"זה לא אופק שאני מכיר"

ראש המכינה בעצמונה, הרב חיים ברוך, מתייחס לפרשית אופק בוכריס ולדרכי ההתמודדות והחינוך עם מקרים כאלו. "התגובה הטבעית שלנו היא - לא יכול להיות דבר כזה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 07/03/16 12:23 כז באדר א'

"זה לא אופק שאני מכיר"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"בשלב ראשון אנחנו צריכים לא להאמין. זה לא יכול להיות, אין סיכוי ולא הגיוני שכזה דבר קרה. לא להאמין שיש אנשים כאלה מבלי לדבר על המקרה הספציפי של אופק כדי ליצור את המציאות הנפשית הזו בשביל ההתמודדות הנפשית שלנו עם מקרים כאלה", אומר הרב חיים ברוך, ראש המכינה בעצמונה.

"התגובה הטבעית שלנו צריכה להיות, כמו שאומרים למשהו שאבא שלו הוא לא אבא שלו הביולוגי התגובה הראשונה היא - לא יכול להיות דבר כזה, זה לא הגיוני", אומר הרב ברוך.

לדבריו, אנחנו צריכים להזדעזע כיצד יכולה להיות בכלל מציאות כזו שיאשימו משהו בדבר כזה. "זה כמו שיאשימו משהו ברצח, הוא צריך להזדעזע איך הגיע מצב שאפשר להאשים אותו בדבר שכזה. אנחנו צריך להזדעזע מעצם המחשבה שיש הווא אמינא שכזה דבר קרה".

הרב ברוך מוסיף ומתייחס באופן כללי למקרים כאלה ואומר כי צריך לדעת כמה מסוכנת השררה, המעמד והכוח שיש לאדם. "אל תאמין בעצמך עד יום מותך, כי זה בפתח של כל אחד. אתה לא יודע איפה תהיה באותו רגע זאת מבלי להתייחס למקרה הספציפי של אופק. בנוסף, צריך להיזהר לא להאמין לאף שמועה ורכילות, לא שלא להאמין שכזה דבר יכול לקרות, אך אסור להאמין לשמועות שמסתובבות סתם מטעם כל מיני אינטרסנטים שרוצים להשפיע על דעתנו על המקרה".

הרב ברוך מתייחס גם לנושא שילוב הבנות בצה"ל לאור המקרה ואומר, "צריך לראות כמה הערבוב ההולך וגודל בין בנים לבנות הוא בעייתי. צריך לדעת כמה זה קשה וממה צריך להיזהר. צריך שאלו שמאד דוחפים לשילוב הבנות בצה"ל ידעו כמה זה מאתגר ומסוכן".

בנוגע לפרשה העכשווית אומר הרב ברוך, "זכיתי שאופק היה המפקד שלי בגולני ובמילואים ועבדתי אתו צמוד מאד מאד. אני לא מאמין שזה אכן קרה. זה לא אופק שאני מכיר. אני מזועזע כפי שאמרתי בשל העובדה שניתן בכלל להאשים אותו בזה. אם זה קרה כולנו צריכים לחזור לכיתה א' ולהתחיל מחדש".

"אם אופק שהוא בן אדם כזה ערכי, מוסרי, ישר ונקי וגם עליו עולה כזה חשד, אנחנו צריכים להיזהר פי כמה וכמה", מוסיף הרב ברוך שניכר שהפרשיה מציקה לו קשות.

לשאלה האם הוא חש שישנו ניסיון לפגוע בקצינים דתיים חובשי כיפה כחלק מהחשש של ההדתה בצה"ל הרב ברוך משיב נחרצות, "זה לא נתפס שיש משהו שעושה את זה על רקע היותו של אופק דתי. אם אופק חטא זה אירוע עצום וחילול ה', אך זהו חילול ה' פרטי של אדם פרטי, אך אם מדובר במערכות שלמות שנגועות בכזה דבר זה חילול ה' פי כמה. אני מזדעזע מעצם המחשבה שיכול להיות גוף שמסמן אנשים זה אומר שהסרטן הרבה יותר ממאיר. קשה לי להאמין שיש כזה דבר".

הרב ברוך מציין, כי אופק הוא בן אדם מוערך מאד מאד אפילו ברמת הרמטכ"ל, "אני יודע את זה מבפנים. אבל אי אפשר לדעת. אני מזדעזע מלחשוב על כזה דבר".

כיצד מתייחסים לנושא רגיש כזה מול התלמידים? "אנחנו מלמדים אותם לדעת שאנחנו נזהרים מאד מאד. אם יש בת שעובדת אתך, החדר לא יכול להיסגר שלא תהיה אפילו התחלה של מציאות בעייתית. אם יש בנות שעובדות אתך לעולם אף אחת מהן לא תישאר לבד בלילה כי זה מצב מסוכן", אומר הרב ברוך.

הוא מסכם, כי במציאות של היום צריך להיות זהירים בצורה מיוחדת. "לעולם לא להיות במקום שיכול להיות בו מציאות של "עשן". אני כראש ישיבה נוהג כך, לעולם לא ננעלה דלת כשתלמיד נכנס אליי, אם הוא רוצה לומר משהו אישי הוא צריך לדעת שהדלת עדיין פתוחה, כדי שלא יהיה למשהו אפילו הווא אמינא לחשוב שיש משהו בעייתי".

"מקרים כאלו הן לא מציאות חדשה, אך עדיין יש כאלו שהייתי מאמין עליהם, הייתי מזדעזע מעצם העניין, אך לא הייתי מופתע. במקרה של אופק אני מאד מאד אופתע אם זה נכון. זה לא הגיוני", מסיים הרב חיים ברוך.