חב"ד גרמה למתיחות עולמית בין ארה"ב לרוסיה

תביעה שהגישה התנועה למען החזרת רכושו של הרבי מלובביץ' מידי שלטונות רוסיה לארה"ב, גרמה למתיחות בין המדינות, ששיאה בתקרית דיפלומטית שאירעה השבוע

חדשות כיפה אורי פולק 26/10/11 13:46 כח בתשרי התשעב

חב"ד גרמה למתיחות עולמית בין ארה"ב לרוסיה
ויקיפדיה העברית, צילום: ויקיפדיה העברית

תביעה שהגישה תנועת חב"ד גרמה למתיחות ביחסי ארה"ב-רוסיה. כבר לפני מספר שנים הגישה תנועת חב"ד תביעה בבית משפט אמריקאי נגד ממשלת רוסיה, בה דרשה התנועה להחזיר לחזקתה עשרות אלפי ספרים ומסמכים היסטוריים מרכושו של הרבי מלובביץ', המוכרים כ"אוסף שניאורסון" ומוחזקים מאז נפילת ברית המועצות בספרייה הלאומית של רוסיה.

מדובר על רכוש היסטורי, בעל חשיבות אדירה, שנפל בידי הרוסים בשלהי ימי ברית המועצות. לאחר נפילת הקומוניזם והקמת רוסיה, ביטלו השלטונות את ההחלטה ולפיכך פנתה התנועה לעזרת ארה"ב.

חב"ד זכו בתביעה, אולם ברוסיה סירבו להכיר בפסק הדין האמריקאי. יתירה מכך, בעקבות התביעה הורתה ממשלת רוסיה למוסדות התרבות שלה - שלא להשאיל פריטים רוסיים לאמריקאים, מחשש שיועקלו ויוחזקו "כבני ערובה" כדי להבטיח את ביצוע פסק הדין של תנועת חב"ד.

עיתון "הארץ" דיווח היום (ד') שהפרשה ההיסטורית הגיעה לשיאה ביום שישי האחרון, כשלמעשה בוטל ביקורה המתוכנן של ספינת מפרש רוסית בסן פרנסיסקו. הביקור בוטל בדקה ה-90 וגרם מבוכה רבה לשתי המדינות. על פי דיווחים שונים, החשש הרוסי היה כי הספינה, שהייתה רכוש המדינה, תעוקל על ידי שלטונות ארה"ב בשל אותה תביעה של תנועת חב"ד.

למרות התקרית, בתנועת חב"ד ציינו כי הם אינם מעורבים באירוע וכי הם אף ביקשו למנוע הטלת עיקול על הרכוש הרוסי כדי למנוע מבוכה בין המדינות. ובכל זאת, כנראה שזה לא מה שיפתור את המתח שנוצר בין ארה"ב לרוסיה.