון דיברה לוחמת לשעבר מגדוד קרקל וסיפרה שהגוף שלה לא עמד בעומסים וכתוצאה מכך היא סובלת מנזקים גופניים בלתי הפיכים. לדבריה, הפגיעות הגופניות משפיעות על התפקוד היומיומי ולמרות זאת היא טוענת שהיא לא מצטערת על כך שבחרה בשירות קרבי, אלא שהיא והמערכת לא ידעו לזהות בזמן את הבעיות הפיזיות שהתעוררו אצלה.

היוהל"ן לשעבר תא"ל במיל' אורית אדטו, התייחסה גם לנתוני הפציעות ואמרה שהם נכונים לשנים עברו ושצה"ל לומד באופן שיטתי כיצד להתמודד עם זה, כשלטענתה חל שיפור גדול במספרים.

מי שלקח את הדיון למקום קצת אחר הוא אל"מ במיל' ח"כ מוטי יוגב. לדבריו ההתנגדות לשירות נשים כלוחמות צריך לבוא מתוך ערך הצניעות שלדעתו צריך לגבור על ערך השיוויון. ח"כ יוגב גם קבל על כך שלמרות בקשתו, צה"ל לא שלח את הרבצ"ר תא"ל הרב אייל קרים, לדיון כדי שיחווה את דעתו בנושא.

בתוך כך, חשף צה"ל בועדה כי בקרוב יוקם בסיס אימונים משותף ללוחמים ולוחמות. רח"ט תכנון ומנהל כח האדם בצה"ל תא''ל ערן שני, אמר שהבסיס שיוקם ישמש כבסיס אימונים לטירונות ולשלבי הכשרה נוספים וישרתו בו חיילים וחיילות יחדיו.