זינוק במספר המתגייסות הדתיות בשנים האחרונות

למרות התנגדות הרבנים, נרשם שיא בגיוס הצעירות הדתיות בשנים האחרונות, כשבשנה האחרונה גוייסו 1830 בנות דתות לצה"ל. המתגייסות הדתיות מצביעות ברגליים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/05/15 10:18 יז באייר התשעה

זינוק במספר המתגייסות הדתיות בשנים האחרונות
דובר צהל, צילום: דובר צהל

מדי כמה חודשים הנושא עולה לפולמוס מחודש בציונות הדתית, כשרב כזה או אחר קורא לבנות המגזר שלא להתגייס לצה"ל, אך כתב 'הארץ' יאיר אטינגר מפרסם היום (ד') כי בשנים האחרונות נרשם זינוק בגיוס הצעירות הדתיות לצה"ל.

על פי הנתונים, בשנת 2014 התגייסו 1830 בוגרות החינוך הממלכתי דתי לצה"ל, עליה של 13% יחסית ל-2013 וזינוק עצום של 95% מאז שנת 2010, אז התגייסו 935 בנות לצבא.

בנוסף, מתפרסם ב'הארץ' כי בתוך שלוש שנים - 2013-2015 עלה מספר הקצינות הדתיות ב-30% ומספר החיילות הדתיות במערך הלוחם עלה ב-71%.

גם מספר המוסדות מהם מגיעות החיילות הדתיות מתרחב. ב-2013 הגיעו המתגייסות מ-213 בתי ספר ואולפנות ולעומת זאת ב-2014 מספר המוסדות הגיע ל-289 - 36 אחוזי עליה בתוך שנה בלבד. בסך הכל משרתות היום בצה"ל 3810 חיילות וקצינות דתיות.

הידיעה מגיעה על רקע האירוע ביום הזיכרון, בו שלוש חיילות בוגרות אולפנת צפירה הגיעו לאולפנה עם מדים, ומאחר ולבשו מכנסיים הן התבקשו לצאת. "המנהלת פנתה אלינו בטענה שהמראה שלנו יוצר אי נוחות בקרב כמה אנשים ושעלינו לצאת בסיום הטקס 'בזריזות וכמה שיותר מהר,כדי שאף אחד לא יראה אותכם'. השעה 11:12 אנחנו בחוץ", סיפרו החיילות.

במכתב שפרסמו הן טענו, כי כוונתן הייתה חיובית וכי הן לא ביקשו להתריס כנגד האולפנה: "באנו להסב גאווה, לייצג משהו גדול, לרגש בנוכחות שלנו. חשבנו שישמחו לראות אותנו. הבנות שמאיישות תפקידי מפתח בצבא ופועלות למען בטחון המדינה והאזרחים ושגינו, הצוות החינוכי ראה את זה כיריקה בפרצוף. אבל ההפך הוא הנכון,אנחנו אלו שירקו להם היום בפרצוף. וכל זה,כי לבשנו מכנסיים".

הסיפור עורר תגובות רבות, חלקן האשימו את הנהלת האולפנה בחוסר סבלנות ובביזוין של החיילות, אך מנגד, רבים טענו שעל הבנות היה להתחשב בקוד הלבוש הברור מאד של האולפנה, קוד אותו הכירו היטב אך בחרו להתעלם ממנו בצורה לא מכבדת, כשבאו עם מכנסיים.

ראש אולפנת צפירה, הרב אמיר אדרעי מסר ל'כיפה' בתגובה לאירוע לפני כשבועיים כי: "אולפנת צפירה מכבדת ומוקירה את חיילות צה"ל בכלל ואת בוגרות האולפנה המשרתות בתפקידים השונים בצבא בפרט. הבוגרות הוזמנו להישאר בטקס אך בחרו שלא לעשות כן. בדברי המורות לא הייתה כל כוונה לפגוע בחיילות וצר לנו כי כך קרה".

הרב אהד טהרלב ממדרשת לינדבאום הגיב לדברים ואומר כי מורגש ביקוש גדול אצל נשים רבות לקחת חלק בשירות הצבאי. "בתוכניות הפועלות אצלנו במדרשת לינדנבאום, יש עליה משמעותית בהרשמה מידי שנה, ואנו נאלצים לדחות רבות שמתאימות פשוט מחוסר מקום. מה שאנו דוגלים בו בתוכניות אצלנו, זה לימוד תורה משמעותי עם הכנה נכונה לקראת השירות הצבאי, ולאחר מכן שירות משמעותי בצה"ל. יש בנות בתוכנית שנמצאות בתפקידים מסווגים בחיל האויר והמודיעין וגם בחיל החינוך. חשוב לציין שביום העצמאות השנה בין מקבלי אות ההצטיינות מהנשיא הייתה גם בוגרת תוכנית בוגרת תוכנית מדראשית במדרשת לינדנבאום"